ترکه بافی در کنار چاقو سازی از صنایع دستی بومی شهرستان مهریز به شمار می رود که چند ماه پیش در هفتمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور،‌در فهرست آثار ملی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

سالیان گذشته وقتی از بازارهای یزد عبور می‌کردیم صدای مسگرها در بازار طنین‌انداز بود اما اکنون دیگر خبری از این میراث‌های قدیمی و گذشتگان ما نیست و این باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که برگزاری دوره‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای می‌تواند نقشی اساسی در این موضوع ایفا کنند.

صنایع دستی که از دیرباز با دستان هنرمند مردان و زنان شهرها و روستاها عجین شده و امروز نیز می‌تواند به عنوان ظرفیتی بزرگ در اشتغالزایی کشور مورد توجه دولتمردان قرار گیرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای هزاران جوان، قدمی در حفظ و نگهداری این میراث باقی مانده از گذشتگان نیز باشد.

این درحالی است که در گوشه و کنار این خطه کویری جوانانی هستند که با تکیه بر همت والای خود و با سرمایه‌ای اندک اما نظری بلند، مایل به احیا و حفظ هنر دست پدران خود هستند.

در مرکز یزد آثار تاریخی فراوانی است ولی این دلیل بر فراموشی میراث‌های فرهنگی و منحصر به فرد شهرستان‌ها نمی‌شود و در هر نقطه‌ای از استانمان که پا بگذاریم، نمونه‌هایی از این آثار و ابنیه را می‌توان دید، آثاری که ذوق و هنر زیبای مردمان این مرز و بوم را نشان می‌دهد/س
برچسب ها: iهنر ، ترکه ، بافی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.