دولت هاي اتحاديه اروپا امروز بررسي خواهند کرد که چگونه مي توانند از روابط اقتصادي خود با مصر براي تحت فشار قرار دادن حاکمان تحت حمايت ارتش در اين کشور استفاده و آنها را مجبور به يافتن راه حلي مسالمت آميز و مصالحه با طرفداران محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، مقامات اتحاديه اروپا و کارشناسان مي گويند بسته کمک پنج ميليارد يورويي و وام وعده داده شده اتحاديه اروپا به مصر با خطر روبرو است . 

توانايي اتحاديه اروپا براي اعمال فشار اقتصادي فوري بر مصر محدود است زيرا بخش زيادي از کمک کنوني اتحاديه اروپا به مصر پيشتر به علت اصلاحات داخلي ناکافي متوقف شده است . 

اما همچنان اين اميد وجود دارد که اتحاديه اروپا بتواند به سرکوب مرگبار طرفداران مرسي پايان دهد و از کشتار بيشتر در مصر جلوگيري کند.

هرمان فان رومپوي رئيس اتحاديه اروپا و خوزه مانوئل دورائو باروسو رئيس کميسيون اروپا که دو نفر از بلندپايه ترين مقامات اتحاديه اروپا به شمار مي روند روز يکشنبه در بيانيه اي اعلام کردند اتحاديه اروپا بايد فورا در روابط با قاهره تجديد نظر و مصر را مجبور کند به کشتار در اين کشور پايان دهد.

ديپلمات هاي بلندپايه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل ديدار خواهند کرد تا تصميم گيري کنند چه بخش هايي از همکاري اقتصادي با مصر مي تواند به منظور تحت فشار قرار دادن اين کشور هدف قرار گيرد.

رومپوي و باروسو گفتند : مصر از شرکاي مهم اتحاديه اروپاست. بايد از تنش بيشتر در اين کشور جلوگيري شود. افزايش خشونت ها در مصر پيامدهايي غير قابل پيش بيني براي اين کشور و همسايگان آن خواهد داشت.

برخي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا طي چند روز گذشته بحث تعليق کمک اقتصادي به مصر را مطرح کرده اند. 

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه گفته است در مورد سياست کمک ، هيچ چيزي را نمي توان ناديده گرفت.

وي روز يکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود : آنچه روشن است اينکه ما بايد فورا به کشتار در مصر پايان دهيم و گفتگوي ملي در اين کشور را آغاز کنيم. بدون شک چنين کاري آسان نيست. ما بايد همه انرژي خود را صرف کنيم تا بتوانيم همراه مصري ها به راه حلي دست يابيم.

مايکل اسپيندلگر وزير امور خارجه اتريش نيز از اتحاديه اروپا خواست کمک به مصر را به حال تعليق درآورد.

وي در مصاحبه با روزنامه کورير که روز يکشنبه منتشر شد گفت: من خواستار تعليق کمک پنج ميليارد يورويي اتحاديه اروپا به مصر تا زمان احياي روند دموکراسي در اين کشور هستم.

کارشناسان و مقامات گفتند اتحاديه اروپا ممکن است تهديد به تعليق موافقتنامه اي گسترده تر کند که به سال 2011 باز مي گردد و شامل تجارت آزاد کالاهاي صنعتي ، امتياز تجارت محصولات کشاورزي و همکاري گسترده تر سياسي و همچنين تبادل فرهنگي است.

برچسب ها: اروپا ، مصر ، امروز ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار