شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: آمريکا در پي بهره برداري از مسئله استفاده از سلاح شيميايي در سوريه براي مداخله نظامي در اين کشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، تيم بازرسان سازمان ملل درباره تحقيق در خصوص استفاده از سلاح شيميايي در سوريه فعاليت هاي خود را دوشنبه در اين کشور آغاز کرده است. اين گروه بيست نفره به سرپرستي "آکه سلستروم" کارشناس سوئدي تسليحات شيميايي روز يکشنبه وارد دمشق شدند.

"سامي کليب" خبرنگار اين شبکه در گزارشي در اين زمينه افزود: باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا چند ماه پيش گفته بود استفاده از سلاح شيميايي در سوريه خط قرمز است و باعث تغيير در محاسبات سياسي خواهد شد. آمريکا و انگليس چند سال پيش به بهانه وجود تسليحات کشتار جمعي به عراق حمله و اين کشور را ويران کردند. مقامات آمريکايي در نهايت اعتراف کردند اين بهانه، دروغ سازمان هاي اطلاعاتي اين کشور بود.

در حالي که اوباما از پايان دوران حملات نظامي سخن گفته، دشوار است که وي اشتباه جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا را مرتکب شود. به اين دليل آمريکا و بيشتر کشورهاي غربي درباره تاييد استفاده از سلاح شيميايي در سوريه توسط طرف مشخصي احتياط مي کنند. مقامات سوري بارها تاکيد کردند حتي اگر اين کشور سلاح شيميايي داشته باشد عليه ملت خود استفاده نمي کند.

روسيه متحد دمشق نيز بارها هشدار داد استفاده از سلاح شيميايي يک خودکشي سياسي براي دولت سوريه خواهد بود. برخي از کشورهاي عربي و منطقه مي خواهند دولت سوريه را به استفاده از اين سلاح وادار کنند تا زمينه مداخله نظامي بين المللي در اين کشور فراهم شود.

کاخ سفيد بشار اسد را به عبور از خط قرمز متهم کرد و مسکو نيز تاکيد کرد اين اتهامات متقاعد کننده نيست. مواضع انگليس و فرانسه نيز نوسانات زيادي دارد. اين کشورها در برخي از موارد به استفاده محدود از سلاح شيميايي در سوريه اشاره مي کنند و در برخي از موارد مي گويند تاکيد درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه به اسناد و مدارک بيشتري نياز دارد.

خبرنگار اين شبکه گفت: رئيس جمهور اسد قاطعانه با استفاده از سلاح شيميايي در سوريه مخالفت کرده است. از سوي ديگر حضور تيم بازرسان سازمان ملل در سوريه بيانگر تفاهم اين سازمان با وزارت خارجه اين کشور است. مقامات سازمان ملل در ابتدا خواستار آن بودند از دوازده منطقه در سوريه بازديد کنند ولي در توافق نهايي سه منطقه براي اين منظور انتخاب شد. با توجه به دشوار بودن نزديک شدن بازرسان سازمان ملل به منطقه خان العسل در حومه شهر حلب شمار مناطقي که اين بازرسان از آن بازديد خواهند کرد دو منطقه خواهد بود. 

 بعيد است مسئله غافلگيرکننده اي در عمليات بازرسان سازمان ملل در سوريه رخ دهد و اگر هدف از ورود بازرسان دگرگون کردن معادلات ميداني در منطقه براي تسهيل حملات خارجي به سوريه باشد تاکنون مقامات روسي و چيني اجازه ندادند چنين دخالتي در سوريه رخ دهد.

در بهترين حالت نتيجه گزارش بازرسان مبهم خواهد بود و هيچ يک از دولت سوريه و گروه هاي مخالف را مسئول نخواهد دانست و در نهايت آبروي باراک اوباما را حفظ خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار