حکم آزادي ديکتاتور سابق مصر با واکنش هاي متفاوتي در بين مردم و نشريات اين کشور مواجه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه هاي صبح امروز در مصر، مهمترين عناوين خود را به تصميم دادگاه براي آزاد کردن حسني مبارک، ديکتاتور سابق اين کشور اختصاص دادند. 

نخست وزير مصر نيز دستور داد حسني مبارک که بيش از دو سال از زمان بازداشت او مي‌گذرد، پس از آزادي از زندان، تحت بازداشت خانگي باشد. 

تصميم دادگاه براي آزادي حسني مبارک، ممکن است به افزايش تنش‌ها در مصر که هم اکنون دچار اختلافات داخلي است، منجر شود. برخي روزنامه ها از تصميم دادگاه با عنوان بحثِ مبارک ياد و پيش بيني کرده اند اين اقدام، انقلاب مصر را به چالش مي‌کشد.

با وجود اين، يکي از کارکنان چاپخانه اي در مصر، خشنودي خود را از آزادي حسني مبارک ابراز کرد. احمد جمال گفت: شنيدن اينکه مبارک از زندان خارج مي شود، مرا از صميم دل خوشحال کرد، زيرا او مانند محمد مرسي به ما لطمه نزد. آنچه مرسي در مدت يک سال انجام داد، بدتر بود، اما مبارک در دوران سي ساله حکومت، اقتصاد مصر را توسعه داد که اين فوق العاده است.

کارگر ديگري به نام ايمان خالد با اين نظر مخالفت کرد و گفت:‌ به عقيده من، ما سه سال به عقب برگشتيم. گويا انقلاب ما در بيست و پنجم ژانويه (سال 2011 که به سرنگوني مبارک منجر شد) هرگز رخ نداده است. محاکمه حسني مبارک نيز بايد مانند محاکمه اعضاي اخوان المسلمين، سريع باشد. نه اينکه بعد از زنداني کردن محمد مرسي (رئيس جمهور سابق مصر)، به او حق آزادي بدهند. 

بسياري از آن بيم دارند که آزادي حسني مبارک به ادعاي اسلامخواهان مصر مبني برآنکه کودتاي نظامي ماه گذشته در اين کشور، تلاشي براي بازگشت رژيم سابق بوده است، دامن بزند. حازم البِبلاوي، نخست وزير مصر نيز در بيانيه اي اعلام کرد دستور داده است در راستاي تدابير فوق العاده اي که از اين ماه به اجرا گذاشته مي شود، مبارک تحت بازداشت خانگي قرار گيرد. ظاهراً اين اقدام با هدف کاهش انتقادها در خصوص آزادي مبارک و همچنين اطمينان از حضور مجدد او در دادگاه براي محاکمه ديگري در ماه آينده، صورت مي گيرد. 

مسئولان زندان‌هاي مصر نيز مي گويند ممکن است مبارک روز پنجشنبه آزاد شود. 

هنوز روشن نيست که حسني مبارک، کجا در حصر خانگي قرار مي گيرد و با توجه به بيماري آيا قرار است در بيمارستان باشد يا آنکه به يکي از اقاماتگاه هاي خود منتقل شود. 

هواداران حسني مبارک از زمان برکناري او، گزارش هاي ضد و نقيضي را درباره سلامت اين ديکتاتور 85 ساله که تاکنون حمله و سکته قلبي کرده و گاه دچار اغماء شده است، منتشر کرده اند. 

منتقدان مبارک، اين را تلاشي براي جلب همدرديِ مردم و عفو شدن از سوي دادگاه، دانسته اند. 

حکم آزادي مبارک به دنبال درخواست تجديد نظر وکلاي او درباره يکي از اتهامات مربوط به فساد، صادر مي شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار