کاروانسراها در ایران پیشینه ای به قدمت شکل گیری تبادل کالا در بین مناطق مختلف امپراتوری پارس و تجارت با سایر کشورها دارد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک ، استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مواصلاتی و به خصوص قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همواره در اقتصاد ملی نقش برجسته ای در خدمات رسانی به کاروان ها داشته که وجود کاروانسراهای متعدد با معماری ایرانی گواهی بر این واقعیت است.
کاروانسرای دو دهک ،عبدالغفار خان و باغ شیخ از مهمترین کاروانسراهای برجای مانده از زمان های گذشته در استان مرکزی است.
کاروانسراهای ،شاه عباسی، مشهد میقان ، ورده ساوه، جون آباد محلات ، پانگان ساوه، خشکه رود، گردین، خمسه آباد، مشک آباد و گلستان اراک ، شمار دیگری از کاروانسراهای استان مرکزی برجای مانده در مسیر جاده ابریشم اند که زمانی پذیرای بازرگانان و امروزه محل بازدید گردشگران هستند.
در این کاروانسراها ؛ خدماتی از قبیل اقامت، پذیرایی، تهیه و تامین آذوقه، دادن آب و تیمار حیوانات بارکش و نگهداری از آنها و همچنین تامین امنیت مسیر انجام می شد.
از جمله این کاروانسراها ،کاروانسرای دو دهک یادگاری از دوره صفویه و درمسیرجاده دو دهک به دهستان خورهه و در فاصله حدود 200 متری بزرگراه قم - دلیجان قرار دارد.
مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرا را آجر ، سنگ، آهک و گچ تشکیل داده و سقف بنا گچ و پشت بام آن کاهگل شده و ایوان ورودی آن با حدود 10متر ارتفاع دارای دو پنجره دیده بانی در طرفین است./ع
برچسب ها: کاروانسرا ، هنر ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.