پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به طراحی بیوحسگرهای آنزیمی برای تشخیص زودهنگام دیابت وکتونمیا و مدیریت بیماری های دیابتی شدند.

دکتر کبری امیدفر، پژوهشگر و دانشیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به طراحی بیوحسگرهای آنزیمی برای مدیریت بیماری دیابت اظهار داشت:این بیوحسگرها با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک دیواره برای تعیین غلظت 3- هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) در سرم ساخته شده و به تشخیص زودهنگام دیابت کمک شایانی می کنند.


وی افزود: انباشت اجسام کتونی مانند  3-هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) و استواستات در خون بیماران دارای دیابت نوع 1 با کتواسیدوز دیابتی (DKA) می تواند به عنوان نشانه تهدید کننده حیات به شمار رود و تشخیص دقیق HB در نمونه‌های زنده برای مدیریت بیماری‌های دیابتی بسیار مهم است.

این دکترای بیوشیمی گفت: تعیین غلظت هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) با روش های معمول ‏اسپکتروفوتومتریک، کروماتوگرافی و سنجش های ایزوتوپیک وقت گیر بوده و نیاز به تجهیزات و پرسنل حرفه ای دارد اما استفاده از بیوحسگرها باعث سهولت و کاهش زمان و هزینه های درمانی می گردد.

امیدفر تصریح کرد: در این پژوهش، حسگرهای هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک دیواره ساخته شده و با کاهش پتانسیل ‏اکسیداسیون ‏NADH‏ به ‏‎0.05‎‏- ولت تشخیص الکتروشیمیایی را بسیار تسهیل کرده اند.

وی با بیان اینکه بیوحسگرهای آنزیمی دارای حساسیت و پایداری بالا و پتانسیل پایین اکسیداسیون ‏NADH هستند، گفت: این پروژه هم اکنون در مرحله پژوهش بوده و برای تولید صنعتی این محصول نیاز به همکاری با متخصصان رشته های مخابرات، الکترونیک و مکانیک وجود دارد.

این پژوهشگر یادآور شد: با ایجاد تغییراتی بر روی بیوحسگرهای آنزیمی می توان به صورت پرتابل از آنها در آزمایشگاه ها و منزل بیماران استفاده کرد.
برچسب ها: ثسشبق ، بعغ ، قغف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار