انسان در طول تاریخ، همواره به دنبال جامه عمل پوشاندن به توانایی ها و قابلیت های درونی خود بوده است گرایش به شکوفا کردن استعدادهای نهفته در تمام افراد وجود داشته است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همدلی با انسان ها و نوع دوستی به عنوان اندیشه و عملی خیرخواهانه بیشتر از بعد اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد همدلی و انسان دوستی می تواند عاملی برای رشد و بالندگی شخصیت انسان باشد و در وجه متعالی خود می تواند شکلی از بروز "خود شکوفایی" گردد.
 
در این رابطه شهرام وزیری روان شناس و استاد دانشگاه می گوید: خود شکوفایی که از نظر بسیاری از عرفا رسیدن انسان به کمال است؛ به معنی افراد به کمال رسیده است، یعنی صفات و عواملی که در انسان های به کمال رسیده جمع شده است.
 
وی افزود: خود شکوفایی را آبراهام مزلو و راجرز( روان شناس) مطرح می کنند که به معنی مجموعه ای از صفات اجتماعی، صفات متعالی و درک کردن دیگران است و این صفات ذاتی نیست بلکه محصول صفاتی که کسب می کنیم.
 
با توجه به این که هر انسانی زمینه و توانایی طی کردن مراحل رشد و رسیدن به خود شکوفایی را دارا می باشد شرط لازمه خود شکوفایی این است که نیازهای پایه او همچون نیازهای فیزیولوژیکی، زیستی و اجتماعی و مهم تر از همه امنیت روانی تامین شود.
 
هم چنین دکتر قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت همدلی و نوع دوستی که در سطح متعالی منجر به خود شکوفایی می گردد گفت: همدلی و نوع دوستی در سطح جامعه بسیار مهم است و باعث همبستگی اجتماعی افراد می شود زیرا همدلی و هم بستگی در بین مردم مهمترین عنصر سرمایه اجتماعی است که امروزه جامعه شناسان معتقدند اگر ما همه سرمایه ها را داشته باشیم اما در بین افراد همدلی و هم بستگی و در واقع اعتلای معنوی وجود نداشته باشد، تمام سرمایه ها از بین می رود.
 
وی تصریح کرد: تعالی بخشیدن به روحیات افراد تاثیرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی بسزایی دارد و باعث همدلی و هم بستگی بیشتر می گردد به جای این که فرد " من" باشد با دیگران" ما" می شود و به جای این که بگوید " سرزمین من" ، " سرزمین ما" می گوید و این " ما" در روح و روان آن ها تاثیر گذاشته و کشور و سرزمین را برای خودشان می دانند.
 
قرایی مقدم با اشاره به این مساله ادامه داد: در ایران نیز شرکت در نمازهای جماعت، اعتکاف ها، مراسم عزاداری و اعیاد مذهبی در ماه های مبارک رجب، رمضان، محرم و ... باعث هم بستگی و روحیه شاد و معنوی مردم می شود مردم نسبت به یکدیگر احساس تعلق بیشتری دارند و این افزایش اعتلای روح و روان افراد نقش بسیار مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
 
وی در پایان اظهار داشت: خودشکوفایی یا خودیابی که نظریه " آبراهام مزلو" است بروز دادن مجموعه استعدادهای افراد است به شرطی که جامعه آماده و مهیا باشد عنی افرادی که به تعالی روح رسیده اند و آنچه می خواهند می شوند به عنوان مثال یک مادر خوب شدن خودشکوفایی است یا این که شهادت یعنی فردی که به شکوفایی و تعالی رسیده است البته باید توجه داشت، معنویت مداری، آمادگی برای کسب تجربه های جدید، زندگی پرشور و نشاط، خود باوری، آزادی انتخاب، خلاقیت و درک و پذیرش خود و دیگران از جمله ویژگی های انسان های خود شکوفا می باشد به همین دلیل است که تنها درصد اندکی از افراد جامعه قادر به رسیدن به خود شکوفایی هستند.
گزارش الهام شاهمیری

برچسب ها: انسان ، دوستی ، شکوفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار