در اولویت های توسعه آموزش عالی که توسط سرپرست جدید وزارت علوم تعیین شد باید دانشگاه ها به سمت مدیریت علمی حرکت کنند و از مدیریت سیاسی پرهیز داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ جعفر توفیقی، سرپرست جدید علوم تحقیقات و فناوری ظهر امروز در نشست خبری طی سخنرانی گفت: فرصتی پیش آمده تا در نظام جمهوری اسلامی ایران حاکمیت اخلاق و حاکمیت در جامعه را که همه وحدت نظر داریم و به سمت آن حرکت می کنیم را به عنوان خدمت کوچکی انجام دهم، آنچه در دستاوردهای علمی کشور با یک همکاری دسته جمعی رخ داده است را به مرحله بالاتری از علم و فناوری برسانیم چنانچه امروز در سیاست های کلی نظام نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه کشور غنی است و از لحاظ برنامه ریزی پیاده سازی این برنامه ها به کمک افراد و دانشگاهیان را دنبال می کنیم.

وی افزود: از مسائلی که از دغدغه فکری من است این است که در دانشگاه ها باید مدیریت علمی را به سمت جلو حرکت دهیم و از مدیریت سیاسی پرهیز کنیم چرا که تنها در صورتی دانشگاه ها  به اهداف بلند مدت خود می رسند که زبان علم  و زبان کارشناسی همکاری ایجاد می کند و زبان سیاسی تفرقه و جدایی ایجاد می کند هم اکنون شرایط به گونه ای است که  نباید هیچ کدام از ظرفیت ها را از دست بدهیم برای تحقق این برنامه ها این بستر را در دانشگاه ها باید فراهم کنیم هم اکنون براساس سند چشم انداز اولویت کاری مد نظر است، چنانچه این اولویت ها تقویت هیئت امنا و اجرایی کردن این قانون براساس ماده 49  این برنامه ها باید اجرایی شود و رضایت دانشگاهیان بیش از این فراهم شود.

وی در خصوص کیفیت در آموزش عالی افزود: دستاوردهای کمی هم اکنون بسیار چشم گیر است و برای دانشجویان ارشد و دکتری باید به فکر کیفیت باشیم که با تامین منابع که با استفاده از شبکه هایی که ارتباط بین دانشمندان را تقویت می کنند باید در بحث کیفیت آموزش عالی قدم های جدی برداریم.

وی در خصوص رشد مقالات علمی و نقایص و انتقاداتی که برای بهره برداری از این مقالات وجود دارد اظهار داشت: نحوه استفاده از این مقالات و کمبود بهره برداری در آن از جمله انتقاداتی است که در این زمینه وجود دارد که البته خود دانشگاهیان این نقیصه را برطرف می کنند.

وی در ادامه به پژوهش های کاربردی و تاکید بر آن اشاره کرد و گفت: باید به فکر  کاربردی تر کردن  پژوهش ها باشیم، همچنین در زمینه علوم انسانی نیز روش ها و چگونگی فعالیت در علوم انسانی باید بازنگری شود چرا که کشور ما یک کشور ارزش مدار و بی محور است.

 توفیقی تصریح کرد: تبدیل علم و فناوری و آرزوی ارتباط صنعت با دانشگاه را داریم که این امر تنها از طریق تکنولوژی امکانپذیر است البته پیشرفت های خوبی در این امر صورت گرفته و باید جدی تر دنبال شود .

وی در ادامه به برنامه  آمایش سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت:  تراکنش جمعیت دانشجویی  براساس سند آمایش سرزمین باشند باید دنبال شود.

وی در ادامه به بحث فارغ التحصیلی دانشجویان و اشتغال آنها در بازارهای کار اشاره کرد و گفت:  بخش های وزارت علوم باید در جهت  تطبيق با بازار کار باشد و البته اقتصاد کشور نیز باید ظرفیت سازی بهتری در رابطه با بازار کار صورت دهد یعنی یک مسئولیت دو طرفه بین وزارت علوم و اقتصاد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: توسعه  آموزش عالی برای کشور یک فرصت است به شرطی که دستاوردهای نظام در خدمت کشور باشد چنانچه در این زمینه فضای کار آفرینی باید توسعه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار