يك كارشناس سياست خارجي با بيان اينكه سوريه طي چند دهه اخير لنگرگاه سياسي تحولات خاورميانه تبديل شده است، گفت: القاعده به دنبال ایجاد جنگ بزرگ طایفه‌ای میان مذاهب بوده که اين خود توطئه‌ای طراحی شده با همكاري آمریکا است، خطوطی که القاعده در سوریه، عراق و منطقه پیگیری می‌کند، همه در جهت تامین منافع آمریکا و علیه منافع ملی ....

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با توجه به تحولات سوريه در چند سال اخير و با بحراني شدن شرايط داخلي اين كشور توسط گروه‌هاي تروريستي و دخالت عناصر خارجي، براي تحليل صحيح و آگاهي از وضعيت واقعي سوريه به گفتگوي تفصيلي با  "احمد دستمالچي " سفير سابق كشورمان در اردن و لبنان پرداختيم.

مشروح این گفتگو را در ذيل بخوانيد:



سوريه در موقعيت ژئوپلتيكي بسيار خوب و حساسي در منطقه قرار دارد

 
باشگاه خبرنگاران: شرايط فعلي سوريه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
 
دستمالچي: سوريه در حال حاضر در موقعيت ژئوپلتيكي مناسب و البته حساسي در منطقه قرار دارد. اين كشور از قديم به منطقه شامات و دمشق فعلي معروف بوده و پيش از اسلام مركز بيتانزياي روم بوده است. 

سوريه به دليل قرارگيري در ميان كشورهاي فلسطين، لبنان، عراق و تركيه و از طرفي به علت دارا بودن ساحل طولاني در درياي مديترانه از يك سو و همچنين داشتن تنوعات قومي و بافت‌هاي مذهبي مختلف از سوي ديگر از اهميت بالايي برخوردار است.

استراتژي امنيت ملي سوريه از گذشته بر پايه مقاومت استوار بوده است
 
باشگاه خبرنگاران:  چرا سوريه براي غرب به‌ويژه آمريكا از اهميت بالايي برخوردار است؟

دستمالچي: سوريه پس از اشغال فلسطين توسط رژيم غاصب صهيونيستي، طي چند دهه اخير لنگرگاه سياسي تحولات خاورميانه به شمار مي‌آيد.

يكي از دلايل اهميت سوريه مشرف بودن بلندي‌هاي " جولان " به شمال فلسطين ( منطقه الجميل) است كه تامين كننده منبع آبي " درياچه طبريه " است؛ از سوي ديگر سوريه نقش اساسي در توسعه و پرورش گروه‌هاي مقاومت دارد.

همچنين استراتژي امنيت ملي سوريه از گذشته بر پايه مقاومت استوار بوده است و اين كشور طي سال‌هاي اخير به‌ويژه با روي كار آمدن "حافظ اسد" نقش اساسي در تحولات سياسي خاورميانه ايفا كرده است.

هنری آلفرد کیسینجر (ديپلمات معروف آمريكايي) در جمله معروفي مي‌گويد: در خاورميانه هيچ جنگي بدون مصر و هيچ صلحي بدون سوريه منعقد نخواهد شد.

سوريه در تحولات سال‌هاي گذشته نقش سياسي مهمي در محور مقاومت عليه رژيم جعلي صهيونيستي ايفا كرده است از سوي ديگر اين كشور  به دليل همسايگي با لبنان بسيار تأثير گذار بر تحولات اين كشور ظاهر شده است.


سوريه كاملأ در بلوك مقابل رژيم غاصب صهيونيستي بوده است


باشگاه خبرنگاران: به نظر شما تحریم 23 مه 2011 سوریه توسط اتحادیه اروپا چه تاثیری بر روند وضعیت فعلی سوریه داشته است؟
 
دستمالچي: سوریه به دلیل گرایشات متوقعانه‌اش در محور مقاومت همواره مورد غضب کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا قرار گرفته و در بلوکي در مقابل رژیم اشغالگر قدس بوده است.
 
این کشور به دلیل مقابله با رژیم جعلی صهیونیستي، مورد تحریم قرار گرفت، اما خودکفایی ذاتی اين كشور به ويژه در زمينه کشاورزی و منسوجات موجب دور زدن تحریم‌ها شده است.
 
با وجود اينكه تحریم‌ها مشکلاتی برای سوریه به وجود آورده اما اين كشور با همراهی و همکاری مردمي خود با دولتش توانسته بسياري  مشکلات را پشت سر بگذارد. شرایط کنونی سوریه و بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند بحرانی کاملا مصنوعی و ساختگی از سوي آمریکاست، چراكه غرب براي تلافی در قبال سوريه اين بحران را به‌وجود آورده است.
 
