رحلت آیت اللَّه "مرعشی نجفی"، فتح آندلس به دست مسلمانان، تولد "موریس مِتِرْلینْگْ"، آزمایشِ پنهانی اولین بمب هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 7 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 21 شوال 1434 هجری و 29 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت فقیه و مرجع بزرگوار تقلید آیت اللَّه "سیدمحمدتقی خوانساری" (1331 ش)
آیت‌اللَّه حاج سیدمحمدتقی خوانساری در سال 1267 ش در خوانسار پا به عرصه وجود نهاد. وی پس از تحصیلات ابتدایی، در سن 17 سالگی جهت فراگیری علوم اسلامی رهسپار نجف اشرف گردید. آیت‌اللَّه خوانساری در این حوزه، پس از طی مراحل سطوح، به محضر درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقا ضیاءالدین عراقی راه یافت و در حلقه شاگردان آن بزرگواران به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت. ایشان در جنگ جهانی اول همگام با میرزا محمدتقی شیرازی و سیدابوالقاسم کاشانی در جنگ با استعمار بریتانیا شرکت نمود و همچون رزمنده‌ای کارآزموده و شجاع با دشمن جنگید. این عالم ربانی در طول عمر پرافتخار خویش دست به اقداماتی زد که معروفترین آنها اقامه نماز سیاسی - عبادی جمعه بود که چندین سال برگزار می‌گردید.

هم‌چنین اقامه نماز استسقاء در سال 1363 قمری به امامت ایشان و با حضور انبوه مردم قم برگزار شد و با بارش باران رحمت، مردم از بلای خشکسالی نجات یافتند. از آیت‌اللَّه خوانساری در دوران خفقان بار پهلوی فتواهای سرنوشت سازی صادر شده است که فتوای ضروری بودن حجاب پس از اعلام کشف حجاب توسط رضاخان، فتوای کمک به فلسطینیان و جنگ با صهیونیسم و نیز فتوای ملی شدن صنعت نفت از آن جمله‌اند. سرانجام این عارف وارسته و فقیه پرهیزگار در هفتم شهریور 1331 ش برابر با هفتم ذی‌حجه 1371 ق در 64 سالگی در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه "مرعشی نجفی" مرجع بزرگ تقلید شیعیان (1369 ش)
آیت‌اللَّه سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، در سال 1276 ش در شهر نجف به دنیا آمد. آیت‌اللَّه مرعشی نجفی مجتهدی بنام بود، به طوری که بیش از 200 تن از علمای اسلامی امامیه و تعداد کثیری از شخصیت‌های اهل سنت بر اجازه اجتهادش، مهر تأیید زده بودند. ایشان در سن 27 سالگی پس از بازگشت به ایران، در قم رحل اقامت افکند و تا پایان عمر در همانجا به تدریس و تألیف مشغول گردید. حاصل عمر پربرکت ایشان در حدود یکصد و پنجاه اثر نفیس علمی در زمینه‌های مختلف علمی است. از دیگر خدمات معظم‌له بنای کتابخانه، مسجد، مدارس، حسینیه‌ها و مراکز درمانی می‌باشد.
آیت‌اللَّه مرعشی در طول نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، همواره حامی و پشتیبان نهضت و رهبری آن بود و بارها در حمایت از حضرت امام، اقدام نمود. پس از پیروزی انقلاب نیز، ایشان هماره از نظام اسلامی حمایت می‌کرد و در مناسبت‌های مختلف، با ارسال پیام‌ها، به تقویت نظام می‌پرداخت. سرانجام این اسوه فضیلت و علم، در هفتم شهریور 1369 ش برابر هفتم صفر 1411 ق، در 96 سالگی دار فانی را وداع گفت و در راهروی ورودی کتابخانه‌اش به خاک سپرده شد.

وفات "ابن حبّان" فقیه، مورخ و محدث(354 ق)
ابن حَبّان مورخ و محدث مشهور قرن چهارم هجری،مقدمات علوم را از اساتید معروف عصرخود آموخت و سپس به نیشابور که در آن زمان، یکی از مراکز مهم کسب علم ودانش بود، رفت و به ادامهٔ تحصیل پرداخت. ابن حبّان از صاحب نظران در علم حدیث به شمار می‌رفت و در این زمینه، آراء و نظرات ویژه‌ای داشت. وی چندین بار به مقام قضاوت در شهرهای مختلف منصوب شد. ابن حبان کتابخانهٔ شخصی خود رابرای استفاده و نسخه برداری دیگر دانشمندان وقف کرد، اما بیشتر کتب او از بین رفته است. از آثار باقی ماندهٔ ابن حبان می‌توان به الثقات و روضة العقلاء اشاره کرد.

فتح آندلس به دست مسلمانان(92 ق)
اندلس سرزمینی است در جنوب غربی اروپا که شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال و منطقهٔ اشغالی (انگلیس) جبل الطارق می‌باشد. اندلس از سوی سپاهیان اسلام به فرماندهی طارق بن زیاد در سال 92 قمری فتح گردید و قسمت اعظم مردم این منطقه تا سال 95 قمری با طیب خاطر، دین اسلام را پذیرفتند. حکومت اسلامی تا سال 422 قمری در این منطقه ادامه یافت ولیکن دراین تاریخ به خاطر بی‌کفایتی حاکمان مسلمان و دسیسه‌های مسیحیان و حکومت‌های استعماری اروپا، این کشور بزرگ به دست مسیحیان افتاد و میان 23 پادشاه اروپایی تقسیم و تجزیه گردید.

مسلمانان این کشور از امیرالمسلمین مغرب (یوسف بن تاشفین مرابطی) یاری خواستند و در سال 749 قمری در نبردی معروف به "زلاقه"، مسیحیان متحمل شکست شده و این کشور به مغرب، ضمیمه گشت. اما پس از مدتی حکومت مرابطین نیز به ضعف و سستی گرایید و مجدداً اندلس در تصرف مسیحیان درآمد و تجزیه گردید.

درگذشت "محمد نجیب" اولین رئیس جمهور مصر (1984م)
محمدنجیب اولین رئیس جمهور مصر، در سال 1901م از یک مادر سودانی در خارطوم به دنیا آمد. او پس از طی مدارج نظامی در ارتش مصر، در سال 1942م جنبش افسران آزاد را به کمک جمال عبدالناصر و دیگران بنیان‌گذاری کرد. نجیب پس از کودتای 1952 علیه رژیم سلطنتی ملک فاروق، وی را وادار به استعفا کرد و خود ریاست شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده گرفت. ژنرال محمد نجیب سرانجام در 18 ژوئن 1953م به عنوان اولین رئیس جمهور مصر برگزیده شد اما خود در نوامبر 1954، قربانی کودتای آرام ناصر گردید. نجیب تا پایان حکومت ناصر در ویلایی در شمال قاهره تحت نظر بود. او پس از مرگ ناصر و روی کار آمدن انور سادات در سال 1971 به دستور سادات آزاد شد و سرانجام در 29 اوت 1984م در 83 سالگی درگذشت.

مرگ "پیر جُمیِّل" بنیان‌گذار حزب فالانْژْ لبنان (1984م)
پیِر جُمیِّل بنیان‌گذار حزب فالانْژْ لبنان در سال 1905 به دنیا آمد. او در سال 1936م اندکی پس از سفر به آلمان نازی و فراگرفتن اصول و شیوه نازیسم، حزب کتائب یا فالانژ لبنان را تأسیس کرد. پیِر جُمیِّل در سال 1960م نماینده مسیحیان مارونی بیروت در مجلس لبنان شد. او تا زمان مرگش، ریاست این حزب را عهده‌دار بود و در طول عمر خود، چندین بار به مقام ریاست جمهوری رسید. پیِر جُمیِّل سرانجام در بیست و نه اوت 1984م در هفتاد و نه سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. امین و بشیر جُمیِّل رؤسای جمهور پیشین لبنان، هر دو از فرزندان وی بودند.

تولد "موریس مِتِرْلینْگْ" نویسنده و فیلسوف معروف بلژیکی (1862م)
موریس مِتِرْلینْگْ، در 29 اوت 1862م در شهر گان بلژیک متولد شد. در سال 1911م، جایزه ادبی نوبل را به دست آورد. مترلینگ در همه فنون شعر و نثر و فلسفه تبحر داشت. او در آثار فلسفی خود مسائل تازه‌ای طرح کرد که جامعه مذهبی و اخلاقی جهان را بر ضد خود برانگیخت. او در کتب خود، مسئله تقدیر را مطرح نمود و به عنوان یک موضوع فلسفی، مورد نظر قرار داد. هم‌چنین وسوسه بشر برای حل معمای سرنوشت، نکته‌ای است که در آثار او به چشم می‌خورد. با آغاز جنگ جهانی دوم، مترلینگ به امریکا گریخت و تا آخر عمر در آن کشور به سر برد. مترلینگ ده‌ها اثر در زمینه شعر، نمایش‌نامه‌نامه نویسی و... به نگارش درآورد که معجزه، معبد مدفون، میزبان ناشناس، عقل و سرنوشت و در پیشگاه خدا از آن جمله‌اند. هم‌چنین نمایش‌نامه معروف او با نام پرنده آبی، از جمله شاه‌کارهای اوست که در مدت 15 سال به 65 زبان دنیا ترجمه شد. موریس مترلینگ سرانجام در ششم مه 1949م در 87 سالگی بر اثر سکته قلبی در امریکا درگذشت.

مرگ "هیلار ادگار دِگا" نقاش بزرگ فرانسوی (1917م)
هیلار ژرمان ادگار دگا، در 19 ژوئیه 1834م در پاریس متولد شد. وی در 24 سالگی نخستین اثر بزرگ خود را تحت عنوان تصویر خانواده آغاز کرد و مورد تشویق قرار گرفت. ادگار دگا از نقاشان معروف سبک امپرسیونیسم بود که نقاش در این مکتب، طبیعت را در حالات مختلف به تبع تغییر در لحظات، به تصویر می‌کشد و احساس بصریِ گذرای خود را به اثر منتقل می‌سازد. امپرسیونیست‌ها که فریفته رنگ‌های زنده و روشنِ طبیعت بودند هنر نقاشی را که تا آن زمان در چهار دیوار کارگاه‌های نقاشان، زندانی بود، از آتلیه‌ها نجات بخشیدند و سه پایه‌های خود را در دامان طبیعت و زیر نور آفتاب برپا کردند. ادگار دگا، برای اکثر تابلوهای خود، اسب‌ها و حرکات موزون را موضوع کار قرار می‌داد و این بیشتر به خاطر نرمش و حرکتی است که در آنان یافت می‌شود. اثر معروف دگا، دختر و گلدان نام دارد که در موزه لووْر فرانسه نگهداری می‌شود. هیلار ادگار دگار سرانجام در 29 اوت 1917م در 83 سالگی درگذشت.

آزمایشِ پنهانی اولین بمب هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی (1949م)
چهار سال پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکا، با آزمایش نخستین بمب هسته‌ای شوروی در 29 اوت 1949م، سلاح هسته‌ای از انحصار امریکا خارج شد و میان امریکا و شوروی توازنی به وجود آمد که توازن وحشت نام گرفت. در این وضعیت، هر طرف به دلیل هراس از حمله اتمیِ طرف دیگر، از به کارگیری سلاح هسته‌ای خودداری می‌کرد.

از آن پس امریکا و شوروی به جنگ تبلیغاتی علیه یک‌دیگر روی آوردند که میانِ دو بلوک شرق و غرب ادامه داشت. اگر چه با اضمحلال اتحاد جماهیر شوروی، تهدید سلاح هسته‌ای کاهش یافت اما هنوز این تهدید به ویژه از جانب دولت‌هایی هم‌چون امریکا و رژیم صهیونیستی، علیه کشورهای مستقل و مخالف با سیاست‌های توسعه طلبانه آن‌ها، ادامه دارد.

برخی از رویدادهای امروز
1526:   عثمانی همه مجارستان را تصرف کرد و با اتریش همسایه شد.
1835:   شهر ملبورن Melbourne استرالیا بنا نهاده شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار