مسئولان در حالی دلیل تاخیر چند باره در خصوص افتتاح فرودگاه جیرفت را کمبود بودجه می دانند که در آخرین وعده بازگشایی فرودگاه گفته شده است در صورت تامین کامل بودجه این مرکز پروازی آبان ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.




به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران فرودگاه جیرفت در ابتدا برای پرواز هواپیما های سم پاش در نظر گرفته شده بود دلیلی این امر هم وجود مزارع گسترده در این شهرستان بود اما پس از مدتی تصمیم به توسعه این فرودگاه و پرواز هواپیمای کوچک با ظرفیت پائین گرفته شد و هفته ای دو بار پرواز با استفاده از هواپیمای کوچک در دستور کار قرار گرفت اما کیفیت پائین پروازها و استقبال کم مردم محلی دلیلی شد بر متوقف شدن تدریجی این خدمت حمل و نقلی، این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 87 طرح توسعه فرودگاه برای فراهم کردن زمینه لازم برای فرود هواپیماهای پهن پیکر باری و مسافربری در این منطقه کلید زده شد اما این کلید هیچ گاه قفل فرودگاه جیرفت را باز نکرد.

آنچه که در این طرح در دستور کار قرار گرفت دور کردن خطر سیلاب از باند فرودگاه و عریض کردن باند پروازی برای فرود هواپیمای سنگین و ایجاد امکان حمل و نقل بار محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس و بازار مصرف داخلی بود.

مردمان جنوب کرمان در انتظار بازگشایی مجدد فرودگاه

شاید کمتر کسی بداند اما سبزی و میوه کشورهای حاشیه خلیج فارس هر روز و به صورت تازه از کشورهای مختلف آفریقایی و آمریکای جنوبی و اروپا به وسیله حمل و نقل هوایی وارد بازار مصرف کشورهای عربی می شود اما میوه ها و سیفی جات جنوب کرمان به دلیل عدم وجود زیر ساخت لازم برای ورود به این بازار هرگز جایگاه اصلی خود را در این بازار پر سود کسب نکردند و تنها راه رفع این مشکل راه اندازی فرودگاه جیرفت است.

فرودگاهی که در ابتدا برای راه اندازی اش 12 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما درنهایت از 7 میلیارد تومان اعتباری تصویبی هنوز بخش قابل توجهی از این اعتبار از سال 87 تا کنون اختصاص نیافته است.

هر چند مسئولان مشکلات اعتباری را دلیل اصلی عدم راه اندازی این فرودگاه اعلام کرده اند اما این سوال مطرح است که از سال 87 تا کنون آیا شرایط اعتباری شامل شرایط کنونی بوده است.

به هر حال روند توسعه این فرودگاه همیشه روالی کند داشته و مسئولان نیز وعده های دهها باره ای را برای حل مشکل این فرودگاه داده اند.

استان کرمان هم اکنون با دارا بودن پنج فرودگاه یکی از استانهای پیش رو در این زمینه محسوب می شود اما جنوب کرمان با 800 هزار نفر جمعیت و فاصله بسیار دورش از مرکز استان و سایر مراکز استانی کشور نیاز مبرم به این فرودگاه دارد که گویا هم اکنون نیز در کشاکش کمبود اعتبار مانده است و به نظر نمی رسد با توجه به شرایط فعلی بودجه سال 92 و عدم تحقیق درآمدهای پیش بینی شده بتوان در خصوص بهره برداری از این فرودگاه در سال جاری نیز امیدوار بود.

پیگیری وضعیت فرودگاه جیرفت در خبرگزاری مهر

به هر صورت خبرگزاری مهر چندی قبل گزارش تحت عنوان " فرودگاه جیرفت بر باند وعده مسئولان/ صادرات هند ایران در بن بست" منتشر کرد که عکس العملهایی را در پی داشت.

مسئولان در اظهارنظرهایشان ضمن امیدواری نسبت به رفع مشکل این فرودگاه کمبود اعتبار را مشکل اصلی در اجرای این طرح توسعه ای اعلام کردند.

بازتاب گزارش وي: با گشايش اعتبارات استان و شركت سطوح عوامل پروازي اين فرودگاه قابل بازگشايي است

محمد نخعي پس از انتشار این خبر به جنوب کرمان سفر کرد و در بازدید از این فرودگاه تصريح كرد: تمامي عوامل وعناصر كارگاهي وفرودگاهي عليرغم محدوديت هاي حين كار وعوامل كاهنده روند اين ساماندهي اين طرح عظيم ملي در تلاشند تا امور تطويل وباقي مانده كار را تسريع دهند.

وي ادامه عمليات فعلي در سطوح عوامل پروازي را اعلام و افزود : لایه  آسفالت باند تا عمق 2750 متري پيش رفته ،عمليات خاكي باند تمام شده وعمليات خاكي تاكسي وي واپرون (توقفگاه هواپيما) نيز آغاز شده است.

نخعي ادامه داد با توجه به حجم باقي مانده در صورت تامين تمامي اعتبار مي توان احتمال داد كه تا آبان ماه شاهد افتتاح مجدد سطوح عوامل پروازي  فرودگاه جيرفت بروي مردم وپروازها باشيم.

وي از پيگيري فرج الله عارفي نماينده مردم جيرفت وعنبر آباد، رئيس هيات مديره ومديرعامل ومعاون عمليات فرودگاهي شركت فرودگاه هاي كشور براي تهيه ملزومات خبر داد وگفت: با نظارت وتلاش تمامي مسئولين و نيز درخواست مساعدت از استان تامين وجذب اعتبار براي خريد قير وديگر ملزومات در مسير پيگيري اين اداره كل براي تسريع در اتمام اين پروژه ملي ومدنظر است.

وي داشتن فرودگاهي با كارائي به روز ،تجهيزاتي مدرن وگستردگي حجم پروازي حق مسلم مردم خطه غيور جيرفت بوده كه در همين راستا طرح تطويل باند به منظور ورود هواپيماهاي پهن پيكر تا رده ايرباس 320 و باري براي توسعه خدمات وتكريم بيشتر در دستور كار وبه سرعت در حال انجام وپيگيري است.

پیگیری نماینده مردم جیرفت در خصوص فرودگاه جیرفت

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در آخرین اظهار نظرش در این خصوص از اجرای طرح بهسازی فرودگاه جیرفت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح در زمان مشخص اجرا شود.

وی گفت: با بهره برداری از فرودگاه جیرفت، زمینه عرضه محصولات ارگانیک جنوب کرمان به بازارهای جهانی فراهم می شود.

فرج الله عارفی افزود: طرح توسعه فرودگاه جیرفت که با 80 درصد پیشرفت در دست انجام است و پیش بینی نشست و برخاست هواپیماهای باری نیز در آن انجام شده است.

عارفی خاطرنشان کرد: طرح توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت شامل تطویل باند از دو هزار و 200 به سه هزار و 400 متر و تعریض باند از 30 متر به 60 متر است که آماده فرود هواپیماهای باری می شود.

فرودگاه امکانی برای صادرات محصولات کشاورزی

وی تولید بیش از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی جنوب کرمان را یکی از اهداف راه اندازی این فرودگاه عنوان کرد و گفت: در فصل برداشت محصولات کشاورزی جنوب کرمان کشاورزان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که امیدواریم راه اندازی این فرودگاه بتواند بخشی از مشکلات کشاورزان منطقه را برطرف کند.

عارفی، روند اجرای این طرح را خوب ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این طرح تا دهه فجر به بهره برداری برسد.


 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: یکی از ویژگی هایی که این فرودگاه را با سایر فرودگاه های استان متمایز کرده، طراحی باند فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر است.

طرحی از دور اول سفرهای دولت نهم که بر زمین مانده است

فرماندار جیرفت نیز در اظهار نظرش در زمینه این فرودگاه گفته است در دور اول سفر رئیس جمهوری به شهرستان جیرفت، توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت مصوب شد که بر اساس این مصوبه قرار شد طول باند فرودگاه از دو هزار و 200 متر به سه هزار و 400 متر و عرض آن از 30 متر به 45 متر که با شانه آسفالت به 60 متر می رسد، افزایش یابد.

ابرهیم غنچه پور اظهار داشت: هم اینک نیز 45 درصد کار انجام شده و اعتبار برای خرید قیر که از موضوعات مهم بوده، تامین شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

این مسئول گفت: 15 میلیارد ریال نیز برای خرید قیر و 20 میلیارد ریال نیز توسط شرکت فرودگاه ها برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

فرماندار جیرفت با بیان اینکه طرح توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت از سال 85 آغاز شده است، افزود: اعتبار این طرح 70 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که با توجه به افزایش قیمت برخی از کالاها برای اتمام آن 90 میلیارد ریال نیاز است.

غنچه پور گفت: با بهره برداری از این طرح تمام هواپیماهای پهن پیکر و باری قادر به نشستن در باند این فرودگاه هستند./ش
 

برچسب ها: فرودگاه ، جیرفت ، در سالن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.