مدير كل راه و شهرسازي استان تهران با اعلام پرداخت مرحله اول مطالبات پيمانكاران در شهريور ماه امسال از محل فروش سهام كارخانجات دولتي ، خط مشي اين اداره كل را مطابق سياستهاي جديد وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،فريبرز واحدي در جلسه شوراي اداري اين اداره كل ضمن ابراز خشنودي از كسب راي اعتماد وزير راه و شهرسازي جناب دكتر آخوندي ، اعتماد آگاهانه مجلس به وي و تبريك شروع به كار كابينه جديد گفت : اگر چه تغييراتي در بخش راه و مسكن در سياستهاي مجموعه وزارت راه و شهرسازي خواهيم داشت اما با توجه به توانمنديهاي دكتر آخوندي و استراتژيست بودن ايشان مسير حركت در چهارچوب سند پنجم برنامه توسعه و منافع ملي خواهد بود.

مدير كل راه و شهرسازي استان تهران تكميل پروژه هاي نيمه تمام و به كارگيري توان بخش خصوصي را از الويتهاي اصلي اداره كل راه و شهرسازي تهران برشمرد و گفت با توجه به اين كه استان تهران در زمينه خصوصي سازي پيش قراول است ، مي تواند به عنوان الگوي كشوري معرفي شود.

وي با تاكيد بر كار و تلاش بيشتر براي افزايش سهم راه و شهرسازي در بودجه هاي شهرستاني توسط روساي ادارات شهرستانهاي استان تهران در جلسات شوراي برنامه ريزي شهرستاني گفت : پويايي و پاسخگويي دو ركن اصلي در اداره كل راه و شهرسازي استان تهران است و به صورت مستمرو هفتگي روزهاي پنج شنبه در حوزه هاي شهرستاني براي بازديد از پروژه ها ي راه و مسكن حاضر خواهم بود.

مدير كل راه و شهرسازي استان تهران سه طرح ساخت مسكن‌استيجاري، اجراي طرح كليد‌به‌كليد در بافت‌فرسوده و همچنين آزادسازي زمين‌هاي دراختيار دستگا‌ه‌ها و نهادها به وژه زمينهاي تصرفي توسط دستگاههاي نظامي را از جمله طرحهاي پيشنهادي اداره كل راه و شهرسازي استان تهران برشمرد و گفت : پياده‌سازي و اجراي طرحهاي عنوان شده در تهران از پشتوانه قانوني مصوب مجلس برخوردار است و در حال‌حاضر صلاحديد ، موافقت و دستور مقام عالي وزارت راه‌وشهرسازي را براي اجرا نياز دارد.

واحدي ادامه داد : مطالعات ما نشان مي‌دهد، بيش‌از 500 هكتار زمين بلااستفاده و تصرفي در غرب و شرق تهران در اختيار برخي دستگاه‌هاي دولتي و نظامي قرار دارد كه با توجه به كمبود زمين قابل‌ساخت و قيمت بالاي زمين در تهران، اگر زمين‌هاي محبوس، زير بار ساختمان سازي برود دو نقطه نامتعادل بازار مسكن تهران به لحاظ حجم عرضه و تقاضا از طريق احداث تعداد زيادي واحدمسكوني متعادل خواهد شد،عمده تقاضاي خريد و اجاره مسكن به خصوص از طرف زوج‌هاي جوان در دهك‌هاي متوسط رو‌به پايين، بيشتر محله‌هاي منتهي به غرب و شرق تهران را براي سكونت انتخاب مي‌‌كنند ، همچنين اداره كل راه‌وشهرسازي استان تهران براي بافت‌فرسوده در نظر دارد با همكاري مشترك با شهرداري‌، طرح تجربه‌شده كليد‌به‌كليد در بسياري از كشورهاي توسعه يافته را در صورت موافقت و صلاحديد وزير محترم به مرحله اجرا دربياورد، در اين طرح، روي زمين‌هاي متعلق به شهرداري و دولت، واحدهاي مسكوني ساخته مي‌شود و در ازاي اخذ املاك‌فرسوده مالكان، به آنها واگذار مي‌شود و دوباره روي زمين اين املاك، واحدهاي جديد براي تملك ساخته مي‌شود.

در كنار اين دو طرح، اداره كل راه‌وشهرسازي استان تهران آمادگي دارد در چند منطقه پروژه‌هاي نيمه‌بزرگ براي استفاده اجاره‌نشين‌ها را نيز ايجاد كند كه اين طرح به صورت مشاركتي با انبوه‌سازان و شهرداري تهران در قالب اجاره‌داري خواهد بود.

قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در استان تهران اعلام كرد: قانون ساماندهي مسكن، دولت را موظف كرده در دو حوزه تامين مسكن‌اجاره‌اي و مسكن‌ملكي براي دهك‌هاي كم‌درآمد، از ظرفيت زمين‌هاي دولتي استفاده كند، اما با تاكيدي كه وزير جديد راه‌وشهرسازي بر لزوم توجه برنامه‌هاي دولت به همه دهك‌هاي متقاضي مسكن و تعريف سه نوع مسكن‌ اجتماعي، مسكن حمايتي و مسكن معمولي به ترتيب براي كم‌درآمدها، ميان‌درآمدها و گروه درآمدهاي بالاتر داشته‌اند، هم‌اكنون اين آمادگي در تهران وجود دارد كه براي بالندگي به نيازهاي اين سه سطح، اقداماتي موثر انجام پذيرد.

واحدي تصريح كرد: در حال‌حاضر بيش‌از 50 درصد درآمد خانوارهاي حداقل 5دهك در شهر تهران صرف تامين هزينه اجاره‌نشيني مي‌شود، اين در حالي است كه نرخ استاندارد هزينه‌ اجاره‌نشيني يك‌سوم است. همچنين در حال حاضر طبق سرشماري سال90 حدود 27درصد خانوارهاي تهراني مستاجر هستند كه اين سهم در سال75 معادل 17درصد بود. بنابراين وضعيت بازار اجاره نيازمند برنامه‌هاي فوري است كه اين برنامه‌ها علاوه بر ساخت مسكن‌اجاره‌اي مي‌تواند شامل طولاني‌كردن مدت اعتبار اجاره‌نامه‌ها از يك‌سال فعلي به حداقل دو تا سه‌ سال باشد.

واحدي همچنين از درخواست چندين شركت خارجي براي سرمايه‌گذاري در بازار مسكن شهر تهران با مشاركت شركتهاي توانمند ايراني خبر داد و گفت: اين شركت‌ها آمادگي دارند به صورت جزيره‌اي و لكه اي در نقاط مختلف تهران اقدام به ساخت‌وساز كرده و واحدها ي مسكوني را زيرقيمت منطقه واگذار كنند. بنابراين اگر اين مدل سرمايه‌گذاري مورد قبول و تاييد وزير محترم راه و شهرسازي باشد، اين امكان وجود دارد كه براي دهك‌هاي متوسط رو‌به بالا و حتي ميان‌درآمدها، خانه‌سازي انجام و با قيمت منطقي و متعارف واگذار شود، البته تاكيد مي گردد كه نقش دولت و حاكميت در اين مدل ، سياستگذاري و نظارت بر فرآيند ساخت و ساز است و كل كار توسط بخش خصوصي انجام مي شود.

قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در استان تهران درباره طرح" كليد به كليد" ، تصريح كرد: چالش ديرينه‌اي كه در بافت‌فرسوده وجود دارد اين است كه مالكان معمولا نگران سرنوشت ملك‌‌شان هستند و به خاطر ابهامي كه از بابت مدت دوساله نوسازي و قيمت نهايي واحد بازسازي شده دارند، تمايل به نوسازي پيدا نمي‌كنند، اما با طرح كليد‌به‌كليد، بلافاصله مالكان به محل جديد و واحدجديد منتقل مي‌شوند و مالكيت‌شان بر ملك كلنگي براي هميشه خاتمه پيدا مي‌كند.

واحدي در ادامه با تاكيد براينكه طرح‌هاي جديد آماده‌ اجرا در بازار مسكن تهران همسو با برنامه‌هاي وزير محترم راه‌وشهرسازي دولت يازدهم تعريف شده است، افزود: هم‌اكنون متولدين دهه60 با رسيدن به سن‌ ازدواج، منحني تقاضاي مسكن را به بالاترين سطح رسانده‌اند و بايد با مكانيزم‌هايي همچون راه‌اندازي صندوقهاي پس‌انداز، از نقدينگي موجود در اختيار اين افراد براي تامين مالي نظام ساخت‌وساز بهره گرفت و با استفاده از زمين‌هاي دولتي و زمينهاي در اختيار ارگانها و شهرداريها، پروژه‌هاي مسكوني در سطح مختلف اجاره‌اي، حمايتي و اجتماعي تعريف كرد.

مديركل راه‌وشهرسازي استان تهران با اشاره به اينكه بخش قابل‌توجهي از زمين‌هاي بلااستفاده در پايتخت را قطعات چندصد هكتاري بزرگي تشكيل مي‌دهد ، گفت: مساحتي در حدود 500 هكتار از اين زمين‌ها درست در غربي‌ترين و شرقي‌ترين نقاط تهران واقع شده كه قصد داريم با مذاكره با دستگاه‌هاي دولتي و نظامي كه اين زمين‌ها فعلا در اختيار يا تصرف آنهاست، با استفاده از شيوه‌هايي همچون مشاركتي، زمين‌‌ها را به ساخت‌وساز بگيريم. ، بحث زمين وقت فوق‌العاده زيادي از دولت مي گيرد. اما مي‌شود با به كارگيري ابزار مالياتي و سيستمي سامان مند و منسجم بلااستفاده بودن زمين‌ها را پايان داد و مالكان را مجاب به ساخت‌وساز كرد.

لازم به ذكر است كه جلسه بعدي شوراي مديران راه و شهرسازي استان تهران با بررسي راهكارهاي سرعت گرفتن روند كاهشي تصادفات و ارتقاي راههاي استان تهران و با رويكرد برنامه ريزي براي دور پاياني سفرهاي تابستاني در هفته اول شهريور ماه خواهد بود .

انتهاي پيام/
برچسب ها: معرفی ، مسکن ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار