سید مسعود اطیابی تهیه كننده و كارگردان سینما:

ایران می‌تواند قطب فیلمسازی دنیا شود

مسعود اطیابی گفت:با توجه به اینکه در تمام دنیا فیلمسازان مستقلی داریم که تفکر آنها آزاد اندیشانه است، ایران می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های فیلمسازی در دنیا مطرح شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو)؛ سید مسعود اطیابی گفت: با توجه به اینکه در تمام دنیا فیلمسازان مستقلی داریم که تفکر آنها آزاد اندیشانه است، ایران می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های فیلمسازی در دنیا مطرح شود.

وی افزود: همواره در کشورهای دیگر فیلمسازان مستقلی وجود دارند و فیلم‌هایی می‌سازند که در جهت بیان حقایق روز دنیا است اما فیلم‌های آنها نگاهی به جهان امروز دارد بنابراین با برگزاری چنین جشنواره ای در ایران فیلمسازان ایرانی هم می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

این کارگردان درباره وجه بین المللی این جشنواره نیز گفت: رسانه های ما باید نسبت به چنین رویداد بین المللی فعال‌تر باشند و در جهت رونق و برگزاری این جشنواره هم کوشا باشند.

وی توضیح داد: قطعا فیلم‌هایی که در بخش داخلی و بین المللی این جشنواره شرکت می کنند مضامین آنها انسانی است و درباره صلح و فرار از جنگ است اما جشنواره های غربی به مسائل مربوط به خشونت و دروغ پردازی می پردازند که این امر آسیب جدی به جوامع بشری می زند و قطعا این جشنواره هم از این امر مبرا است بنابراین باید تفاوت واهمیت برگزاری جشنواره فیلم های مستقل در ایران دیده شود.

اطیابی با بیان اینکه باید توجه داشت که با برگزاری دو دوره از این جشنواره نباید انتظار توقعات بزرگی داشت، افزود: امیدوارم در سال های آتی و مطرح شدن جایزه این جشنواره در سطح بین المللی بتوانیم فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

وی همچنین پیشنهاد داد: بهتر است این جشنواره به صورت چرخه ای در بین کشورها برگزار شود و جایزه ای در سطح بین المللی داشته باشد ضمن اینکه داورهای این جشنواره آکادمی انتخاب شوند و رویکرد آن رو به پیشرفت باشد.

اطیابی یادآور شد: جشنواره فیلمسازان مستقل و مقاومت معمولا به مشکلات موضوعاتی درباره افغانستان، سوریه، مصر وآفریقا که بعد انسانی دارد می پردازند. بحث مربوط به گرسنگی و اتحاد مسلمان ها، مردم فلسطین و همچنین موضوعات دیگری که مربوط به حقوق بشر می شود، همگی موضوعاتی هستند که در این جشنواره و کنفرانس مربوط به آن می گنجد.

وی ادامه داد: مساله مهم دیگری که با آن مواجه هستیم مطرح کردن ترجمه‌ای است که باید از مقاومت در دنیا اراده دهیم زیرا فیلمسازانی وجود دارند که خود را در اختیار قدرت ها قرار دادند و تلاش می کنند تا از مقاومت چهره ای خلاف واقع نشان دهند.

این کارگردان همچنین گفت: جشنواره فیلمسازان مستقل باید آثاری که چهره درست تری از مقاومت را نشان می دهد به تصویر بکشد و توجه داشته باشد آنچه از مقاومت ارائه می دهد با تروریسم متفاوت است. باید دید ترجمه واقعی و تعریف تروریسم چیست؟

اطیابی همچنین گفت: هرکاری فرهنگی که باعث ایجاد الفت در بین کشورهای جهان شود و دوستی ایران را به آنها ثابت کند فرصت خوبی است تا توانایی‌های فیلمسازی ایران را به آنها نشان دهد.

وی افزود: کشورهای دیگر باید بدانند که ایران به فکر آنها هست ودر هر فعالیتی که جنبه آزادمنشی داشته باشد توجه می‌کند و قطعا موثر است زیرا انسا ن‌ها فعالیت می‌کنند تا یکدیگر را ببینند.

شایان ذكر است دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو) از 12 تا 16 شهریورماه با موضوعاتی چون: موضوعاتی چون: " جنبش وال استریت"، " بیداری اسلامی"، "بیداری جهانی"، " نقش لابی های در بحران کنونی آمریکا و اروپا "، " قدرت و نفوذ لابی‌های در غرب "، "بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا "، " مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی"، " جنبش های ضد جنگ"، " اسلام هراسی و ایران هراسی"، " جهان مدرن و عدالت پایدار"، " جهانی به دور از تروریسم و سلاح های هسته ای"، " جریان های تکفیری و تروریستی"، "فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی"، " هالیوود،"، " به تصویر کشاندن شیطان"، " خشونت "، " تروریسم در هالیوود"، " 11 سپتامبر و هالیوود" به دبیری نادر طالب زاده در تهران برگزار می شود. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار