استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز، تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های این همایش برای تامین نظر صادرکنندگان و پاسخگویی به نیازمندی‌های حوزه صادرات به بهترین شکل استفاده شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، احمد علیرضابیگی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، افزود: احساس می‌شود که تاکنون نتوانسته‌ایم از مقالات ارایه شده به همایش توسعه صادرات در جهت حل مشکلات صادرات استفاده کنیم؛ لذا باید تلاش کنیم تا این همایش به سمت کاربردی شدن پیش برود.

وی با قدردانی از تلاش‌هایی که برای استمرار این همایش صورت گرفته، خاطرنشان کرد: همایش توسعه صادرات تبریز به عنوان یک الگو در حوزه توسعه صادرات معرفی شده، با این حال انصاف نیست که در یک نقطه بایستیم و پیشرفتی در کار نباشد؛ خصوصا در شرایط فعلی که رییس جمهور نیز بر توسعه اقتصادی و رسالت همه دستگاه‌های دولتی در رفع موانع این بخش تاکید دارد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که ثبات نرخ ارز، خواسته صادرکنندگان است، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که با پیشرفت برنامه‌های اقتصادی دولت به این مطلوب دست خواهیم یافت و شاهد روال منطقی در این حوزه خواهیم بود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: میزان نیازمندی ارزی کشور بسیار بالاتر از درآمد نفتی حتی در ایده‌آل‌ترین حالت آن است که این موضوع، ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات غیرنفتی را بیشتر از گذشته مورد تاکید قرار می‌دهد.

علیرضابیگی تاکید کرد: در این راستا عمده وظیفه دستگاه‌های استانی، رفع تمام موانع موجود در مسیر صادرات است. به عنوان مثال وقتی بر روی استقرار کارگو در گمرک فرودگاه تبریز تاکید می‌کنیم قابل قبول نیست که گمرک، انجام این کار را به دلیل موانع قانونی و اداری، غیرممکن بداند. بلکه انتظار داریم از همه ظرفیت‌ها استفاده و موانع، برطرف شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این جلسه میزان صادرات غیرنفتی از گمرکات استان در چهار ماهه نخست سال جاری را 357 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 35 درصد افزایش داشته است.

محمدجعفر عظمایی با بیان این که عمده صادرات استان را کالاهای صنعتی، کشاورزی، محصولات شیمیایی، فلزات و مواد معدنی تشکیل می‌دهد، افزود: کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، گرجستان و روسیه مقصد اصلی صادرات استان هستند.

وی با اشاره به این که میزان صادرات استان در چهار ماهه نخست 92 بیشتر از واردات بوده است، گفت: در این مدت، 293 میلیون دلار کالا به استان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 24 درصد کاهش نشان می‌دهد./ب

برچسب ها: میزان ، نیازمند ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.