بی شک روزهایی که در تاریخ ماندگار می شود، به پاس خدمات با ارزش دانشمند و شخصیتی بزرگ همچون ابوعلی سینا است که روز تولد وی روز پزشک نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در دنیای امروز کمتر ملتی است که به مفاخر گذشته خود توجه نکند، زیرا یکی از علایم حیات و زنده بودن ملت ها توجه داشتن به مفاخر گذشته در زمینه های فلسفی، علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، ملی و خدمات ارزنده گذشتگان است.

شیخ الرئیس نواسه علی سینا معروف به ابن سینا در ماه صفر370هجری قمری در روستایی حوالی ˈبخاراˈ دیده به جهان گشود، نام پدرش عبدالله ومادرش ستاره بود.

ابوعلی سینا در دوران کودکی در جلسات بحث شرکت می کرد و با دانش های زمان خود آشنا می شد و استاد وی به پدرش توصیه کرد که بخاطر استعدادی که بوعلی در فراگیری علم دارد او را به کار دیگری مشغول نکند.

وی مدتی در دربار نوح بن منصور(پادشاه سامانی) به کار سیاست مشغول شد و در این زمان و با سفرهایی که انجام می داد، تألیفات و یادداشت های بسیاری نوشت.

دو اثر مشهور ابو علی سینا کتاب ˈشفا ˈ در 18 جلد و فلسفه، منطق، ریاضی، طبیعیات و الهیات است و کتاب ˈقانونˈ در هفت جلد در قوانین کلی طب، داروهای ترکیبی و غیر ترکیبی و امراض مختلف است.

به دلیل آنکه در آن عصر، عربی زبان رایج آثار علمی بود، ابن سینا و سایر دانشمندان ایرانی که در آن روزگار می زیستند، ‏کتابهای خود را به زبان عربی می نوشتند،همزمان با شروع نهضت ترجمه کتاب قانون به زبان های لاتین و امروزه انگلیسی، فرانسوی،آلمانی و ایرانی ترجمه شده است.

ابن سینا در زمینه های مختلف علمی نیز اقداماتی ارزنده به عمل آورده است، او اقلیدس را ترجمه کرد، رصدهای نجومی را به عمل درآورد و در زمینه حرکت، نیرو، فضای بی هوا ( خلا )، نور و حرارت، تحقیقات ابتکاری داشت.

رساله وی درباره معادن و مواد معدنی تا قرن سیزدهم در اروپا مهمترین مرجع علم زمین شناسی بود و بخش منطق در کتاب ˈشفاˈ به عنوان معتبرترین کتاب منطق مطرح است.

ابوعلی سینا برای آگاهی از اندیشه های ارسطو و درک دقیق آن، آن گونه که خود در شرح احوالش نوشته است ، 40 بار کتاب علم الهی و یا مابعدالطبیعه (متافیزیک ) ارسطو را خواند و به حکم تصادف با استفاده از کتابی که ابونصر فارابی درباره اغراض ما بعد الطبیعه نوشته بود، به معانی آن راه یافت.

در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابوعلی سینا نداشته است. ابوعلی سینا فلسفه ارسطو را با آرای مفسران اسکندرانی و فلسفه نو افلاطونی تلفیق کرد و با نبوغ خاص خود آنها را با نظر یکتا پرستی اسلام آموخت و به این طریق، در فلسفه مشایی مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه نداشت.

ابوعلی سینا در سن 57سالگی در همدان چشم از جهان فروبست و روز اول شهریور به یاد وی و تقدیر از پزشکان و نجات بخش جان انسان ها، روز پزشک نامگذاری شد./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.