سفير ايران در نيوزيلند در مصاحبه با "سوزان وود" مجري تلويزيون نيوزيلند به سوالات وي در خصوص برنامه هسته اي، آغاز بکار دوره رياست جمهوري جديد در ايران و موضع ايران در قبال سوريه پاسخ داد.


سوزان وود: رئیس جمهور جدیدايران موضعي معتدل دارد. در انتظار چه تغییراتي در ایران باشيم؟
 
سیدمجيد تفرشي: همانطور که دکتر روحانی اشاره کرد، اکنون دروازه باز و بزرگي برای کسانی که ادعا می کنند به دنبال صلح و امنیت در منطقه هستند باز شده است و قطعا ایران، مانند قبل، البته از تمام راههای مسالمت آمیز بدنبال حل و فصل هر اختلافي بین ما یا چند کشور در غرب، عمدتا ایالات متحده آمریکا است. آقای روحانی تأکيد کرده اند که ايشان به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ما همیشه خوش بين بوده و بر اساس مکانیسم های بین المللی و قوانین بین المللی این موضوع را حل خواهند کرد و، البته، در مسيري پيش خواهند رفت که منافع ملت ما را تأمين کنند.
 
وو: اما غرب می گوید شما در حال غنی سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هستيد؟
 
تفرشي: آنها چگونه می توانند چنين ادعايي کنند؟ ما تمام به تمام سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس بین المللی انرژی اتمی) قبلا پاسخ داده ايم. ما از آنها خواستيم هرچه را که مي خواهند روی میز بگذارند و ما پاسخ تمام سوالات آنها را داديم. ایران به سلاح هسته اي نيازي ندارد.
 
وود: اما غرب توضيحات شما را نپذيرفته و هنوز بر حرف خود اصرار دارد. 
 
تفرشي: من نمی دانم منظور شما از غرب چيست. من فکر می کنم مشکل اصلی ایالات متحده است که به دنبال بی ثبات نگه داشتن منطقه براي ادامه قدرت هژمونیک خود هستند. در غیر این صورت، در این بخش از جهان، همسایگان خوشحال در کنار هم زندگي مي کنند و ما معتقدیم سلاح های هسته ای نمی تواند به بقاي کسی کمک کند. 
 
وود: اما واقعیت این است که شما باید غرب را متقاعد کنيد. شما بايد آنها را متقاعد کنيد تا تحريم ها را لغو کنند.
 
تفرشي: ما آماده پاسخ گویی به هر سوالي بر اساس مکانیزم قابل فهم هستيم. غنی سازی اورانیوم تنها به معناي ساخت سلاح نیست.  براساس قوانين شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین براساس ان پی تی شما باید از حقوق غنی سازی برخوردار باشيد. ما یک سیستم بازرسی داريم، و شما می توانید روند غني سازي را از طریق سیستم بازرسی دنبال کنید، ما به طور داوطلبانه در طول بيش از 30 ماه گذشته به پروتکل 2+93 ملحق شده ايم.
 
وود: در عین حال شما همچنان در حال حمایت از رژيم سوریه هستيد.
 
تفرشي:  رژیم؟ معنای رژیم چیست؟ ما به راحتی نمی توانیم نام رژیم رئیس جمهوري را تغییر دهیم و سعی کنیم تا یک مکانیزم "تغییر رژیم" را که تحت قوانین بین المللی است تغيير دهيم.  بشار اسد در حال حاضر توسط مردم خود پشتیبانی می شود. بهترین راه حل همانطور که ما قبلا گفتيم احترام به حق و اراده مردم شرکت کننده در انتخابات اين کشور است، نه انتخاب کسانی که به فروش اسلحه به مخالفان مي پردازند. بر اساس کنوانسیون ژنو و پروتکل های الحاقي شما اجازه انجام این کار را نداريد. حل مناقشات صرفا با خريد و فروش سلاح به مخالفان صورت نمي گيرد. هيچکسي اجازه ندارد هيزم در آتش مناقشات سوريه بريزد. همه بايداز  حل مصالحه آميز مناقشه حمايت کنند.
 
وود:بنابراین شما می گویید افزایش تنش در سوریه از خارج صورت مي گيرد نه داخل؟
 
تفرشي: بله البته. در سوریه، مردم با دولت خود خوشحال بودند. البته، اسد، همانطور که می دانید، یک دکتر است. او حتی یک مرد ارتشي نیست. او حتي گفت، اگر مردم من را نمی خواهم، من آمادۀ رفتنم. اما، به هر حال، ما کارهاي زیادی برای سوریه انجام داديم. ما دو سمینار بین المللی در ایران برگزار کرديم. ما حتی از دولت و مخالفان هم دعوت کرديم. از 30 کشور جهان در اين سمينارها شرکت کردند. ما از آنها خواستيم به حاکمیت اين کشور احترام بگذارند و همچنین در کنار آن، به دنبال هر مکانیزمی برای ادامه حاکمیت یک ملت باشند.
 
وود: درباره مصر. شما اقدام ارتش مصر برای سرکوب حامیان مرسی رئیس جمهور مخلوع اين کشور را محکوم کرديد. 

تفرشي: همه کسانی که به فردي به عنوان رئیس جمهور راي مي دهند، يعني او را داراي صلاحيت براي اداره کشورشان مي دانند. در مصر هم همينطور است.

وود: نيوزيلند و ايران چه تأثيراتي مي توانند بر روي يکديگر بگذارند؟ 
 
تفرشي: البته، نيوزيلند برای ما یک کشور مهم در اقیانوس آرام است. نيوزيلند، با قدرت منطق، می تواند نقش زیادی را در جامعه بین المللی ايفا کند که ایران نیز بخشی از آن است؛ يکی از مهم ترین بخش هاي آن.. ما نیاز به مناطق عاری از سلاح هسته ای در منطقه داريم. ما باید همه از جمله اسرائيل را به سمت معاهده ان پي تي سوق دهيم.  ما و نيوزيلند در چهار دهه اخير همکاری هاي بسياري به ويژه در بخش اقتصادي داشته ايم.  ما مشتری اصلی کره، لبنیات شما هستيم.  ما در سفارتخانه ها وظيفه داريم در جهت تسهيل روابط دو کشور اقدام کنيم.

وود: ممنون جناب سفير از اينکه وقتتان را در اختيار ما قرارداديد.

تفرشي: با تشکر از شما، سپاسگزارم.
برچسب ها: ایران ، سفیر ، تفرشی ، نیوزیلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار