يكي از مواردي كه در سايه تغييرات مكرر مديريت ارشد خراسان شمالي به حاشيه رفت، انتقال دبيرخانه كشورهاي عضو اكو از مركز كشور به اين استان و برگزاري نمايشگاه هاي سالانه اكو در بجنورد بود.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران سال 1389 به دنبال اعلام استاندار وقت و مسئولین خرد و کلان خراسان شمالي براي انتقال دبیرخانه اکو از تهران به اين استان و تاثیر آن در اقتصاد منطقه، نويد تحولی سازنده و شگرف در توسعه استان به مردم داده شد.

مسئولان استاني طی جلسات و سخنرانی های متعدد، دورنمايي روشن از آينده استان ترسيم مي كردند و استماع اين وعده ها توسط مردم خراسان شمالي، موجی از خوشحالی و رضایت را در بين آنها پديد آورد.

در این رابطه اقداماتی صورت گرفت تا بالاخره شعبه دبیرخانه سازمان اکو در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری استان گشایش یافت، همچنين مقدمات برپایی اولین نمایشگاه صنايع دستي کشورهای عضو اکو در گردشگاه بش قارداش انجام پذیرفت و جاده نیمه کاره بجنورد به بش قارداش نيز با کار شبانه روزی برای زمان نمایشگاه آماده شد.

همزمان دست اندرکاران برگزاري نمايشگاه صنايع دستي كشورهاي عضو اكو در بجنورد، در جلسات و سخنرانی هاي مختلف، به اين كار كارستان خود فخر مي فروختند و با منت گذاشتن بر سر مردم تاثیر گذاری این رویداد مهم در اقتصاد منطقه و زندگی مردم را بر می شمردند.

رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب استانی نيز با اعلام وعده های مسئولین و اظهار نظرهای خوش بینانه به اهمیت موضوع دامن می زدند و حتی چندین ماه پیش از این موضوع که زمزمه چنین رویدادی مطرح بود، مقالاتي در مورد جدي گرفتن اكو و اين موضوع كه استقرار دفتر دبیرخانه دائمی کشورهای اکو در استان نقطه عطفی در رونق اقتصاد منطقه خواهد بود؛ در رسانه هاي استاني منتشر مي شد و اصحاب قلم و رسانه خراسان شمالي نيز با انتشار تاریخچه تشکیل سازمان اکو و اقدامات و ظرفيت هاي اين سازمان، خوش بینانه مسئولین را تشویق و ترغیب به جدی گرفتن موضوع و پیگیری مستمر این رویداد بزرگ مي كردند.

با توجه به اهمیت موضوع، نمایشگاه صنايع دستي كشورهاي عضو اكو در تابستان همان سال با حضور آقای احمدی نژاد رئیس جمهور سابق افتتاح شد، نمايشگاهي که همزمان شد با ثبت جهانی موسیقی مقامی خراسان شمالی که اين مسئله هم توسط احمدي نژاد در بجنورد اعلام شد.

از حق نگذريم نمایشگاه صنايع دستي كشورهاي عضو اكو به صورت نه چندان پربار با حضور نمایندگان کشورهای عضو در محل بوستان ملي بش قارداش بجنورد آغاز به کار کرد اما در مقابل مردم با فرهنگ خراسان شمالی استقبال چشم گیر و بی سابقه ای از غرفه های نمایشگاه داشتند، استقبالي که هم باعث تعجب مسئولین استان و هم نمایندگان غرفه دار كشورهاي عضو اکو شد.

استقبال مردم از نمايشگاه به گونه اي بود كه شماري از نمايندگان كشورهاي عضو اكو اعلام كردند اگر می دانستند با این چنین استقبالی روبرو می شوند و هر چه آورده اند به فروش می رسد؛ اجناس بیشتری که اکثرا صنايع دستي كشورهايشان بود را می آوردند.

البته در پي اين استقبال چشمگير از نمايشگاه صنايع دستي كشورهاي عضو اكو در بجنورد، ظاهرا قراردادهایی هم برای مبادله کالا بین استان و کشورهای عضو منعقد شد.

وعده هايي كه به دست فراموشي سپرده شد

هر چه بود نمایشگاه با خیر و خوشی و رضایت نمایندگان کشورهای عضو اکو و تا اندازه ای مردم خراسان شمالی خاتمه یافت، به آن امید که در سال های آینده در همان برهه زمانی شاهد تشکیل نمایشگاه اقتصادی اکو با وضعیت بهتری خواهند بود.

ليکن سال اول خبری نشد و مسئولان بهانه آوردند كه به دليل كمبود اعتبار نمايشگاه هر دو سال يك بار برگزار مي شود. اما سال دوم هم سپری شد ولی حرکتی پدید نیامد، در نظر مردم منطقه گویا مسئله مانند اکثر وعده و وعیدها به دست فراموشی سپرده شد.

فراموشي وعده هايي كه در سايه تغيير مديريت ارشد خراسان شمالي حادث شد و پس از آن نيز كسي آنچنان پيگير اجراي آن نشد.

از دبيرخانه اكو تا دفتري غيرفعال در ميراث فرهنگي

با اين وجود اما مدیر کل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری خراسان شمالي هنوز خوش بین است و اظهار می دارد كه دفتر دبیر خانه اکو در محل اداره کل دایر است و هر از چند گاهی با حرکت هایی مانند بافت قالیچه اقبال لاهوری و اعزام هنرمندانی برای شرکت در برنامه های اکو، به فعالیت نیمه کاره خود ادامه می دهد.

علي كاظمي عدم اعتبار کافی برای برپايي نمایشگاه صنايع دستي كشورهاي عضو اكو در دو سال اخير را علت معطل ماندن وعده هاي پيشين مي داند.

درست است كه كمبود اعتبار در سال جاري بسياري از برنامه ها را معطل نمود اما بايد در نظر داشت كه اين دليل هیچگونه سنخیتی با آن همه جار و جنجال تبلیغاتی و وعده های طلایی و ترسیم افقی روشن دراقتصاد منطقه ندارد.

گويا تمامي انتظارات به وجود آمده به واسطه وعده هاي رنگين مسئولان استان با به حاشيه رفتن مسئله استفاده از ظرفيت كشورهاي عضو اكو در خراسان شمالي نقش بر آب شده است، موضوعي كه بسياري از مردم تغيير مديريت ارشد استان را دليل آن مي دانند.

آنها مي گويند علت اینکه بعضی از طرح ها در استان دوام و قوام ندارد و یا به سرانجام نمی رسد؛ تغییر مدیریت ها با سلیقه های گوناگون و بالاخص تعویض استانداران خراسان شمالي است.

مردم استان معتقدند تغيير انتصاب هفت استاندار و سرپرست استانداري در طول حيات 9 ساله خراسان شمالي، سليقه ها و سياست هاي مختلفي را در استان پياده كرده است، سلايقي كه گاه نه تنها سنخيتي با يكديگر نداشته اند بلكه در برخي موارد نيز دو راه جداگانه را طي كرده اند.

از طرف ديگر با توجه به زمان کمی که استانداران سابق در اين استان حضور داشتند، برنامه ریزی هاي آنان در استان به طور كامل اجرايي نمي شد و به همين دليل نيز استان خراسان شمالی متحمل ضرر و زیان زیادی شده و از نظر شاخص توسعه زیر میانگین کشوری قرار دارد.

طرحي نو در اندازيم

حال كه دولت جديدي در كشور به روي كار آمده و مي خواهد با شعار تدبير و اميد، ضعف ها و مشكلات گذشته را جبران كند، امید است بنا به فرموده مقام معظم رهبری که در سفر 19 مهر 1391 بر لزوم قرار گرفتن خراسان شمالي در زمره 10 استان برتر كشور تاكيد كردند، موانع رشد و توسعه استان از ميان برداشته شود.

لذا لازم است در این برهه زمانی و آغاز به کار دولت يازدهم، با گزینش صحیح و انتصاب استانداری توانمند با تاریخ مصرف لااقل یک دوره چهار ساله و استفاده از مدیران بومی و لایق و شناخته شده که توانمندی آنها در سطح کشور به اثبات رسیده باشد، طرحی نو در انداخته شود، تا مردم منطقه از مواهب استان شدن احساس رضایت و خوشحالی کنند، شاید جبران عقب ماندگی حاصل گردد./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.