سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت : بیماری آنتروتوکسمی معمولاً در زمان تغییر فصول و بطور کلی بدلیل تغییر جیره غذایی دام‌ها شایع می‌شود که نشانه‌های بیماری بسته به شکل بیماری، متفاوت است.

دکتر علیرضا سلطانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود: در شکل فوق حاد دامهای مبتلا خیلی ناگهانی به حالت غش روی زمین افتاده و می میرند ، در شکل حاد بیماری نشانه‌هایی مانند تب و لرز، بی اشتهایی، بیقراری، گیجی و ترشح از بینی و گاهی با اسهال همراه است .

وی گفت : علت اصلی بیماری ضعف مدیریت در تغذیه دام است و دامداران باید جیره و مقدار غذای مصرفی را به تدریج در اختیار دام قرار دهند و در صورت چرا در مرتع و علفزار تازه از پرخوری دامها جلوگیری کنند .

سلطانی خاطر نشان کرد : دامداران در صورت مشاهده اولین علائم بیماری باید دامها را به یک مرتع فقیر منتقل و یا جیره غذایی آنها را برای چند روزی کم کنند و همچنین از پرخوری دامهای جلوگیری و سپس دامها را بر علیه بیماری واکسینه کنند.

وی افزود : واکسیناسیون دامها باید دقیق و طبق برنامه اجراء شود به این صورت که واکسن اول در ابتدا بهار و پاییز و واکسن دوم بعد از گذشت دو هفته زده شود و در صورت تزریق واکسن زودتر از دو هفته می تواند ایمنی بوجود آمده را از بین ببرد و دامها را دوباره مستعد بیماری شوند .

دکتر سلطانی از دامداران خواست برای تهیه واکسن به مراکز مجاز دامپزشکی مراجعه و همچنین تزریق واکسن را به افراد مجرب و کاردان بسپارند./ز
برچسب ها: جیره ، غذایی ، دام ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.