مسوول امور عشایر شهرستان دماوند گفت: 650 تن از فرآورده های لبنی و دامی استان تهران توسط عشایر لار، تار، پلور و قره قاج در شهرستان دماوند تولید و تامین می شود.

ˈصادق فتوحیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار کرد: عشایر استان تهران سومین جامعه جمعیتی بعد از جامعه شهری و روستایی هستند که سابقه استقرار 400 ساله را در سطح استان به ویژه در چهار منطقه لار، تار، پلور و قره قاج دارند.

وی گفت: عشایر لار شهرستان دماوند از تولیدکنندگان عمده دام سبک هستند، به طوری که بخش عمده ایی از تولیدات دام سبک استان توسط عشایر لار تامین می شود.

فتوحی افزود: عشایر منطقه شهرستان دماوند سالانه بیش از 135 تن تولید شیر، 300 تن گوشت، 60 تن ماست و 60 تن پنیر تولید می کنند که از فرآورده ماست 15 تن کره، 40 تن دوغ، 10 تن کشک و دو تن قره قروت و نیز 20 تن پشم تهیه می شود.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت تولیدات عشایر به عنوان تولیدات ارزشمند و سالم نیز گفت: هر چادر عشایر نمادی از یک کارگاه تولیدی است که زن، مرد، پیر و جوان همه در حال تولید و خدمت رسانی هستند که لازم است با ایجاد زیرساخت های لازم در بخش تولیدات عشایری از زحمات آنان بهره گرفت.

مسوول امور عشایر شهرستان دماوند تعداد خانوارهای عشایر منطقه دماوندرا 250 خانوار عشایر مقیم و 200 خانوار عشایر میهمان اعلام کرد و افزود: هر ساله عشایر مقیم شهرستان و میهمان از شهرستانهای ˈپاکدشتˈ، ˈورامینˈ، ˈایوانکیˈ، ˈکرجˈ، ˈگرمسارˈ و ˈمهدی شهر سمنانˈ از اوایل خرداد ماه در منطقه ییلاقی ˈدماوندˈ، ˈتارˈ، ˈپلورˈ و ˈلارˈ مستقر می شوند.

فتوحی ادامه داد: عشایر به مدت 90 روز در مراتع ییلاقی و 90 روز در مراتع میانوند در جنوب دماوند ساکن می شوند و مراتع ییلاقی عشایر از اواسط خرداد ماه آغاز و در مراتع میانوند در فصل بهار از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه و در فصل پاییز نیز از اواخر شهریور تا اواسط آبان ماه است.

این مسوول، عشایر شهرستان دماوند را شامل هشت ایل ˈهداوندˈ، ˈکردبچهˈ، ˈبولانیˈ، ˈسنگ سریˈ، ˈعرب سرهنگیˈ،ˈعرب کتیˈ، ˈعلی کاییˈ و ˈحیدریˈ برشمرد./س


برچسب ها: دامی ، عشایر ، دام ، لار ، پلور ، ییلاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.