"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد سندی دارد که نشان میدهد اسرائیل در کودتای ارتش مصر و برکناری "مرسی" دست دارد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ وي در نشست حزب خود در آنکارا گفت: شما از آنچه  در مصر گفته مي شود آگاهيد، مي گويند دموکراسي بر پايه صندوق هاي اخذ راي بنا نمي شود. چه کسي پشت اين ماجرا قرار دارد : اسرائيل.

اردوغان براي تاييد سخن خود گفت در نشستي در فرانسه پيش از انتخابات سال 2012 که به روي کار آمدن اخوان المسلمين منجر شد، وزير دادگستري اسرائيل و يک روشنفکر يهودي از اين الفاظ استفاده کردند و گفتند حتي اگر اخوان المسلمين در انتخابات به پيروزي برسند، آنان پيروز ميدان نخواهند بود زيرا دموکراسي بر صندوق هاي آرا مبتني نيست.

ترکيه برکناري محمد مرسي را به شدت محکوم کرد و لحن بسيار قاطعي در قبال مرسي و در واکنش به سرکوبگري نيروهاي امنيتي عليه تجمعات حاميان رئيس جمهور برکنار شده مصر در پيش گرفت.

ترکيه سفير خود را در قاهره فراخواند که اين مسئله واکنش مصر را درپي داشت . مقامات جديد مصر نيز سفير خود را از آنکارا فرا خواندند که اين مسئله از وخامت روابط دوجانبه که به طور سنتي خوب بوده است ، حکايت دارد.

اردوغان در زمان رياست جمهوري مرسي روابط بين کشورش و مصر را به شدت تقويت کرده بود و آنکارا قاهره را يکي از شرکاي ممتاز خود در راهبرد نفوذ منطقه اي مي دانست.
برچسب ها: اردوغان ، مصر ، کودتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار