با آنکه هنوز کار چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بصورت رسمی آغاز نشده است اما رایزنی و لابی گری برای سپردن کلید شهرداری ها در مناطق مختلف از جمله گرگان آغاز شده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران تعهد، داشتن تخصص لازم، بومی بودن، توجه به مطالبات عمومی، داشتن طرح و برنامه برای رفع مشکلات و معضلات شهری از جمله ویژگی هایی است که به اعتقاد برخی از اعضای شورای شهر گرگان در سپردن تصدی مدیریت شهری باید به آن توجه شود.
صفرعلي پايين محلي منتخب مردم گرگان در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: مردم از شوراي جديد انتظار دارند شهر ساخته شده و برنامه هايي كه كانديدا ها در دوره انتخابات ارائه دادند باید عملي شود و باید پيگير همان طرح ها و برنامه ها باشيم و به حاشيه پرداخته نشود.
 
پايين محلي به مسائل و مشكلات شهري گرگان اشاره كرد و گفت: پاركينگ ها عمومي، تله كابين گرگان، شهر بازي جديد براي كودكان از مهمترين انتظارات و خواسته هاي مردم از اعضاي شوراي شهر است كه بايد به انها توجه شود و مردم انتظار دارند دروغ نگوييم، حرف نزنيم و عمل كنيم.
 
پايين محلي انتخاب شهردار را از مهمترين وظايف شوراي شهر برشمرد و گفت : شهردار آينده گرگان بايد مدير، مدبر ، متعهد و متخصص باشد و به هيچ عنوان جز مسايل حوزه كاري خود وارد مسايل حاشيه اي و سياسي نشود.
 
وي تعهد و تخصص را مهمترين ويژگي يك شهردار دانست و گفت: سعي مي كنيم تا فردي را با اين مشخصات و ويژگي ها به عنوان شهردار گرگان كه مركز استان نيز هست انتخاب كنيم.
 
سيد محمد قدس مفيدي، عضو ديگر شوراي جديد شهر گرگان نیز انتظارات و درخواست هاي مردم از اعضاي شوراي شهر را چنين بر شمرد: در شوراي جديد تنها تركيب شورا مورد بحث نيست و هر برهه اي از زمان كه مي گذرد مطالبات مردم از شوراي شهر بالاتر مي رود.
 
وي افزود: در تركيب جديد شوراي شهر ضريب فني بالا تر رفته و مهندسين عمران و معماري تعداد بيشتري را شامل مي شوند و مي بينيم كه از اعضاي قبلي شوراي شهر تنها چهار نفر در شوراي جديد نيز عضويت دارند، اين نشان مي دهد مردم به دنبال تغيير هستند.
 
قدس مفيدي ادامه داد: در شوراي جديد با توجه به ضريب فني بالا بايد بار فني كار ها را بيشتر كنيم، مردم در همه زمينه ها مطالبات مختلفي دارند.
 
جمعیت گرگان 10 برابر شد
 
وي اذعان داشت: بخش عمده اي از مطالبات مردمي، حقوق شهروندي و خدمات شهري است و حل معضل ترافيك يكي از اين مسائل است که باید آسيب شناسي صورت بگيرد و يكي از موضوعاتي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اينست كه جمعيت كشور پس از انقلاب تاكنون دو برابر شده است اما جمعيت در گرگان 10 برابر شده است.
 
قدس مفيدي يادآور شد: در ازاي رشد جمعيت و در سطوح مختلفي كه به شورا مربوط مي شود به مردم خدمات مورد نياز ارائه نشده است و به همين دليل به مردم دين داريم.
 
توجه کم به گردشگری گرگان
 
وي با اشاره به گردشگري بودن استان و گرگان گفت: در گرگان ظرفيت گردشگري بالايي داريم اما به اين موضوع كمتر پرداخته شده است و با اینکه چهار اقليم مختلف آب و هوايي را در گرگان داريم اما از آن استفاده نكرده ايم در حاليكه در كشورهاي ديگر از يك اقليم آب و هوايي استفاده هاي گردشگري فراوان و درآمد زايي مي كند، اما ما نتوانستيم كاري كنيم.
 
قدس مفيدي تصريح كرد: در گرگان مكان اقامتي براي گردشگر نداريم و امكانات مختلف خداداي زيادي داريم اما نتوانسته ايم از آنها استفاده كنيم.
 
وي در ادامه به شرايط و ويژگي هاي يك شهردار اشاره كرد و گفت: شهردار بايد متخصص باشد يا دست كم توانايي ارنج كردن متخصصين را داشته باشد، گوش شنوا براي متخصصان مشاور خود يا براي مردم باشد.
 
قدس مفيدي اضافه كرد: براي هر شاخصه اي در انتخاب شهردار وزن و نمره اي در نظر گرفته مي شود، تخصص، بومي بودن، سابقه كار در شهرداري، سابقه مديريتي در سطوح مختلف  و سالم بودن از مهمترين ويژگي هاي يك شهردار است.
 
نبي هزار جريبي ديگر عضو شوراي شهر گرگان نیز در رابطه با خواسته هاي مردمي از شوراي جديد گفت: استفاده از نيروهاي متخصص در امور شهري از مهمترين خواسته هاي مردم است
 
وي افزود: گرگان مسير گذر مسافران و گردشگران است پس بايد زير ساخت هاي گردشگري و توريستي را قوي كنيم و بايد فضاي تفريحي مردم بيشتر شود تا در نتيجه آن درآمد زايي و سپس اشتغال ايجاد شود، زيبا سازي شهري و تقسيم عادلانه فرصت ها در مناطق مختلف شهري از ديگر خواسته هاي مردم است.
 
احداث پیست های موتورسواری و اتومبیلرانی
 
هزار جريبي اذعان داشت: در نقاط مختلف شهر متاسفانه تبعيض هايي وجود دارد و مي بينيم كه مردم در اثر اين تبعيض ها دلسرد مي شوند، احداث پيست هاي موتورسواري و اتومبيل راني از ديگر خواسته هاي مردمي است.
 
وي اظهار داشت: نگاه ويژه به اوقات فراغت بانوان و پارك بانوان، نگاه ويژه به معلولين و افراد داراي مشكلات حركتي و ذهني مثلا در پل هاي عابر پياده و مواردي از اين دست، پوشش خانواده هاي بي سرپرست، پوشش كارگرهاي سرگذر در برخي نواحي گرگان، برگزاري كلاس هايNA براي ترك اعتياد كه موجب برداشتن فشار از روي مردم مي شود و انديشيدن تدبير براي امار بالاي طلاق از مطالبات و خواسته هاي مهم مردم است.
 
هزار جريبي خاطر نشان كرد: شورا مي تواند اين امور را پوشش دهد، مردم به ما اعتماد كردند و ما نيز بايد با صداقت براي مردم كار كنيم.
 
وي تاكيد كرد: مهمترين وظيفه شورا پس از آغاز به كار انتخاب شهردار با ويژگي هاي خاص است، از ديد من يك شهردار بايد لااقل پيش زمينه اي در عمران و شهرسازي داشته باشد و در مسايل اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ورزشي اطلاعات كافي و وافي داشته باشد.
 
هزار جريبي اذعان داشت: شهردار بايد مدير، مدبر، متعهدسف متخصص،  پايبند به نظام باشد، مدرك تحصيلي اهميت زيادي ندارد اما رزومه كاري شهردار مورد توجه قرار خواهد گرفت، شهردار بايد نيرويي متخصص و با تجربه باشد.
 
ابراهيم جرجاني عضو ديگر شوراي شهر گرگان گفت: با توجه به تحولات انجام شده و تيم قوي اي كه وارد كار شده است، نشان مي دهد كه مردم به دنبال فضايي جديد و خوب هستند.
 
وي افزود: مشكلات شهري بايد با برنامه ريزي حل شده و فضاي شهري مناسبي براي مردم ايجاد شود و تدوين طرح سيماي شهري بايد در اولويت قرار بگيرد تا فضاهاي مختلف شهري مشخص شود.
 
