ساری/

آسیب دیدگان خطاهای بیمارستانی زیر چتر طرح ملی ایمنی بیمار

از 2 میلیون و 500 مراجعین مراکز درمانی 250 نفر روزانه دچار آسیب بیمارستانی می شوند که با اجرای طرح ایمنی بیمار 60 درصد این مشکل قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت امروز در همایش بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:از آنجا که ایمنی جزء اساسی و الزامی هر نوع مراقبت بیمارستانی است در طرح ملی ایمنی بیمار اولویت اصلی در کنار خدمات درمانی جلوگیری از وارد آمدن آسیب به افراد است که رعایت درست استانداردهای آن موجب ایجاد و پیشرفت پیشگیری فعال صدمات میشود.

دکتر جمشید کرمانچی با بیان اینکه این طرح ملی در سطح جهانی با نتایج موفقیت آمیز اجرا شده، به وجوب رعایت 140 استاندارد از سوی سازمان بهداشت جهانی در بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار اشاره کرد و افزود:در این طرح شناسایی بیمار در بیمارستان ها باید به درستی انجام و مشخصات به طور دقیق و کامل ثبت شود.

وی با تأکید بر اینکه در طرح ملی ایمنی بیمار،فرد باید در جریان کامل خدمات پزشکی و درمانی خود در بیمارستان قرار گیرد،حاکمیت و رهبری،انتصاب مسئول ایمنی،تجهیزات ایمنی،آموزش مداوم پرسنل و بررسی صلاحیت پرسنل را از دیگر الزامات اجرای این طرح برشمرد.

کارشناس مسئول برنامه کشوری ایمنی بیمار نیز در این همایش پیچیدگی خدمات،تکنولوژی جدید،سطوح متفاوت دانش و مهارت کارکنان مختلف درگیر خدمات درمانی،داروهای متنوع و فراموشی پرسنل را از دیگر موارد ضرورت اجرای طرح ملی ایمنی بیمار بیان و حداقل رساندن صدمات ناشی از خدمات غیر ایمنی سلامت را از نتایج آن اعلام کرد.

فرناز مستوفیان با اشاره به اینکه فاز اول این طرح موفقیت آمیز در سال 89 در 10 مرکز خدمات درمانی استان تهران اجرا شد افزود:فاز دوم این برنامه پارسال به 100 بیمارستان گسترش داده شد که دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دلیل قابلیت بالا در آن گنجانده شد.

امیر خانلو،مدیر فناوری و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این همایش به اجرای آزمایشی طرح ملی ایمنی بیمار در بیمارستان های امام علی آمل،بوعلی سینا ساری و شهید رجایی تنکابن اشاره کرد و گفت:کاهش چشمگیر آمار خطاهای بیمارستانی در این مراکز آزمایشی موجبات ورود 33 بیمارستان تابع مازندران را نیز امسال در این طرح فراهم کرد./ز

برچسب ها: طرح ، بیمارستان ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.