روستای سورک از توابع شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روستای سورک از توابع شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری می باشد.

این روستا که به دلیل وجود قبر شریف امامزاده عبدلله که از نوادگان حضرت ابوالفضل عباس(ع) علمدار کربلا و قلعه فریدون خان بختیاری در منطقه مورد شناس عام و خاص است، ازجنوب به کوه کره احمد و امامزاده شاهزاده عبدلله و از شمال به کوه برآفتاب و از شرق به روستای دهنو(از توابع شهرستان بروجن) و از طرف غرب به روستای ایرانچه( از توابع شهرستان شهرکرد) متصل می باشد.

فاصله این روستا تا شهرستان بروجن حدود 22 کیلومتر و تا شهرستان کیار حدود 25 کیلومتر و تا شهرستان شهر کرد حدود 25 کیلومتر می باشد.

**سورک شناسنامه روستا

قلعه سورک را نصیرخان ملقب به سردار جنگ حدود 90 سال پیش با سبک معماری جالب و زیبا بنا کرده است. این قلعه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد و در روستای سورک از توابع بخش کیار قرار دارد.

بنای قلعه شامل ساختمان اصلی با دو طبقه زیرزمین و همکف، ابنیه جانبی شمال وجنوب آن، ورودی هشتی شکل و حمام کوچک است و مصالح آن از خشت و نمای آن از آجر است.

**معرفی کوه ها و غارهای اطراف روستا

کوههای روستای سورک دارای شش غار بزرگ و کوچک می باشد که به ترتیب:

غار معروف به علیاکبر،غار کومی،غار خرابه (رومیده)

این سه دهانه غار در سلسله کوه های شمال روستا که به کوه بر آفتاب معروف است واقع شده اند و سه غار دیگر در کوه های جنوبی روستا قرار گرفته اند و به نامهای غار کره احمد ،غار دلدل،غار چال کلاغ مشهور می باشند.

برچسب ها: روستا ، سورک ، شهرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
مهرداد ترکی
۲۰:۳۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
از نظر اقتصادی ولز نظر فرهنگی این روستا در چه جایگاهی قرار دارد. چون من اصالتم به این روستا باز میگردد. اگر کسی به من کمک کند تشکر میکنم چون من خارج از کشور زندگی میکنم
United States of America
علی
۲۰:۳۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
شما تشریف بیارید چهارمحال و بختیاری درخدمتتون باشیم
روستای سورک هم ببینید
Iran (Islamic Republic of)
علی فغانی سورکی
۱۸:۳۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
واقعا ببخشید ولی عکسی که گذاشتین عکس بخش هزارجریب روستای سورک در استان مازندران شهرستان نکا هست . این روستا در چهار محال بختیاری وجود ندارد دقت کنین.لطفا عکس را عوض کنین . با تشکر علی فغانی سورکی
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین مولایی
۱۴:۴۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا نظرعلی اقا رو بهش رسیدگی کنید
آخرین اخبار