عضو هيئت علمي گروه سم شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به طراحي و ساخت پتوي فتو تراپی ويژه نوزادان مبتلا به ايکتر (زردي نوزادان) شد .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ پتوي فتو تراپی توسط دکتر آناهيتا عليزاده متخصص بیماریهای کودکان و  فلوشيب سم شناسي باليني و استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد با همکاري مرکز تحقيقات نوزادان طراحي و ساخته شده و به شماره  79904 ثبت اختراع شده است .

دکتر آناهيتا عليزاده با اشاره به اينکه ايکتر (زردي ) يکي از مشکلات  شايع در دوران نوزادي به شمار مي رود اظهار داشت: استفاده از دستگاه  فتوتراپي و تابش نور مهتابي از جمله روشهاي سنتي درمان اين بيماري به شمار مي رود .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه نوزادان در بسیاری از موارد براي درمان بايد در مراکز درماني بستري شود و اين امر استرس و صرف هزينه را براي خانواده ها به همراه دارد، همچنين  نبود امکانات از جمله بخشهاي NICU و پزشکان متخصص در برخي از مناطق يکي ديگر از مشکلات در درمان اين دسته از بيماران به شمار مي رود.

دکتر آناهيتا عليزاده خاطر نشان کرد: ‌پتوي فتو نوري طراحي شده، یک نوع  بستر نوري قابل انعطاف براي نوزاد است  و یکی از مهمترین مزایای ان این است که  نوزاد مبتلا در حين فتو تراپي(درمان ) مي تواند در آغوش مادر قرار گيرد.

دکتر عليزاده خاطر نشان کرد: ‌نتايج مطالعات بر روي سرم هاي حاوي بيلي روبين ( مطالعات محيط نيمه زنده)  حاکي از آن است که با  استفاده از اين  وسيله سطح بيلي روبين سرم در ظرف شش ساعت ابتدايي به سرعت کاهش پيدا می کند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: ‌مطالعات استفاده از اين وسيله در محيط زنده نيز در شرف انجام  است  .

فلوشيب سم شناسي باليني و استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه کاربري اين وسيله با آموزش پرسنل درماني و پزشکان براي نوزاد بسيار آسان است، اظهار داشت: پس از تایید استفاده از ان در محیط زنده ، در بسیاری از موارد ‌مي توان با ارائه برنامه زمان بندي شده براي تابش نور به نوزاد اين وسيله را بدون بستري شدن نوزاد در بخشهاي درماني به شرط آموزش به مادر ،در منزل هم مورد استفاده قرار داد.

فلوشيب سم شناسي باليني و استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد هزينه طراحي وساخت پتوي فتو نوري را حدود يک صد هزار تومان اعلام کرد و گفت :‌در صورت توليد انبوه اين وسيله قيمت آن کاهش پيدا مي کند./ح
برچسب ها: پتو ، فتوتراپی ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار