آسيب لثه و بروز مشكلات دهان و دندان ناشي از مسواك‌ها در اغلب موارد مي‌تواند عوارض مخربي را بر روي دندان‌ها به جاي گذارد.

سيامك يعقوبي، متخصص جراحي و بيماري‌هاي لثه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: برخلاف باور غلط بيشتر افراد در خصوص بي‌ارتباطي مسواك در بروز مشكلات لثه و دهان و دندان، لازم به ذكر است كه در اغلب موارد انتخاب نادرست مسواك يا بي‌احتياطي در اين خصوص با ايجاد، زخم به صورت مكرر يا از بين بردن لايه‌هاي روي لثه و دندان‌ها مي‌تواند منجر به تخريب لثه‌ها و حتي ريشه دندان‌ها و ميناي آن شود.

وي با بيان توجه به تعداد رديف‌هاي اليافي موجود در مسواك (فرچه‌ آن) تأكيد كرد: بسياري از افراد بر اين باورند كه هر چه تعداد دسته‌هاي اليافي يا مويي مسواك و رديف‌هاي آن بيشتر باشد آن مسواك سالم‌تر است در حاليكه اين موضوع تنها باعث تجمع آلودگي و افزايش رشد قارچ‌هاي باكتريايي و ميكروبي بيشتر بر روي آن مي‌شود كه در اين حالت همگي آنها در حين مسواك زدن به دهان فرد كه رشد و انتشار بسيار خوبي براي قارچ‌ها و باكتري‌هاي مضر هستند، منتقل خواهد شد.

يعقوبي اظهار داشت: مسواك‌ها براساس شرايط دهان و دندان هر فردي متفاوت هستند و زيرا هر كدام داراي ابعاد اندازه و ميزان انعطاف اليافي خاصي هستند كه متأسفانه اغلب افراد جامعه نسبت به اين موضوع بي‌اعتنا يا بي‌اطلاع‌اند در حاليكه انتخاب نوع مسواك نيز بايد با مشاوره دندانپزشكان و متخصصان اين حوزه و بررسي وضعيت دهان و دندان هر فردي صورت گيرد.

وي همچنين در خصوص انتخاب مسواك مناسب، با اشاره به دقت در تعداد قرارگيري و نظم رديف‌هاي الياف فرچه آن گفت: تعداد اين رديف‌ها نبايد بيش از 3 الي 4 رديف و 5 يا 6 دسته الياف در هر كدام از اين رديف‌ها و گوشه‌هاي زمينه مسواك(پايه‌اي كه در دهان قرار مي‌گيرد) بايد عاري از هر گونه زدگي تيز يا خيلي سخت باشد.

اين متخصص جراحي‌هاي لثه و دندان خاطر نشان كرد: البته ناگفته نماند كه قرار دادن مسواك خيلي مرطوب در محيط باز سرويس بهداشتي مي‌تواند در رشد قارچ‌هاي عفوني نقش مؤثري داشته باشد و بنابراين پس از هر دوره مسواك زدن، شستشوي كامل مسواك، خشكاندن و همچنين قرار دادن آن در فضايي محدود داراي گردش هوا مثل كابينت‌ها يا محافظ ‌ها بسيار حائز اهميت است. /ح

برچسب ها: مسواک ، لثه ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار