هشدار حماس درباره پيامدهاي بسته بودن گذرگاه رفح

دولت حماس در نوار غزه اعلام کرد ادامه بسته بودن گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه این منطقه را به زندانی بزرگ تبدیل و آن را از جهان خارج جدا می کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان ; غازی حمد معاون وزیر امور خارجه در دولت حماس در کنفرانس خبری در غزه گفت دولت حماس برای بررسی هرگونه افکار مثبتی که به حل بحران گذرگاه مرزی رفح کمک کند آمادگی دارد. مقامات مصری از سه روز پیش گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر را بسته‌اند.حمد گفت حماس با بازگشت به موافقت نامه سال 2005میلادی مخالف است.این موافقتنامه بر نظارت اروپا و اسرائیل بر ترددها از این گذرگاه صحه گذاشته است.

وی افزود عمل به این موافقت نامه باعث می شود « حضور اشغالگران اسرائیلی در این گذرگاه تثبیت شود ».حمد گفت این گذرگاه « باید مصری و فلسطینی باشد و اشغالگران اسرائیلی در آن مداخله نکنند».

حمد از بلاتکلیفی صدها فلسطینی در فرودگاههای ترکیه و اردن و مالزی خبر داد که به علت ادامه بسته بودن رفح نمی‌توانند به غزه بازگردند. فعالیت این گذرگاه از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر به شدت کاهش یافته است. گذرگاه بیت حانون بین نوار غزه و اسرائیل را نمی توان جایگزین گذرگاه رفح دانست زیرا 90 درصد از ساکنان نوار غزه حق ندارند به کرانه باختری وارد شوند.
این مقام حماس از تماسهای روزانه با مقامات مصری برای یافتن راهکارهایی برای بحران گذرگاه رفح خبر داد و گفت نوار غزه نباید بهای هرگونه مشکل یا اختلاف داخلی مصریها را بپردازد.

وی افزود« موضع ما ثابت و روشن است. ما به عنوان دولت و نیروهای سیاسی در امور مصر دخالت نمی کنیم . اوضاع امنیتی یا سیاسی و یا هر حادثه ای که در مصر رخ می دهد ربطی به ما ندارد».
وی گفت :« از 30 ژوئن گذشته تاکنون حتی یک سنگ از غزه به سوی خاک مصر پرتاب نشده در صورتیکه در موارد زیادی از طرف مصر به سوی غزه گلوله شلیک شده است و شکایت کرده ایم اما بر حفظ امنیت و ثبات پافشاری می کنیم».

حمد تصریح کرد مرزها بین نوار غزه و مصر کاملا تحت کنترل است و به علت کنترل و تشدید تدابیر امنیتی یک مورد از موارد نقض رخ نداده است.
برچسب ها: پیامد ، بسته ، گذرگاه ، رفح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار