رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به راي اعتماد نمايندگان به 15 وزير از 18 وزير معرفي شده از سوي دولت تاكيد كرد كه رويكرد مجلس نسبت به دولت مثبت است و عدم راي اعتماد به سه وزير سياسي نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه العالم؛ " علي لاريجاني " يكشنبه شب در گفت و گو با برنامه  " من طهران " این شبكه  افزود : در كشور ما قواي سه گانه از هم مستقل هستند، رئيس جمهور وزرا را انتخاب مي كند و مجلس درباره آنها تحقيق و بررسي به عمل مي آورد .
 
وي یادآور شد: يكي از لوازم مردم سالاري استقلال قواست و فكر مي كنم پخش مستقيم جلسات راي اعتماد از طريق راديو و تلويزيون  نشان داد كه مجلس كاملا مستقل است و در تشخيص و بررسي، ملاك هاي خاص خود را دارد.
 
وي  گفت : برخي وزرا راي بسيار بالايي آوردند و اين نشان دهنده تاكيد مجلس بر كارايي آنهاست و بعضي را كه از لحاظ كارامدي قوي مي دانست راي بالايي داد و تعدادي هم متوسط راي آوردند و درمورد سه نفري كه راي نياوردند اين حرف درست نيست كه بگوييم اين مساله اي سياسي است چون سياسي تر از اين افراد راي آوردند و وارد كابينه شدند .مجلس درباره بعضي از وزرا نظرش اين بود كه بايد كارامد تر باشند.
 
شرايط كشور پيچيده و حساس است
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد :  شرايطي كه دكتر روحاني مسووليت قوه مجريه را به عهده گرفته پيچيده و حساس است.در ابتداي دولت نهم شرايط ما بهتر بود اما نكات مثبتي هم هست مانند همگرايي براي پيشبرد كارها و حل مشكلات و نيز ورود افراد باسابقه و با  تجربه در كابينه به حركت موفقيت آميزتر دولت در آينده كمك خواهد كرد. ممكن است تهديداتي هم وجود داشته باشد اما ظرفيت هاي دولت فعلي براي عبور از اين مشكلات ظرفيت هاي خوبي است.
 
لاريجاني بيان كرد : اين مطلب دقيق نيست كه محك توفيق اين دولت به سياست خارجي آن بستگي داشته باشد. شرايط فعلي ما از نظر اقتصادي احتياج به سياست مدوني دارد و گمان نمي كنم وضعيت اقتصادي ما كاملا تحت تاثير تحريم ها باشد
 
وي با اشاره به اينكه  ظرفيتهاي بسيار خوبي در ايران هنوز بالقوه هستند كه بايد بالفعل شود ، افزود : اين يك نكته محوري است كه تاثيرگذاري در سياست خارجي مي تواند منوط به ، به  فعليت رساندن ظرفيتهاي اقتصادي دروني باشد . لذا كارامدي وزرا براي بالفعل كردن ظرفيت هاي بالقوه بسيار كمك كننده است. مي توان اين گونه گفت كه در شرايط فعلي توانمند سازي ظرفيت هاي اقتصادي داخلي و سياست خارجي با هم تعامل دوسويه دارند و بسيار هم با اهميت است.
 
از توان ديپلماتيك ايران براي حل مسائل منطقه اي بهره گيري مي كنيم
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد : به طور طبيعي هر نظام يك شاخص هاي پايه اي براي سياست هاي خود دارد كه انتخابات نمي تواند همه اينها را تغيير دهد زيرا سياست هاي ما را مراجع رسمي بررسي و تصويب مي كنند مثلا برخي از آن در قانون است و برخي در سياست هاي كلي است كه مقام معظم رهبري آن را معين مي كنند و برخي قوانين مجلس است لذا نظام ها براساس سياست هاي كلي و اسناد بالادستي خود عمل كنند اما ظرفيت هاي ديپلماتيك بسيار مهم است كه مي توان آن را زنده كرد و در شرايط فعلي و با توجه به موقعيت ايران در منطقه مي توان براي حل مشكلاتي مانند مساله هسته اي و مسائل منطقه اي از توان خود براي حل اين مسائل استفاده كنيم.
 
لاريجاني خاطرنشان كرد : كشورهاي همسايه و كشورهاي عربي و اسلامي هميشه جزو اولويت هاي ايران بوده و قبول دارم كه گاهي بعضي فضاسازي ها براي ايجاد هراس بين ايران و برخي كشورهاي عربي به وجود آمده است. مخصوصا در جريان انقلاب هاي منطقه اي در دوسال اخير اين موج بيشتر شد . هرچند در بعضي موارد فقط موج نيست بلكه ما واقعا اختلاف نظر داريم .
 
وي افزود : در مساله سوريه ما با برخي كشورهاي منطقه واقعا اختلاف نظر داريم و آنها تصورشان از ابتدا اين بود كه با فشار نظامي مي توانند مساله را حل كنند و ما اعتقاد داشتيم دموكراسي در هيچ كشوري با سلاح محقق نمي شود، اينجا نقطه اصلي اختلاف نظر ما بود كه گوش ندادند و صدمه اي به بنيه سوريه زدند و موفق نشدند و حتي نشست ژنو 2 هنوز سرنوشت نامعلومي دارد.
 
وي گفت : اختلاف بين شيعه وسني گاهي دامن زده مي شود كه ما به آن هيچ اعتقادي نداريم ، امام خميني (ره) هميشه توصيه مي فرمود كه مسلمانها بايد يد وااحده باشند، تئوري ايشان بر اساس امت اسلامي بوده وسياست جمهوري اسلامي ايران هم هميشه برپايه وفق و مدارا در فرق مختلف اسلامي است.
 
 
وي تاكيد كرد :  اين كه در منطقه با انفجار مساجد شيعه مي خواهند اختلاف افكني كنند يا در مصر بعضي از افراد را مي كشند اينها خلاف سياستهاي ماست و ما با همه مسلمانان ارتباط داريم همچنان كه در عراق هم با كردها ، هم اهل تسنن و هم شيعيان ارتباط خوبي داريم و معتقديم كه همگرا بودن آنان مي تواند شرايط را تغيير دهد همچنانكه ايجاد دولت وحدت ملي توانست برايشان توفيق ايجاد كند.
 
ريشه ايران هراسي،  سرويس هاي امنيتي برخي كشورهاست
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد : هرچند ما اختلاف نظرهايي با برخي كشورهاي همسايه داريم اما  هراسي كه از ايران ايجاد مي كنند طبيعي نيست گاهي ريشه آن در سرويس هاي امنيتي برخي كشورهاست كه در ايجاد اختلاف تعمد دارند و گاهي هم رسانه ها به آن دامن مي زنند البته گاهي هم برخي روحانيون كشورها كه در رسانه ها هم دائما حضور دارند و به اختلافات دامن مي زنند كار اشتباهي است.
 
لاریجانی يادآور شد : سياست جمهوري  اسلامي همواره براساس وفق و مدارا بوده و برخي سوء تفاهم هاي به وجود آمده نيز از طريق مذاكره دولت دكتر روحاني قابل حل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار