نیروی دریایی ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «ناو هواپیما بر یو اس اس هری-ترومن به همراه دو ناوشکن، دو رزم ناو و چند زیر دریایی از کانل سوئز عبور کرد."

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نیروی دریایی ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «ناو هواپیما بر یو اس اس هری-ترومن به همراه دو ناوشکن، دو رزم ناو و چند زیر دریایی از کانل سوئز عبور کرد. این نیروها قراراست طی ماه های آینده در عملیات امنیت دریایی و هوایی در افغانستان مشارکت کنند.»

کانال سوئز به طول 200 کیلومتر یک گذرگاه راهبردی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه برای ارتش آمریکا است و به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سالانه حدود 40 ناو این نیرو از آن عبور می کنند.

به گفته یک نشریه آمریکایی کانل سوئز که در مالکیت مصر قرار دارد،‌ به روی همه کشتی ها باز است،‌ اما ناوهای نظامی آمریکایی برای عبور از آن از اولویت نیز برخوردار هستند به عنوان مثال این کشتی ها نیازی به حضور در صف طولانی برای عبور از کانال ندارند.

روابط دو کشور از زمان سرنگون شدن حکومت "محمد مرسی" رييس جمهور برکنار شده مصر توسط ارتش و سرکوب خونین اعتراضات در این کشور، متشنج شده است.

آمریکا همچنان سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک نظامی به مصر می کند اما هفته گذشته باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از تعلیق رزمایش های نظامی دوسالانه میان دو کشور خبر داد.

دیگر علت اهمیت کانال سوئز برای آمریکا استفاده از این مسیر برای خارج کردن تجهیزات از افغانستان است. از زمان بازگشایی مسیرها برای نظامیان آمریکایی در پاکستان، بخشی از تجهییزات به بنادر پاکستان منتقل شده و از طریق کشتی با استفاده از کانال سوئز به آمریکا بازگردانده می شود. این مسیر از راه های ارزان برای بازگرداندن تجهییزات است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مصر ، آمریکا ، ناو ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار