عوامل متعددی در ابتلا به کوتاه قدی کودکان که منجر به کاهش رشد کودکان می شود كه می توان در بهبود این بیماری گام مهمی برداشت.

فرزانه عباسی، فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در سیستم پزشک خانواده اگر بنابر مطالعات پزشک قد کودک با شاخص مطلوب مغایرت داشته باشد پزشک خانواده کودک را به پزشک فوق تخصص غدد ارجاع خواهد داد.

عباسی در ادامه عوامل متعددی را در کوتاهی قد موثر دانست و اظهار داشت: بیماری های مزمن یا سیستمیک که کل بدن را درگیر می کند می تواند در برخی از موارد با علائم مخفی زمینه ساز کوتاهی قد کودکان محسوب شود.

این پزشک متخصص غدد و متابولیسم همچنین گفت: بسیاری از والدینی که به منظور اختلالات قد و رشد کودکانشان به متخصصین غدد مراجعه می کنند از بیماری های مزمن کودکان خود بی اطلاع هستند.

عضو پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برخی از بیماری های مزمن نظیر بیماری مزمن کلیوی برخی بیماری های خونی یا گردش خون نظیر آنمی فقر آهن بیماری سیانونیک قلب که به دلیل عدم اکسیژن رسانی مناسب به اندام ها و ارگان های بدن علاوه بر عوارض متعدد منجر به کوتاهی قد و وزن می شود، بیماری اختقانی قلب، بیماری های سیستم گوارشی نظیر سلیاک، بیماری های ریوی نظیر فیبروزیسن بیماری های بافت هم بند مانند آرتريت روماتوئید، اختلالات روانی اجتماعی که از عمده آنها بی اشتهایی عصبی دختران نوجوان است و همچنین بیماری های روانی اجتماعی کوتاهی قد سایکو سوشیال(جدایی پدر از مادر) عوامل دیگر کوتاهی قد محسوب می شود.

متخصص غدد و متابولیسم مرکز طبی کودکان گفت: علاوه بر بیماری های مزمن سیستمیک که برخی از آنها نام برده شد عوامل دیگری هم در کوتاهی قد کودکان موثرند و والدین باید با مراجعه به پزشک معالج نسبت درمان این بیماری بکوشند./ح

برچسب ها: بیماری ، قد ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.