"محمدباقر نيك‌خواه بهرامي" با اشاره به نقش حماسه‌ساز "دكتر چمران" در آزادسازي پاوه از آزادسازي آزادگان و اسراي هشت سال دفاع مقدس مي‌گويد.

"محمدباقر نيك‌خواه بهرامي" نويسنده و محقق امور دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي با فعال شدن گروهك‌هاي ضد انقلاب در كردستان به خصوص احزاب دموكرات، كومله، چريك‌هاي فداي خلق، سازمان مجاهدين(منافقين) ، پيكار و حزب توده و همكاري آنان با گروه‌هاي سلطنت طلب نظير پاليزان، حزب ازگاري و ... در 30 بهمن ماه و اول اسفند 1357 گروهك‌هاي فوق با همكاري عناصر خود فروخته و بقاياي ايادي سلطنت پهلوي در پادگان مهاباد به فرماندهي سرگرد عباسي خائن توانستند پادگان ارتش در مهاباد را به تصرف درآورند.

وي ادامه داد: كليه سلاح‌هاي سبك و سنگين و تجهيزات آنها نظير تانك ، نفربر، و توپخانه و ادوات مكانيزه آن را به غارت برده و به سان يك واحد نظامي مجهز، به ساير پادگان‌ها نظير پادگان سنندج، سقز، و .... يورش برده و به محاصره درآوردندو موجب اغتشاش و بروز ناامني در استان كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي شدند به نحوي كه در اواخر اسفند 1357 به پادگان لشگر 28 پياده سنندج حمله و آن را به محاصره درآورند.

"نيك‌خواه بهرامي" در همين راستا افزود: در پي اين جريان فرمانده پادگان گروگان گرفته شد و از طريق راديو تلويزيون مركز شهر مهاباد كه درتصرف آنان بود وادار به ارسال پيام به افسران، درجه‌داران و سربازان نمودند كه خود را تسليم كنند.

وي خاطرنشان كرد: ولي با صدرو پيام امام راحل به مردم غيور هرمزگان و ارتش براي مقاومت و ايستادگي در مقابل ايادي خود فروخته دشمن و سرازير شدن نيروهاي داوطلب مردمي و سپاهيان از سراسر كشور براي سركوب ضد انقلاب، سرانجام پس از 11 روز لشگر 28 سنندج از محاصره خارج و نجات يافت ولي شهر سنندج به جز پادگان، باشگاه افسران و فرودگاه همچنان تا 23 ارديبهشت 1358 در كنترل ضد انقلاب بود كه منجر به بروز فجايع ضد انساني بي‌شماري گرديد كه از حافظه تاريخي مردم مسلمان و غيور سنندج هرگز پاك نخواهد شد.

اين نويسنده عنوان كرد: حزب دموكرات در ادامه توطئه‌هاي خود به نيابت از دشمنان خارجي انقلاب اسلامي در اواخر مرداد ماه 1358 به شهر پاوه نيز حمله‌ور و آن را در 25 مرداد اشغال كرد و به دنبال آن ادارات غارت و پاسداران وپيش مرگان مسلمانان كردستان را سربريده و به شهادت رساندند و حتي بيماران و مجروحان بستري در بيمارستان پاوه را بي‌رحمي تمام قتل عام نمودند.

محقق امور دفاع مقدس عنوان كرد: بلافاصله با اطلاع ما از فاجعه پاوه، ايشان در پيام مستقيم به ارتش، پاسداران و مردم ابلاغ نمودند تا 24 ساعت آينده بايد قائله پاوه خاتمه يابد و تاييد فرمودند در اين غير اينصورت همه مسئول و بايد جوابگو باشند و به دولت هم دستور دادند وسايل حركت و اعزام پاسداران به پاوه را سريعا فراهم آورند و حتي در پيام ديگري خطاب به فرماندهان ارتش، سپاه و ژاندرمري فرمودند كه سريعا مرزهاي كشور را مسدود نمايند تا مانع از فرار اشرار و ضد انقلاب گردند.

وي ادامه داد: امام راحل در پيام سوم خود به فرماندهان نظامي و انتظامي در پي تشديد حملات و محاصره سنندج توسط حزب دموكرات و هم پيمانان ضد انقلاب دستور دادند به سمت سنندج حركت و به قائله پايان دهند و در پي اين فرمان بود كه مردم انقلابي و سلحشور كرمانشاه، همدان و آذربايجان با وسايل شخصي و حتي پياده عازم سنندج شدند.

"نيك‌خواه بهرامي" عنوان كرد: امام راحل ضمن تشكر از آنان درخواست نمودند كه به خانه‌هاي خود برگردند زيرا ارتش و سپاه به اندازه كافي با گروه‌هاي متفرقه از سپاه از سراسر ايران به خصوص اصفهان ، تهران، آذربايجان و ... و واحدهايي از لشگرهاي 64 اروميه، 81 كرمانشاه و 16 قزوين و به تدريج از لشگرهاي 1 و 2 تهران و 7 خراسان و ساير نيروي انتظامي خود را براي قلع و غمع ضد انقلاب به كردستان رساندند.

وي با اشاره به نقش محوري و خلق حماسه بي‌نظير سردار عارف و مجاهد نستوه "دكتر مصطفي چمران" تصريح كرد: وي به رغم داشتن معاونت نخست‌وزير در امور انقلاب و نمايندگي امام راحل در شوراي عالي دفاع و نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بلافاصله با دستور فرمان حضرت امام خميني به شهر پاوه شتافته و با فرماندهي مجاهدان و رزمندگان همراه خويش و  سازماندهي پاسداران اعزامي و ساير نيروهاي مردمي با بروز شجاعتي بي‌نظير برگرفته از تجارب جنگ هاي چريكي و با هجوم غافلگيرانه دشمنان را با شكستي مفتضحانه مواجه و وادار به فرار و تسليم نمود و شهر پاوه اين قطعه مهم ايران اسلامي با مردماني مهربان را از لوث كثيف خود فروختگان داخلي و ايادي خارجي پاك نمود.

وي با اشاره به آزادي اسراي دفاع مقدس خاطرنشان كرد: آزادگان سرافراز ايران اسلامي نمادي گويا و شاخص مقاومت و ايستادگي در اسارتگاههاي مخوف و شكنجه‌گاههاي قرون وسطي رژيم بعثي عراق به شمار مي‌روند كه با تحمل درد و آلام اسارت و شكنجه‌هاي ماموران دردمنش عاري از عاطفه و احساس شجاعانه با تحمل درد و رنج حسرت آه را به دل دژخيمان گذارده‌اند به نحوي كه شكنجه در آن مقهور اراده پولادين آنها قرار گرفته و به زانو در آمدند.

وي اضافه كرد: تا جايي كه فرماندهان ارشد رژيم بعثي نظير سرلشگر "ماهرعبدالرشيد" و "عدنان خيرالله" وزير دفاع "صدام" در مقابل مقاومت و ايستادگي مثال زدني آزادگان ايران با تمام قساوت قلب زبان به تحسين آنها گشوده و اقرار نموده‌اند تا زماني كه خميني سربازان اين چنيني دارد عراق در نيل به اهداف خود ناكام خواهد ماند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار