مدير كل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست كشور از تلف شدن اين گونه در حال انقراض طي سال هاي گذشته خبرداد.

محمدي در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  اگرچه خرس آسيايي با زيرگونه بلوچي تنها گونه باقي مانده است  اما  قرار گرفتن نام خرس سیاه آسیایی در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی یا "IUCN" نشان می دهد که جمعیت این حیوان طی 10 سال گذشته کاهش یافته است .
وي با اشاره به تلف شدن3قلاده خرس در سال 91افزود: لاشه خرسها در حالي در جازموريان استان سيستان و بلوچستان  پيدا شد كه اين حيوانات توسط تله هاي سمي كشته شده بودند همچنيندر سال 90 نيز يك قلاده خرس سياه در كرمان يافت شد كه آن هم توسط تله هاي سمي كشته شده بود.
محمدي به مرگ يك قلاده ديگر درسال88 به دنبال  درگيري با بومي هاي كرمان اشاره كردو تصريح كرد:سال 89 نيز 2خرس ديگر در مرز هرمزگان وكرمان در اثر حوادث جاده اي  كه دومين عامل مرگ اين حيوان است تلف شدند.
وي ادامه داد: كشف لاشه يك قلاده خرس به دليل نامعلومي در سال 83 آخرين آمار مستندي است كه توسط  دفتر حيات وحش   ثبت شده است اما طي سال هاي گذشته آمار غير رسمي ديگري  مبني برمرگ  خرس سياه اعلام شد ه كه شايد تعداد آن به ميزان آمارمستند ما باشد اما به دليل اينكه غير رسمي است نمي شود بدان استناد كرد.
.
مدير كل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست كشوربا بيان اين مطلب كه  تعارضات انساني اولين علت مرگ خرس ها است اذعان داشت:
خشکسالی و کمبود منابع تغذیه ای به شدت حیات حیوان را تحت تاثیر قرار داده است بطوریکه زیستگاههای خرس سیاه در معرض تخریب قرار گرفته است و حیوان برای تهیه منابع تغذیه مجبور است به حواشی روستاهای و محل زندگی انسانها نزدیک شود واين نزديكي در بسياري از مواقع منجر به مرگ خرس مي شود.
محمدي در خصوص جمعيت كنوني خرس ها در 3استان كشور گفت: در حال حاضر آمار رسمي از جمعيت اين گونه در كشور در دست نيست اما آمار هاي  غیر رسمی از حضور 10 تا 15 قلاده از آن در گسترده استان کرمان که مهمترین زیستگاه خرس سیاه آسیایی در ایران است خبر می دهند اما به دليل اينكه اين رقم قطعي نيست نمي شود آنرا به طور قطع اعلام كرد اما مطالعات برروي جمعيت اين گونه آغاز شده كه اميدواريم با استفاده از فناوري هاي روز اعم از نمايه و دوربين آماري دقيقي از جمعيت اين گونه در معرض خطر به دست بياوريم./ف
برچسب ها: خرس ، سیاه ، اسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار