معاون حفاظت و بهره برداري شركت سهامي آب منطقه اي مركزي گفت: بطور متوسط استان مرکزی در هر سال با کسری 150 ميليون مترمكعبي در مخازن آبي مواجه است و در جايگاه هشتم كشوري قرار دارد.

شاهرخ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: این استان از يك سو به دليل كم بودن نزولات جوي و بروز پديده خشكسالي و از سوی دیگر برداشت هاي بي رويه از آب زيرزميني، به شدت آسيب پذير و با كمبود حجم ذخاير آبي مواجه شده است.

وی با بیان اینکه استان مركزي از نظر تخليه منابع آب در سطح كشور در جايگاه هفت و از نظر تعداد منابع آب در جايگاه 13 قرار دارد، تصریح کرد: در گذشته تبادل آب زيرزميني با سطحي به نحوي بود كه در برخي آبخوان ها ، آب زيرزميني خروجي داشت و به سطح زمين مي آمد اما در حال حاضر تقريبا سطح آبخوان ها به قدري افت داشته كه چنين اتفاقي نمي افتد.

اجراي تحول در مديريت منابع آب

شاهرخ در رابطه با اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از كاهش منابع آب هاي زيرزميني در استان اظهار داشت: ‌در راستاي تحقق اين مهم اجراي تحول در مديريت منابع آب در دو بخش ، اقدامات سازه اي و غيرسازه اي براي كند شدن روند كاهش و جبران بخشي از افت فعلي در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته اين مقام مسئول ، اقدامات سازه اي ، شامل ساخت سدها و اجراي پروژه هاي تغذيه مصنوعي منابع آب هاي زيرزميني است به طوري كه در اين طرح سعي مي شود با مهار و جمع آوري روان آب هاي سطحي به تغذيه مصنوعي منابع آبي پرداخته و تا حدي افت فعلي جبران شود.

معاون حفاظت و بهره برداري شركت سهامي آب منطقه اي مركزي در رابطه با اقدامات غير سازه اي نيز بيان كرد: ‌جلوگيري از حفر چاه هاي غير مجاز ، برداشت اضافه از چاه هاي مجاز ، نصب كنتورهاي هوشمند آب و برق ، توقيف همه دستگاه ها و ادوات حفاري غيرمجاز ، به روز رساني پروانه بهره برداري صادره با توجه به وضع فعلي آبخوان ها و كاهش آبدهي چاه هاي داراي پروانه با توجه به شرايط خشكسالي و كسري مخزن موجود و اطلاع رساني و فرهنگ سازي در ميان جامعه بهره بردار به منظور ايجاد فرهنگ مصرف بهينه آب از جمله اقدامات انجام شده در اين راستا است.

توقيف 62 دستگاه حفاري غيرمجاز در استان مركزي

شاهرخ تصريح كرد: از ابتداي سال 1392 تاكنون با تلاش شبانه روزي اكيپ هاي گشت و بازرسي حفاظت منابع آب در سطح استان و همكاري بي شائبه مقامات سياسي ، قضايي و انتظامي در مجموع 62 دستگاه انواع مختلف ادوات حفاري مشتمل بر 18 دستگاه حفاري غيرمجاز تراكتوري ، 10 دستگاه حفاري كششي و 34 دستگاه بالابر ، چكش كمپرسوري و چرخ چاه توقيف و به انبار شركت سهامي آب منطقه اي مركزي منتقل شده است.

وي با اشاره به اينكه با حضور به موقع اكيپ هاي گشت و بازرسي حفاظت منابع آب و همكاري مأموران وظيفه شناس نيروي انتظامي با متخلفان و متجاوزان به منابع آب برخورد شد ، تصريح كرد:‌در حال حاضر 16 اكيپ بازرسي ، يك تكنسين و يك راننده و يك ماشين مزدا دو كابين بر اين چاه هاي حفاري غيرمجاز نظارت دارند.

وي همچنين اظهار داشت:‌ با اقدامات صورت پذيرفته در مجموع از هدر رفت بيش از 17 ميليون مترمكعب از منابع ارزشمند آب زيرزميني در دشت هاي بحراني استان مركزي جلوگيري شده است./ز

برچسب ها: کسری ، مخازن ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.