معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه یک گفت: تاکنون 24 محله شمال پایتخت مجهز به سرای محله شده اند و در کل حدود 24 هزار متر مربع به سرانه های فرهنگی_ اجتماعی شمال تهران افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ محسن جلالی افزود: سراهای محله هریک دارای مساحت میانگین یک هزار متر مربع است که در کل حدود 24 هزار متر مربع به سرانه های فرهنگی_ اجتماعی شمال تهران افزوده شده است.
محله رکنی است بین خانواده و شهر که فضای جغرافیایی خاصی دارد و هر خانواده نسبت به محل سکونت خود احساس خاصی مانند خاندانش دارد، این احساس موجب می شود تا هرکدام از ما به هنگام ورود به محدود محله مان، حسن آشنایی را تجربه کنیم، در گذشته هر محله نامی داشت که برگرفته از افراد معروف ساکن در آن محل یا برگرفته از موضوعیتی خاص بوده است و نام بسیاری از محله های تاریخی تهران چون عودلاجان و پامنار از گذشته های دور آشنای بسیاری از شهروندان تهرانی بوده است.
جلالی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت ارتقاء سطح فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در برخی محلات و کمبود فضا در سراهای محله موجود، طرح توسعه برخی از سراها در دستور کار معاونت فنی و عمرانی منطقه قرار گرفت.
در دهه های اخیر با رشد همه جانبه شهر، کارشناسان نگران موضوعی به نام هویت شهر شدند که با گسترش محدوده های شهر با چالشی جدی مواجه شده بود، از همین رو کارشناسان توصیه کردند که تفکیک شهر به واحدهای کوچک یا همان محله و توسعه امر محله محوری می تواند به احیای فرهنگ محله کمک کند.
برهمین اساس که تشکیل مجموعه هایی با عنوان سرای محله در مناطق 22 گانه تهران براساس ضوابط محله ای می تواند مشارکت مردم در امور فرهنگی و اجتماعی را به همراه داشته باشد، اما برای اجرای این موضوع شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی اداره شهر، امکانات لازم را برای محقق شدن این امر مهیا می کند.
جلالی اظهار داشت: توسعه سرای محله دارآباد با متراژ کلی 900 متر مربع در دو طبقه و نیم، جنب سرای محله فصلی در پارک ساحلی دارآباد با هزینه ای بالغ بر 18 میلیارد ريال بنا شده است که فضای داخلی آن شامل فضای اداری، سالن آمفی تئاتر، کلاسهای آموزشی، جک ویژه معلولین است و بزودی به بهره برداری می رسد.
هدف از راه اندازی سرای محله مشارکت شهروندان در امور مربوط به خودشان و در نهایت واگذاری تصمیم گیری های محله خود آنهاست.
اهداف و وظایف سرای محله شامل شناسایی مشکلها و نقطه ضعفهای محله و برطرف کردن ایرادها، ارائه خدمات رفاهی مانند خدمات سلامتی و روانشناسی به صورت رایگان، برگزاری کلاسهای آموزشی، ایجاد فضای شاد و مناسب جهت استفاده اهالی محل، به کارگیری نیروهای مردمی در اداره امور محله، شناسایی افراد نخبه و برتر محله، ایجاد فضای مساعد و مناسب جهت اجرای برنامه های فرهنگی در محله، شناسایی خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت و کمک کردن به آنها برای رفع مشکلاتشان است.
امید است، سرای محلات با مشارکت هرچه بیشتر شهروندان بتوانند در ارتقای سطح کاربردی خود در محلات و جذب شهروندان در امور مربوط به خود، کوشا باشند./ف
برچسب ها: معاون ، اجتماعی ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار