ساری/

نبود پارکینگ خودرو و تشدید ترافیک درون شهری در مازندران

نبود پارکینگ های طبقاتی در مازندران و افزایش ترافیک درون شهری راه به همراه داشت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، مازندران با دارا بودن بیش از 800هزار دستگاه خودرو پلاک گذاری شده بومی و ورود سالانه بیش از 21 میلیون گردشگر به استان، تامین جای پارک خودرو ضروری است.

حتما وقتی در شهر راه می روید به هر سمت نگاه کنید میبینید که تابلوهای توقف و استادن ممنوع و یا حمل با جرثقیل دیگر ترسی بر دل راننده ها ایجاد نمی کنند زیر هر تابلویی ماشینی پارک شده است و نبود مدیریت صحیح شهری را به رخ مسئولان می کشد.

و یا هر پل و دربی که آئین نامه پارک ممنوع می باشند، حالا دیگر تبدیل به جایگاهی برای اسکان خودروها در استان شده است.

رئیس شورای عالی استان گفت: در مازندران تنها 5 پارکینگ طبقاتی وجود دارد که از این تعداد ساخت 2 پارکینگ نیمه کاره رها شده است و بیشتر آنها به صورت پارکینگ- مجتمع هستند.

نقیبی با اشاره به اینکه ساخت پارکینگ های طبقاتی در استان ضروری است،افزود: پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها، در بسیاری از نقاط به دلیل کم عرض بودن معابر، خود موجب افزایش ترافیک درون شهری شده اند.

وی حذف فضای پارکینگ در بناها و پرداخت جرایم مربوط به آن به شهرداری‌ها، گرانی زمین ها بویژه املاک تجاری و ساخت واحدهای تجاری در همکف به جای ایجاد پارکینگ، تخصیص نیافتن بودجه ملی برای ساخت پارکینگ طبقاتی و همکاری نکردن بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ های طبقاتی را از دلایل بروز این مشکل برشمرد.

رئیس شورای عالی استان پارکینگ های ساخته شده در قائمشهر را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد:پارکینگ های طبقاتی در قائمشهر به دلیل نداشتن مطالعات اولیه،کارایی ندارند و مورد استفاده قرار نمی گیرند.

قائمشهر که با ساخت 3 پارکینگ از 5 پارکینگ طبقاتی ساخته شده در استان پیشتاز است، اما به دلیل جایگیری نامناسب و نقص طراحی، تقریبا بدون استفاده مانده است.

شهروندان قائمشهری پارکینگ‌های طبقاتی قائمشهر را غیراصولی دانستند و گفتند: بودجه ای که برای ساخت این پارکینگ ها اختصاص یافته است بهتر بود برای طرح های دیگری هزینه می‌شد که نتیجه بگیرد.

پارکینگ طبقاتی پشت ورزشگاه شهید وطنی واقع در خیابان جویبار قائمشهر با گذشت 3سال پس از بهره برداری به دلیل استقبال نشدن از سوی شهروندان بخاطر دور بودن از هسته مرکزی شهر بسته است.

صفری پیمانکار این پارکینگ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران اعلام کرد که پارکینگ تنها یک هفته است که به دلیل برخی تعمیرات جزئی درب این پارکینگ بسته است و من قول می دهم که پارکینگ تا 10 روز دیگر بازگشایی شود.

پس از گذشت 2 هفته که برای پیگیری موضوع در محل حاضر شدیم، درب پارکینگ همانند 3سال گذشته بسته بود.

پارکینگ خیابان ساری این شهر هم که به دلیل شیب زیاد رمپ و غیراصولی و عرض کم ورودی، مورد استقبال قرار نمی گیرد و تاحدودی شبیه به دیوار مرگ موتورسواران شده است تا رمپ پارکینگ طبقاتی.

و اما پارکینگ سوم که در خیابان تهران قائمشهر به صورت پارکینگ- مجتمع در 2طبقه طراحی و ساخت آن از 2 سال قبل آغاز شده بود، 6 ماه است که نیمه کاره رها شده است.

صالحی شهردار قائمشهر در پاسخ به اینکه چرا این پارکینگ در حال تعلیق مانده است، گفت: شهرداری املاک تجاری اطراف این پارکینگ را تملک نکرد، از پارسال لایحه تملک این املاک به شورای اسلامی شهر فرستاده شد، اما هنوز رای صادر نشد و تا زمانی که این املاک تملک نشوند، ادامه پروژه امکان پذیر نیست چرا که پیش بینی کرده بودیم در طول اجرای پروژه تملک را انجام دهیم.

و این برنامه ریزی های نادرست و نداشتن مطالعه و بخصوص ناتوانی های مدیران در بخش های اجرایی موجب می شود که بودجه برای هیچ و پوچ بر باد برود.

مهندس طالبی کارشناس ساختمان با اشاره به چند راهکار برای ساماندهی پارکینگ های قائمشهر گفت: اصلاح مسیر دسترسی و اختصاص نزدیک ترین مسیر عبوری برای پارکینگ خیابان جویبار، اصلاح شیب رمپ خیابان ساری و یا اختصاص یک رمپ خروجی مجزا برای این پارکینگ، و مذاکره با مالکان واحدهای تجاری مجاور پارکینگ خیابان تهران برای تملک این واحدها می تواند برای بهبود وضع این پارکینگ‌ها موثر باشد.

ساری به عنوان مرکز استان نیاز به ساماندهی معابر و تامین پارکینگ خودرو بویژه پارکینگ طبقاتی دارد، اما شهردار از انجام مصاحبه سر باز زد و حاضر به پاسخگویی نشد.

شهروندان ساروی از نبود جای پارک خودرو در ادارات و روانه شدن ماشین‌های اداری و ارباب رجوع ها در کنار خیابان‌ها، کوچه‌ها و مقابل درب ورودی ساختمان‌های مسکونی معترض بوند.

اژدری دبیر شورای ترافیک استان از اعمال محدودیت های ترافیکی در ساری به دلیل کمبود پارکینگ و بروز ترافیک در این شهر خبر داد.

ترافیک در هسته مرکزی شهر بابل هم داد راننده های بابلی را درآورد و خواستار تامین پارکینگ خودرو و حذف پارکینگ‌های حاشیه‌ای برای افزایش مسیر تردد درون شهری شدند.

عسگری شهردار بابل از اختصاص 2میلیارد تومان و همچنین زمینی برای ساخت نخستین پارکینگ طبقاتی این شهر خبر داد و افزود: تا 3 ماه دیگر ساخت این پارکینگ آغاز خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران هم صراحتا نبود جای پارک کافی را عامل بروز ترافیک های سنگین درون شهری دانست و گفت: هر خودرویی که به صورت نامناسب پارک می کند، حتما حقی از دیگر شهروندان ضایع می کند اما جز این هم چاره‌ای ندارد.

سرهنگ قاسمیان با اشاره به اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی شاید تا 50 درصد جلوی تخلفات رانندگی را بگیرد، افزود: برای پیشگیری از بروز تخلفات اینچنینی حتما باید جای پارک خودرو تامین شود.

وی تصریح کرد: پارکینگ های همسطح دیگر پاسخگو نیستند و حتما باید پارکینگ های طبقاتی کافی در استان ساخته شود.

تا مردم چشم انتظار ساخت پارکینگ های طبقاتی در استان می مانند، ما هم چند راهکار به مسئولان پیشنهاد می کنیم که اگر این پیگیریها برایشان تلنگری بود،بررسی و به آنها عمل کنند.

1) اختصاص درآمدهای حاصل از جرایم حذف پارکینگ در بناها.

2) اختصاص درآمدهای حاصل از پارکینگ های حاشیه خیابان ها.

3) تشویق بخش خصوصی برای ساخت و دریافت نکردن عوارض ساخت پارکینگ های طبقاتی.

4) ساماندهی پارکینگ های حاشیه ای در معابر کم عرض.

5) مطالعات اولیه قوی برای ساخت پارکینگ نخست در شلوغ ترین نقاط شهر./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.