مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: زنجیره مو بزرگ‌ترین آفتی است که در صورت کنترل نشدن در آینده‌ای نزدیک، به اصلی‌ترین عامل نابودی تاکستان‌های استان مبدل خواهد شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، ، محمود کیا صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تاکداران لازم است توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات در زمینه آفت زنجیره مو را جدی بگیرند، اظهار کرد: خسارتی که آفت زنجیره مو بر تاکستان‌ها وارد می‌کند، به مراتب بیش از خسارت بلایای طبیعی می باشد.

وی با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از سموم در باغات موجب شده است که آفات دیگر از بین رفته و این نوع از آفت بی‌رقیب مانده و به تاکستان‌ها آسیب برساند، تصریح کرد: این زنجیره یکی از آفات مهم مو در کشور محسوب می‌شود که در همه مناطق موکاری مشاهده می‌شود.

کیا ضمن تشریح نحوه خسارت این آفت، یادآور شد: حشره بالغ بر روی سرشاخه‌های مو و برخی درختان میزبان تخم‌ریزی کرده و بر اثر این امر قسمتی از بافت گیاه از فعالیت بازمانده و در روی آن برآمدگی‌هایی به‌وجود می‌آورد که موجب شکنندگی سرشاخه شده و آن‌ها را ضعیف و حتی خشک می‌کند.

وی با بیان اینکه پوره‌های آفت پس از خروج از تخم، وارد خاک شده و روی ریشه‌های مو مستقر می‌شوند که پس از آن اقدام به تغذیه از ریشه گیاه می‌کنند ادامه داد: ضعیف شدن تدریجی پایه‌های مو، خشک شدن آن، زرد شدن برگ مو و نیز کوچک و ریز شده محصول از نتایج این آفت به شمار می روند.

مدیر حفظ نباتات سازمان به برخی از راهکارهای مقابله با این آفت اشاره کرد و متذکر شد: استفاده از زمین‌های شنی، افزایش دفعات آبیاری، تقویت زمین به ‌وسیله کودهای حیوانی، بیل زدن پای درخت و سوزاندن علف‌های هرز باغات و هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم‌ریزی زنجیره‌ها در بهار می‌تواند در از بین بردن این آفت مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه زنجیره مو در برخی از باغات شهرستان‌های ملکان، مراغه و بناب مشاهده شده است، افزود:  اگر این امر مورد توجه قرار نگیرد محصولات تاکستان این مناطق تا چند سال آینده منقرض خواهد شد./ج1


برچسب ها: تبریز ، ریشه مو ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.