شهردار اصفهان گفت: جاده ابریشم به دلیل متصل کردن جنوب، غرب و شرق آسیا به یکدیگر مسیر انتقال پیام فرهنگی، تجاری و اقتصادی بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، سید مرتضی سقاییان نژاد در مراسم رونمایی از نماد دوستی و همکاری جاده ابريشم میان ایران و کره جنوبی که با حضور شهردار کیانگ جو، معاون استاندار گیانگ سان بوک دو، ورزشکاران و دانشجویان کره ای و مردم اصفهان مقابل کاخ هشت بهشت برگزار شده بود، اظهار کرد: این جمع با وجود اینکه کوچک است اما تبادل فرهنگ پیام صلح و دوستی میان دو ملت در آن نهفته است و این امر به وسیله مردم دو کشور محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت در هزاران سال پیش مردم این سنت را زنده نگاه داشته اند، افزود: در قالب تبادل تجاری، تبادل فرهنگی میان ملل را بنیان گذاری کرده اند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ایران کشوری کهنسال است که مورخان 5 هزار سال برای آن تاریخ تعیین می کنند، تصریح کرد: یکی از مسیر هایی که در عصر هخامنشی نهادینه شد جاده ابریشم بود که این جشن نیز به همین دلیل است.

وی با اشاره به اینکه این مسیر در دوره هخامنشی ترسیم شد، بیان کرد: به دلیل تبادلات ابریشم میان چین و ایران این جاده به جاده ابریشم معروف شد . به دلیل اینکه این مسیر جنوب، شرق و غرب آسیا را به یکدیگر متصل می کرد، فردی که از این جاده می گذشت ناقل پیام فرهنگی، تجاری و اقتصادی بود.

سقاییان نژاد با با بیان اینکه مردم با عبور خود از این مسیر تبادل فرهنگی داشتند، اذعان کرد: به همین دلیل بسیاری از تنش های موجود وجود نداشت و وجود این جاده پشتوانه حرکت های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بود و به همین دلیل حرکت دوستانمان از کره برای احیای همان فرهنگ را پاس می داریم.

وی با اشاره به اینکه دو ایستگاه مهم این مسیر کیانگ جو و اصفهان است، خاطر نشان کرد: افزون بر اینکه اصفهان در این مسیر قرار دارد، تمدن ایران در اصفهان تبلور یافته و همچنین اصفهان یکی از مراکز مهم در تمدن اسلام است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه این تمدن سرشار از هویت است، عنوان کرد: شناخت این تمدن برای جوانان ما خود اتکایی به وجود آورده و اصفهان برای مذاکره با تمدن های دیگر سرشار از سرمایه است و می تواند برای تبادلات فرهنگی یک ایستگاه بسیار قوی باشد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان نخستین قطب برجسته صنعت ایران است، ابراز کرد: اصفهان با وجود اینکه یک هفتم تهران جمعیت دارد افزون بر اینکه از نظر اقتصادی و میزان گردش پول با تهران برابری می کند، دارای 158 واحد تحقیقاتی است و 9 درصد از جمعیت دانشجوی کشور در اصفهان قرار دارند و اصفهان می تواند شانه به شانه بزرگترین شهرهای دنیا قد علم کند.

سقاییان نژاد با بیان اینکه امروزه در غرب بحث تضارب فرهنگی مطرح است، اشاره کرد: در اصفهان قرن هاست تضارب فرهنگی وجود دارد و مسیحی، مسلمان، زرتیشتی و یهودی در کنار یکدیگر زندگی می کنند/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.