. به‌منظور بررسی بافت تاریخی شهر یزد و لزوم ثبت جهانی آن، جلسه‌ای با حضور معاون علوم سازمان بین‌المللی یونسکو، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد، مشاوران ثبت بافت تاریخی و جمعی از مسوولان استان در محل این اداره کل برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

شهر یزد قبل از این‌که به نام شهر دارالعباده، دارالعلم، شهربادگیرها و.....

شُهره شود، وابسته به تمدنی است به نام «تمدن کاریزی» یعنی جایی که قنات، اصل ماجرای آب بوده است، چراکه با احیای آن توسط سخت‌کوش همین خطه کویرنشین، هسته‌ی اولیه شهر شکل و پس از گذشت سال‌ها همچنان پویایی خود را حفظ کرده است

 

. معاون علوم سازمان بین‌المللی یونسکو در این جلسه ضمن تصریح وجود عناصر تاریخی و فرهنگی شاخص در این شهر، وجود منابع طبیعی و سفره‌های زیرزمینی را در حفظ این بافت باارزش موثر دانست.

گرتچن کالونجی در این دیدار اظهار کرد: موضوع آب یکی از موضوعات مشترک ایران و یونسکو است که قنات‌های استان با توجه به تعدد، قدمت و طولانی‌ترین، مهم‌ترین گام را در جهت لزوم ثبت جهانی برداشته است.

وی در ادامه افزود: زمانی که از شکل‌گیری شهر یزد در کنار تمدن کاریزی صحبت به میان می‌آید، عناصر شاخص معماری، فرهنگی و طبیعی شکل گرفته و این چنین پس از گذشت چند قرن همچنان بافت تاریخی شهر یزد به‌عنوان یکی از باارزشی بافت تاریخی ایران محسوب می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز گفت: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد شامل 150 هکتار فضای کالبدی سالم اجتماعی زنده و پویا است.

بهرام رضایی اظهار کرد: بی‌تردید آنچه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد خواهد کرد، پویایی و زنده بودن نظام و روحیه اجتماعی این بخش و البته وسعت و گستردگی بافت است.

وی بیان کرد: با توجه به ثبت ملی بافت تاریخی شهر یزد در سال 1384 و شناسایی بافت تاریخی در دو محور خاص فرهنگی و بافت باارزش و تهیه طرح جامع حفاظت بافت تاریخی در سال 1391، مقدمات تکمیل پرونده ثبت جهانی آن در حال انجام است.

دکتر کاظم مندگاری، یکی از اساتید برجسته دانشکده معماری دانشگاه یزد ضمن برشماری ارزش های تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی شهر یزد خصوصیات مردم کویر را وابستگی به قنات باتوجه به محدود بودن سیستم آبرسانی دانست چرا که دو قنات آب سطحی "وقف آباد" و "دولت آباد" مهمترین نقش را در ساختار تشکیل نظام شهرسازی و معماری داشته‌اند.

وی افزود: معماری کالبدی یزد بی‌تأثیر از نظام آبرسانی سنتی یا همان "قنات" نبوده چراکه علاوه بر عناصر وابسته به آب همچون آسیاب، آب انبار، پایاب و... تشکیل محلات و ساختار شهری و معماری وابسته به‌ وجود آب بوده است/س
برچسب ها: سفرهای ، زیرزمینی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.