با توجه به پتانسيل بالاو تنوع محصولات توليدي کرم کمپوست ساز،‌ هنوز صنايع فرآوري اين موجود در کشور احداث نشده است.

سيد محمد حسيني مقدم معاون آموزشي و پژوهشي يکي از مراکز اموزش جهاد کشاورزي استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: در کنار توليد کمپوست با استفاده از کرم خاکي (گونه اوينيا فويتيدا) محصولات ديگري نظير چاي کمپوست، کرم زنده، خشک شده، خوراک طيور و آبزيان و محصولات آرايشي بهداشتي از اين کرم توليد مي شود.

وي با اشاره به اينکه هنوز صنايع فرآوري کرم کمپوست ساز در کشور احداث نشده تصريح کرد: توليد محصولات ورمي کمپوست در کشور انجام مي شود اما صنايعي که بتواند محصولات جانبي و فرآوري شده ورمي کمپوست را توليد کند در کشور وجود ندارد.

حسيني مقدم با بيان اينکه هر کيلوگرم کرم خاکي کمپوست ساز گونه اويننا فويتيدا حدود 30 هزار تومان خريد و فروش مي شود گفت: براي تبديل کردن يک تن کود حيواني به کمپوست طي 3 ماه، 10 کيلوگرم کرم کمپوست ساز نياز است، اما به دليل تکثير و توليد مثل بالاي اين موجود رهاسازي 5.5 کيلوگرم کرم ابتداي  دوره در بستر نياز به کرم را تامين مي کند چرا که اين ميزان کرم طي دوره 90 روزه به بيش از 6 برابر يعني معادل 30 کيلوگرم مي رسد.

حسيني مقدم در خصوص استفاده اين کرم در جيره غذايي طيور و آبزيان گفت: اين کرم بايد در جيره غذايي طيور و آبزيان به صورت خشک شده استفاده شود و استفاده خالص اين کرم به دليل قيمت بالا براي مرغداران مقرون به صرفه نخواهد بود.

وي با بيان اينکه در بدن اين کرمها پروتئين زيادي وجود دارد افزود: اين کرمها در شرايط دماي پايين و سرما ژله اي از خود ترشح ميکنند که ارزش هر کيلوگرم آن حدود 20 ميليون تومان است و در صنايع بهداشتي و درماني استفاده مي وشد اما متاسفانه صنايع فرآوري آن در کشور ايجاد نشده است.

وي با اشاره به اينکه همه بخشهاي توليدي متولي مخصوص به خود دارند افزود: توليد ورمي کمپوست متولي خاصي ندارد اما با وجود پتانسيل بالاي توليد اين صنعت بايد حمايت و پشتيباني شود.

حسيني مقدم خاطرنشان کرد: بانکهاي عامل به افراد داراي مدرک فني و حرفه اي توليد ورمي کمپوست، وامهاي 5 ميليون توماني با بهره 4 درصد براي توليد ورمي کمپوست در منزل مي دهند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنایع ، کرم ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار