بهره برداري همزمان از 40 پروژه محروميت زدايي كه توسط قرارگاه سازندگی قرب کوثر در روستاهاي خراسان شمالي اجرا شده بود، نويد حركت به سمت ريشه كني محروميت در اين استان را به مردم داد.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران حمايت از محرومان و محروميت زدايي در كشور از جمله مباحث كليدي نظام مقدس جمهوري اسلامي به شمار مي رود، مسائلي كه در بدو پيروزي انقلاب نيز همواره مورد تاكيد بنيان گذار كبير نظام جمهوري اسلامي بود، به گونه اي كه امام خميني(ره) پيروزي انقلاب را مرهون مجاهدت محرومان و مستضعفان مي دانست و رفع محروميت از زندگي اين مجاهدان را از جمله وظايف كليدي مسئولان ذكر مي كرد.

اين مهم در همان زمان آغاز شد و پس از رحلت امام(ره) نيز، مقام معظم رهبري راه نيك آن پير فرزانه را ادامه داد و خواستار رفع محروميت ها با تلاش مسئولان شد.

در راستاي اين رهنمون هاي رهبر انقلاب بود كه سپاه پاسداران اقدام به تشكيل و راه اندازي سازماني در جهت محروميت زدايي از روستاهاي كشور كرد، قرارگاهي با عنوان قرارگاه سازندگی قرب کوثر(محروميت زدايي) كه راه اندازي آن در سال 87 توسط فرمانده كل سپاه به جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) ابلاغ شد.

در پي اين ابلاغ سردار جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) راه اندازي قرب كوثر را ابلاغ و تمامي رده هاي تابعه را به دريافت مجوز براي اجراي پروژه هاي محروميت زدايي ملزم كرد.

اين گونه بود كه در مجموعه سپاه، قرارگاه سازندگي قرب كوثر با محوریت مردم یاری و محرومیت زدایی فعالیت خود را آغاز كرد، قرارگاهي كه در حال حاضر عمده فعالیت های آن با تکیه بر ظرفیت های بسیج در حال انجام است و برنامه های وسیع جهاد اقتصادی نیز در دستور کار این قرارگاه قرار دارد

عرصه‌های فعالیت محرومیت زدایی اين قرارگاه موارد متعددي از جمله آبرسانی و مخزن‌آب، ساخت راه (جاده) ، پل، مدرسه، خانه بهداشت، حمام عمومي، سرويس بهداشتي، غسالخانه، اماكن ورزشي، مزار شهدا، مسجد و... را شامل مي‌شود.

همچنين امور امداد رساني و آموزشي نيز از ديگر اقدامات اين قرارگاه است كه مواردي چون کمک نقدی، بسته‌های بهداشتی و درمانی، پوشاک و لوازم التحریر، آموزش بهداشت و درمان و فنی حرفه‌ای را در برمي‌گيرد.

محروميت زدايي در خراسان شمالي

با وجود اينكه 9 سال از تاسيس خراسان شمالي گذشته است، اما هنوز اين استان در زمره استان هاي كمتر توسعه يافته كشور قرار دارد و در بسياري از بخش هاي آن به خصوص در روستاها، غبار محروميت هنوز از چهره مردم و منطقه زدوده نشده است.

سال گذشته و در جريان سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي، اين مسئله مورد تاكيد ايشان قرار گرفت و پس از آن نيز مصوب شد كه به پروژه هاي محروميت زدايي اين استان كمك رساني وي‍ژه شود تا مردم اين استان نيز بيش از گذشته از مزاياي توسعه برخوردار شوند.

بعد از سفر مقام معظم رهبري به اين استان كه در پاييز سال 91 برگزار شد، از زمستان همان سال اجراي 84 پروژه محرومیت زدایی از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبري توسط قرارگاه سازندگي قرب كوثر آغاز شد.

اكنون و در حالي كه هنوز به نخستين سالگرد سفر رهبري به اين استان نرسيده ايم، 40 پروژه از اين تعداد با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی قرب کوثر و با اعتبار بیش از پانزده میلیارد ریال در خراسان شمالی افتتاح شد.

مشاور فرمانده کل سپاه و فرمانده قرارگاه سازندگی کوثر در آیین افتتاح طرح های محرومیت زدایی خراسان شمالی اظهار داشت: اقدامات سپاه در بحث محرومیت زدایی و مردم یاری در سراسر کشور در حال انجام است و در اين زمينه از همه ظرفیت های سپاه استفاده می شود.

سردار ضیاءالدین حزنی مشارکت در اجرای طرح های کوچک و زودبازده در سطح کشور را در برقراری امنیت پایدار و کارآمدی نظام بسیار موثر دانست و گفت: تکمیل طرح های نیمه تمام از محل وجوهات زکات، ساخت مسجد، اکرام ایتام و کمک به حوزه های علمیه از دیگر اولویت های قرارگاه سازندگي قرب كوثر است.

بهره برداري از 9 هزار و 500 طرح محروميت زدايي در كشور

فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی قرب کوثر گفت : به زودی نزدیک به 9 هزار و 500 طرح محرومیت زدایی در کشور به بهره برداری می رسد.

سردار حزنی اضافه كرد: از دوازده هزار و 83 طرح محرومیت زدایی که در کشور از سوی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در حال ساخت است دو هزار و 550 طرح تحویل مردم شده و مابقي نیز در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

سردار حزنی احداث مساجد، غسالخانه، خانه های عالم، کتابخانه، وضوخانه، لایروبی قنوات و اجراي آبرسانی کشاورزی را از جمله این طرح ها برشمرد و گفت: همه این طرح ها از محل اعتبارات قرارگاه محرومیت زدایی سپاه ساخته می شود.

وی اظهار داشت: این طرح ها به منظور همکاری، مشارکت و همدلی سپاه با مردم و محرویت زدایی در کشور اجرا می شود.

پيشر فت 70 درصدي 41 پروژه محروميت زدايي در استان

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز در آيين بهره برداري از 40 پروژه محروميت زدايي در اين استان گفت: بیش از پانزده میلیارد ریال از اعتبارات محرومیت زدایی در اختیار قرارگاه قرب کوثر، به استان واگذار شده است که با استفاده از اين اعتبارات 40 پروژه در قالب مساجد، غسالخانه، خانه عالم، کتابخانه و ...  افتتاح شده است.

سردار حسینعلی یوسفعلیزاده افزود: عملیات اجرایی 41 پروژه محروميت زدايي دیگر نيز در استان با 70 درصد پیشرفت در حال انجام بوده و اميد مي رود به زودي به بهره برداري برسند.

وی افزود: با افتتاح این پروژه‌ها یک دریا احساس و عاطفه از مردم کم توقع مناطق محروم دیده شد که همین آرامش و احساس و عطوفت از مردم بصیر خراسان شمالی برای دست‌اندرکاران این عرصه کفایت می‌کند.

سردار یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: 85 میلیارد ریال براي اجراي پروژه هاي محروميت زدايي در استان پيش بيني شده که تاکنون پانزده میلیارد ریال آن دریافت شده است.

وی به فرموده رهبر انقلاب اسلامی در مورد خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در یک جمله می‌فرمایند؛ بهترین مبارزه با دشمنان، خدمت به مردم است.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی تاکید کرد: امیدواریم همان‌طور که بسیجیان در خلق حماسه سیاسی خوش درخشیدند در صحنه اقتصادی نیز بتوانند جایگاه رفیعی را رقم بزنند./ش
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.