جرجاني تصريح كرد: تاكنون به دليل عدم برنامه ريزي شهر چهره اي خود ساخته و بي برنامه به خود گرفته است، در اين زمينه مي توان از وجود بخش خصوصي و سرمايه گذاران كمك گرفت تا تركيب شهر از اين شكل خارج شود.
 
مشکل ترافیک گرگان
 
وي با اشاره به مشكل ترافيك گفت: براي اين مشكل بايد تدبيري انديشيده شود در غير اين صورت تبديل به مشكلي غير قابل حل در آينده اي نزديك خواهد شد.
 
 جرجاني در ادامه گفت: پل هاي روگذر و زير گذر جزو خدمات شهري است كه مردم مطالبه مي كنند، حمع آوري زباله در شهر به نحو خوبي در حال انجام است اما باز هم مشكلاتي ديده مي شود كه بايد حل شود، پاركينگ هاي عمومي در سطح شهر بايد ديده شود و مي توان با جابجايي بخش هاي خدماتي به حاشيه شهر از ترافيك و شلوغي مركز شهر كاست.
 
وي تصريح كرد: محله محوري از مهمترين مسائلي است كه مورد توجه قرار مي گيرد و با اين روش مي توانيم با مردم به صورت مستقيم ارتباط داشته باشيم.
 
جرجاني نيز انتخاب شهر دار آينده گرگان را امري مهم عنوان كرد و گفت: با توجه به 13 نفره شدن شورا و ميانگين سطح علمي و تجربي اعضاي شوراي شهر گرگان انتخاب شهر دار مهمترين محور است، شهردار بايد بتواند از همه جوانب كاري خود اطلاع داشته باشد و شناخت خوبي نيز از وظايف و ظرفيت هاي شورا  و شهرداري داشته باشد، شهردار بايد بار علمي متناسب با حوزه كاري خود داشته باشد.
 
وي تصريح كرد: مهمترين شاخص تجربه شهردار در مديريت شهري و مديريت كلان شهري است، تعامل مناسب با دستگاه هاي اجرايي استان، استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي و سرمايه گذاران، مديريت اجرايي، استفاده از مديران اجرايي و انرژي و حمايت آنان، شجاعت و فعال بودن از مهمترين ويژگي هاي يك شهردار است.
 
انتظارات مردم عوض شده است
 
عبدالرضا چراغعلي عضو ديگر شوراي شهر نيز در اين گفتگو گفت: چارچوب انتظارات از شوراي شهر در منابع قانوني مشخص شده است، اعضاي شوراي جديد عوض شده اند و اين نشان مي دهد انتظارات مردمي نيز از شورا عوض شده است،
 
وي تصريح كرد: مردم انتظارات جديدي از شوراي شهر دارند، و مهمترين اين انتظارات توجه به مسايل تخصصي و مهندسي است، براي اولين بار 5 نفر مهندس در شورا عضو شدند كه معنادار است.
 
چراغعلي افزود: نوگرايي در انتخاب اعضاي شوراي شهر اتفاق افتاده است كه نشان مي دهد انتظار كارهاي جديد از شورا مي رود، و شهرداري نيز بايد از كارهاي سنتي خود دست بردارد.
 
وي اذعان داشت: شهردار گرگان به عنوان شهردار مركز استان بايد در حد و اندازه مركز استان باشد، يك مورد روشن است و ان اين كه شهردار بايد فردي متخصص و كاركرده باشد تا مسايل بزرگي كه پيش روي ماست را حل كند.
 
وي تاكيد كرد: جزيياتي هم هست، بايد حد اقل هايي را داشته باشد، به جاي بومي بودن شهردار بايد روي تخصص و تعهد شهردار تاكيد شود، تعهد الزام تخصص است و تجربه لازم نيز از ديگر موارديست كه بايد در شهردار آينده گرگان وجود داشته باشد./ش
 
برچسب ها: همه ، نیازهای ، شهری ، گرگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.