يک شرکت مطالعات انرژي اعلام کرد با توجه به رشد تقاضاي نفت خاورميانه در آسيا ، طرح دولت آمريکا مبني بر کاهش وابستگي به واردات نفت ، بر توليد نفت کشورهاي حوزه خليج فارس تاثيري نخواهد گذاشت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ در گزارش شرکت اورينت پلانت در اين خصوص آمده است تحولات عمده اخير در فضاي جهاني نفت ، به ويژه در آمريکا در دراز مدت بر وضعيت خاورميانه به عنوان پيشقراول توليد  انرژي در جهان تاثير چشمگيري نخواهد داشت . 

اين گزارش مي افزايد منطقه خليج فارس ، جايگاه حدود 36 درصد از ذخاير نفتي شناخته شده جهان ، با توجه به افزايش تقاضاي انرژي در شرق آسيا ، با معضل کاهش تقاضا روبرو نخواهد بود . 
پيش بيني مي شود آمريکا تا سال 2017 به نخستين توليد کننده نفت در جهان تبديل شود و با توجه به اکتشاف منابع گازي در لايه هاي شيستي انتظار مي رود اين کشور تا سال 2035 به يک صادر کننده گاز طبيعي نيز تبديل شود . 

در هر حال  پيش بيني مي شود کشورهاي آسيايي بيش از نود درصد نفت توليدي در شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس متشکل از عربستان سعودي، کويت، بحرين ، قطر ،‌امارات عربي متحده و عمان را مصرف کنند.

به موجب اين گزارش درصد نفت وارداتي آمريکا از خاورميانه پايين است و تنها حدود شانزده درصد از کل نفت وارداتي آمريکا را شامل مي شود. 

از طرفي کشورهاي خاورميانه علاوه بر مجاورت جغرافيايي ، با بازارهاي تشنه به نفت مانند چين و هند پيوندهاي اقتصادي و فرهنگي مستحکم دارند و پيش بيني مي شود  چين به تنهايي نيمي از رشد تقاضاي نفتي جهان را در پنج سال آينده به خود اختصاص دهد . 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار