روستاي هيچان در جنوب سيستان و بلوچستان از گذشته هاي دور به سبب داشتن دانش آموختگان زياد از مراكز آموزشي معتبر به دهكده فرهنگي مشهور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، مطابق آخرين آمار ۴۵۹ نفر از روستاييان هيچان از دانشگاههاي دولتي، مراكز آموزشي تربيت معلم و دانشگاه آزاد اسلامي دانش آموخته شده اند كه از اين تعداد ۴۲۸ نفر داراي مدرك كارشناسي و ۳۴ نفر كارشناس ارشد و بيشتر آنان در مراكز و سازمانهاي اداري و عمومي دولتي و خصوصي مشغول به كار هستند.

رييس آموزش و پرورش نيكشهر گفت: در حال حاضر ۱۳۴۷ نفر دانش آموز در دوره هاي ابتدايي، راهنمايي ، دبيرستان و مركز پيش دانشگاهي در اين روستا مشغول به تحصيل هستند كه در نوع خود جالب و در خور تحسين است.

يونس اربابي گفت: وجود معلمان دلسوز در مراكز آموزشي مختلف روستا، خانواده هاي مشوق، استعداد مناسب و زمينه قبلي براي تحصيل بدون ترديد در رشد و توسعه آموزشي و علمي ساكنان هيچان مؤثر بوده است.

وي افزود: اكنون كمتر خانواده اي ديده مي شود كه حداقل داراي يك نفر دانشجو يا دانش آموخته دانشگاهي نباشد.

اربابي بيان داشت: ۱۰۰ درصد دانش آموزان مركز پيش دانشگاهي شهيد بهشتي هيچان در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ و ۸۴-۸۳ موفق به اخذ مدرك پيش دانشگاهي و قبولي در مراكز آموزش عالي (در دور اول كنكور) شده اند.

فرماندار نيكشهر نيز گفت: تلاش دولتمردان در توسعه زير ساخت هاي آموزشي در روستاهاي اين شهرستان بويژه روستاي هيچان قابل توجه بوده و تاثير زيادي در اين موفقيت داشته است.

صاحب گل صالحي افزود در چند سال اخير اين شهرستان رشد قابل توجهي در زمينه آموزشي داشته است بطوريكه در قبل از انقلاب ۸۵ درصد جمعيت اين شهرستان بيسواد بودند در حالي كه اكنون بيش از ۷۲ درصد جمعيت باسواد هستند.

وي گفت: با ايجاد دو دانشگاه آزاد اسلامي و پيام نور در اين شهرستان علاقه مندي به فراگيري علم و تحصيل بالا رفته و اكنون بيش از ۳۲۰۰ نفر در اين دو دانشگاه در ۲۵ رشته مقطع كارداني و كارشناسي در حال تحصيل هستند.

صالحي گفت: بيش از ۹۵ درصد مديران دستگاههاي اجرايي شهرستان از بوميان همين شهرستان هستند.

بخشدار مركزي نيكشهر نيز گفت: براساس آمار بيش از ۹۰ درصد اهالي هيچان سواددار در مقطع متوسطه و ديپلم به بالا هستند. در حقيقت اهميت سواد در اين روستا در بين مردم نهادينه شده است.

ايوب قاضي از جمله امكانات آموشي در روستاي هيچان را يك واحد كودكستان، سه مدرسه ابتدايي چند پايه، دو مدرسه راهنمايي، دو دبيرستان ( نظري و تجربي) عنوان كرد.

روستاي هيچان مركز دهستان هيچان از توابع بخش مركزي شهرستان نيك شهر در آخرين سرشماري آبان ماه سال ۹۰ داراي آمار جمعيتي ۲۶۳۷ نفر در قالب ۷۰۳ خانوار است، روستايي نيمه كوهستاني در ۲۳ كيلومتري شمال شهر نيك شهر واقع شده است.

وي گفت روستاي هيچان بعنوان دهكده ي فرهنگي مطرح است و قابليت ارتقا به بخش را دارد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.