آمریکا به مشکلات داخلی سوریه از طریق ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای دامن زده و گروه‌های تروریستی داخل سوریه را کاملا مورد پشتیبانی نظامی، لجستیکی، مالی و معنوی خود قرار داده است و با قصد ایجاد بی‌ثباتی در این کشور اوضاع داخلي در سوريه را دامن مي‌زند، كه با ایستادگی ارتش و ملت سوريه در برابر توطئه‌هاي غرب و همچنين مديريت بالاي بشار اسد در برابر اين بحران تاحدود بسيار زیادی خواسته شوم آمریکا تحقق نیافته است.
 
در حال حاضر بحران سوریه به سمت حل سیاسی پيش می‌رود و رژیم جعلي صهیونیستی نتوانسته به خواسته خود که ایجاد بی‌ثباتی حاکمیت، تضعیف دولت بشار اسد و ایجاد ناامنی است دست يابد.



بحران سوریه
طراحی شده توسط غرب و تقویت تروریست‌ها
 
باشگاه خبرنگاران: اصالت جنگ‌های داخلی سوریه چیست و برچه اساسي است؟
 
دستمالچي: سوریه دارای تنوع و بافت‌های قومی و مذهبی مختلف از جمله اکراد، علوی، سنی، شیعه، مسیحی و غیره است که سال‌ها باهم‌دلی با یک‌دیگر زندگی کرده‌اند، اما آمریکا به کمک عربستان سعودی و قطر با ارسال تروریست‌های سلفی و وهابی به شمال سوریه از طریق مرزهاي ميان اين كشور با ترکیه بحران داخلی خود را به سوريه منتقل كرده‌اند.
 
متاسفانه همکاری بارز و خیانت‌بار آشکاری بین برخی کشورهای مرتجع منطقه همچون عربستان، قطر و ترکیه با نقشه‌هاي شوم و شیطانی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی در دامن زدن به بحران همراه بود که با ایستادگی و مقاومت مردم، ارتش و حكومت بشار اسد توطئه‌چيني آنها با بن‌بست مواجه شد.
 
در حقیقت بحران سوریه توسط غرب و تقویت تروریست‌ها طراحی شده بود تا بتوانند از اين طريق رژیم بشار اسد را سرنگون کند اما نتیجه حال حاضر معکوس شده چراكه اين کشورهای عربستان، ترکیه، قطر متضررین و شکست خوردگان این بحران هستند.

جبهه النصره دست ساخته آمریکا،عربستان سعودی و قطر
 
باشگاه خبرنگاران: رویکرد جبهه النصره در قبال ارتش سوریه چیست؟
 
دستمالچي: جبهه النصره گروهي کاملا تروریستی و تكفيري است که از طیف افراطی سوری و همچنین از تزریق تروریست‌های وهابی کشورهای دیگر که در خاک ترکیه توسط کمک‌های مالی قطر و عربستان سازمان‌دهی می‌شدند، تشکیل شده است.

این تروریست‌ها از مرز شمالی سوریه به مناطق حمص و حلب وارد شدند، قطر و عربستان طی سال‌های متمادی در پوشش طرح‌های اقتصادی و عمرانی كه به ظاهر با سوریه بسته بودند، تروریست‌ها را از طريق كانال‌هاي ارتباطي وارد سوریه کردند.
 
کاملا واضح است که جبهه النصره دست نشانده آمریکا، عربستان و قطر است؛ اين گروه تروريستي با کمک ساختاری ترکیه توانستند تشکیلاتی درست کنند، که در حال حاضر به دلیل اختلافات درونی انشعاباتی را به وجود آورده‌اند و با مشکل درگیری داخلی مواجه هستند.
 
النصره رویکردی کاملا مسلحانه و خشونت‌بار از بازی‌های اصلی نظامی تروریست‌ها برای مقابله با ارتش، مردم و دولت سوریه در پیش گرفته‌اند.



نبود استراتژي مذاكره علت به تعويق افتادن ژنو2

 
باشگاه خبرنگاران: آیا امکان هم‌پیمان شدن برخی گروه‌های تروریستی در سوریه وجود دارد؟
 
دستمالچي: با رایزنی گروه‌های مختلف در سوريه، ایجاد جبهه ائتلافی مطرح شد كه تا مدت‌ها اختلافاتی نسبت به اين مسئله به وجود آمد اين در حالي است كه به تازگی آنها توسط یک رهبر جدید به تفاهم بر سر اين موضوع رسیده‌اند، اما به دلیل تنوع زیاد بافت‌ها و طیف‌های سیاسی در اين كشور هنوز نتوانستند عملکردی واحد و مستقل در قبال بحران سوریه مطرح کنند؛ از سوي ديگر به دليل عدم دستيابي آنها به مذاکره استراتژيكي با سوریه، نشست ژنو 2 به تعویق افتاد.
 
علی‌رغم تلاش‌هاي دولت قطر و به ويژه نخست وزیر سابق آن براي ايجاد وحدت ميان گروه‌هاي مختلف در سوريه اما همواره اين تلاش آنها ناكام مانده است.

لبنان در برابر تحولات سوريه بي‌طرف نبوده است
 
باشگاه خبرنگاران: با توجه به همسایگی لبنان با کشور سوریه، نقش حزب‌الله در تحولات این کشور چیست؟
 
دستمالچي: سوریه و لبنان به دلیل همسایگی و نزديكي‌هاي قومی از گذشته همواره مراودات نزدیکی داشته‌ و تحولات‌شان بر یک‌دیگر تاثیر داشته است، از سوي ديگر سوریه نقشي موثر در حل بحران لبنان داشته است.
 
تروریست‌های تكفيري در لبنان به ويژه در منطقه القصیر كه منطقه استراتژیکی مهمی به شمار مي‌رود همواره نسبت به امنیت نظامی و حاکمیتی حزب‌الله تنش ایجاد کرد‌ه‌اند.
 
ارتش سوریه همواره مخاطراتی برای آینده مقاومت خود در قبال تحولات این کشور پیش‌بینی کرده است و از این رو پایگاه‌های اصلی مستقر جبهه النصره در آن منطقه را برای دفاع از منافع و امنیت ساختاری و حزبی خود در راستای مقاومت را پاکسازی کرده است.



اردن از گذشته نوكر غرب بوده است
 
باشگاه خبرنگاران: با توجه به حضور نظامیان آمریکا در اردن نقش سیاست اردن در قبال سوریه چیست؟
 
دستمالچي: اردن از گذشته نقش نوکر غرب را ایفا کرده و خواستار منافع آن و رژیم جعلی صهیونیستی بوده است و ظل حاکمیت خود بیت‌المقدس را در یک جنگ بدون مقاومت تسلیم این رژیم اشغالگر کرده است.
 
دولت اردن همواره به دلیل استقرار جمعیت بیش از اندازه فلسطینی‌ها در برابر جمعیت بومی کشورش به عنوان سرزمین متون بدل برای قدس اشغالي مطرح بوده است، در حالي که همواره حامی اصلي منافع رژیم جعلي صهیونیستی و آمریکا بوده است.
 
حاکمیت اردن بازیچه سیاست‌های آمریکاست، این کشور در شرایط کنونی سوریه نقش جنبشی دارد و در همکاری با آمریکا خاک خود را در اختیار آن‌ها گذاشت تا با برگزاری مانور پوششی در مرزهای کشورش و سوریه محاصره نظامی توسط آمریکا علیه سوریه صورت بگیرد.




فرمول پيشنهادي ايران  راه حل سوري_سوري است
 
باشگاه خبرنگاران: ایران در تحولات سوریه چه نقشی ایفا می‌کند؟
 
دستمالچي: جمهوري اسلامي ایران همواره نقش مثبت و تراز اولی برای حل بحران سوریه ایفا کرده است، از سوي ديگر کشور ما ارتباطات مناسبي به عنوان هم‌پیمان اصلي با رژیم بشار اسد در منطقه برقرار كرده و همچنین طرح‌هايي برای مذاکره با گروه‌های معارض و جنایتکار علیه مردم بدون دخالت عناصر خارجی پیشنهاد کرده است.
 
ایران می‌تواند نقش بسیار خوبی در آرام‌ كردن تحولات سوریه داشته باشد. طرح ارائه شده ایران براي حل بحران سوريه طرحي کاملا منطقی و مبتنی بر راه حل سوری_ سوری بوده که باید طرفین سوری با مذاکره به راه‌حل درستی دست يابند، از سوي ديگر بشار اسد مواضع خود را درباره گفتگو با اندیشمندان برای اصلاح ساختارهای قانون اساسی و همچنین حاکمیت فعلی دولتش اعلام کرده است.
 
عملكرد خشونت و کشتارهای کور و بیرحمانه سياستي شکست خورده است که هیچ منطقی این رفتار را نمی‌پذیرد، بنابراين به نظر می‌رسد در آینده طرح پيشنهادي ایران به مرحله اجرا برسد.

توفيق اجباري آمريكا در راه حل سياسي
 
باشگاه خبرنگاران: برگزاری کنفرانس ژنو 2 چه تاثیری بر تحولات سوریه خواهد داشت؟
 
دستمالچي: ناكامي آمریکا در ارسال تروریست‌ها و تسلیحات نظامی به سوريه، همچنين فشارهای روسیه، چین و ایران در صحنه انقلابی اين كشور برای خاتمه دادن به بحران سوريه از يك سو و احساس نگرانی رژیم جعلی صهیونیستی از وضعيت داخلي سئريه به نفع بشار اسد از سوي ديگر، موجب شد تا آمریکا به راه‌حل سیاسی تن دهد.
 
از این رو آمریکا سناتورهای خود پوتین و لاوروف را برای مذاکره در خصوص نشست ژنو 2 به روسیه فرستاد که این کنفرانس به دلیل پیروزی‌های روزافزون دولت اين كشور و شکست تروریست‌ها به تعویق افتاد.
 
اساس ژنو 2 مذاکره برای به تعامل رسیدن دوطرف قرارداد با حضور کشورهای مرتبط با تحولات سوریه است که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک با برگزاری این کنفرانس پایه و مبنایی برای فروکش کردن بحران سوریه ارائه و اجرا شود.
 
تحقق اهداف آمريكا به دست القاعده

باشگاه خبرنگاران: آیا القاعده و سیا نقش موازی در تحولات سوریه دارند؟
 
دستمالچي: القاعده پایه اصلی در بحران سوریه بوده و هدف آن از حضور در این کشور برای تضعیف قوای دولت و تاثیر بر حزب‌الله لبنان است.
 
القاعده به دنبال ایجاد جنگ بزرگ طایفه‌ای میان مذاهب بوده که اين خود توطئه‌ای طراحی شده با همكاري آمریکا است، خطوطی که القاعده در سوریه، عراق و منطقه پیگیری می‌کند، همه در جهت تامین منافع آمریکا و علیه منافع ملی و امنیت منطقه است.
 
اين تشكيلات تروريستي خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف دشمن حرکت می‌کند و بازیچه سیاست‌های شوم آمریکا در منطقه شده است.
 
عده‌ای از تحلیل‌گران معتقدند، القاعده ساخته و پرداخته دستگاه‌های استعماری همچون انگلیس است که رژیم غاصب صهیونیستی کمک‌های بسیار پیچیده فنی و ساختاری به آن‌ها داشته است و برخی بر این باورند که القاعده به دلیل جهالت و حماقت ناخواسته در جهت اهداف رژيم جعلي صهیونیست حرکت می‌کند که در هر صورت نتیجه یکسان است و اهداف آمریکا با عملکرد این گروه رقم می‌خورد.



تضعيف قواي تروريست‌ها در جنگ فرسايشي سوريه
 
باشگاه خبرنگاران: روند تحولات سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
دستمالچي: تسلط ارتش سوريه بر تحولات داخلی اين كشور در عرصه‌های مختلف شکست‌های سنگینی را به تروریست‌ها و ساختار آن‌ها وارد کرده است.
 
جنگ فرسایشی در سوریه پیش می‌رود و توان نظامی، ذخایر مالی، معنوی و ظرفیت روحی گروه‌های تروریستی به شدت رو به اتمام است.
 
به نظر می‌رسد سوریه طی چندماه آینده به سمت حل سیاسی در چارچوب منطق سیاسی در یک فرمول مرجع الطرفین حرکت کرده تا این کشور را از وضعیت غم‌بار کنونی خارج كند.




وفاق ملي راهكار فروكش بحران در سوريه
 
باشگاه خبرنگاران: به عنوان آخرين سوال چه راهکاری برای مدیریت تحولات سوریه پیشنهاد می‌کنید؟
 

دستمالچي: بهترین راه‌حل پیشنهادی برای پایان و آرامش بحران سوریه مذاکره عناصر و گروه‌های داخلی این کشور بدون دخالت كشورهاي خارجی است؛ بشار اسد باید به خواست اصلاح‌طلبان تن داده و تمامی عوامل، با وفاق داخلی ملی پیشروی کنند.
 
به نظر می‌رسد طولانی شدن جنگ فرسایشی امکان وفاق ملی کاری دشوار و پیچیده باشد، اما با یک پروسه زمانی بلندمدت، گروه‌هاي مختلف می‌توانند به یک آتش‌بس داخلی رسیده که این اولین گام شرکت در کنفرانس ژنو 2 خواهد بود.
 
آن‌ها می‌توانند با پایان دادن به مبارزه مسلحانه جراحت‌های عمیق ایجاد شده را التیام بخشیده و راه را برای مذاکرات سیاسی آینده هموار کنند.
 
در شرایط کنونی راه‌ حلی غیر از این متصور نیست، زیرا شکاف‌ها عمیق است؛ اما با در نظر گرفتن موقعیت‌ها، رسیدن به تفاهم کار سختی نیست.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سوریه ، ایران ، القاعده ، آمریکا ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار