تبلیغات خودروهای آمریکایی در ایران؛

آیا قانون مجوز ورود خودروهای آمریکایی به ایران را داده است؟

در طول یک سال گذشته بارها واردات کالاهای اساسی از جمله دارو به کشور به علت کمبود ارز دچار وقفه شده است، در این میان، مشاهده تبلیغ خودروهای گران‌قیمت آمریکایی در نشریات، عجیب و قابل تامل است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در طول یک سال گذشته بارها واردات کالاهای اساسی از جمله دارو به کشور به علت کمبود ارز دچار وقفه شده است، در این میان، مشاهده تبلیغ خودروهای گران‌قیمت آمریکایی در نشریات، عجیب و قابل تامل است.

در چند روز گذشته تبلیغات گسترده فروش خودروهای آمریکایی در برخی نشریات شروع شده است. از آنجا که تقریبا از بعد از انقلاب به علت کاهش تراز بازرگانی میان دو کشور ،واردات خودروهای آمریکایی به ایران متوقف شده بود، از سرگیری ورود خودروهای آمریکایی به بازار کشورمان جالب توجه است.




اما بیش از آن که نفس بازگشت خودروهای آمریکایی به کشورمان، نگران‌کننده باشد، زمان وقوع این پدیده نگران‌کننده‌تر است. در حالی که به علت تحریم‌های بانکی و نفتی، ایران برای واردات کالاهای مختلف با کمبود دلار مواجه است، نحوه تامین دلار برای واردات خودروهای گران‌قیمت آمریکایی، قابل ملاحظه است.

حقیقت مهمی که در سال‌های اخیر از جانب دلسوزان کشور مطرح شده، ضرورت توقف واردات کالاهای لوکس با هدف مدیریت منابع ارزی کشور است؛ حال اگر این کالای لوکس، ساخته دشمن ملت ایران باشد که ضرورت جلوگیری از واردات آن بیشتر هم خواهد بود.

علاوه بر این ایرادات راهبردی در واردات خودروهای آمریکایی، مسئله دیگر این است که ظاهرا شرکت واردکننده این خودروها، هیچ نمایندگی از خودروساز آمریکایی نداشته و هیچ مجوزی نیز برای واردات این خودروها به کشور اخذ نکرده است.



در یکی از این تبلیغات که پرچم آمریکا !را نیز به همراه دارد ،قیمت پایه عرضه خودروی آمریکایی بیوک آنکور مدل 2013 در ایران، معادل 128 میلیون تومان" آورده شده که لازم است وزیر جدید فرهنگ و ارشاد نظارت بیشتری را در نحوه تبلیغات رسانه ها داشته باشد.

با وجود چنین تبلیغاتی، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این شرکت واردکننده داخلی تاکنون موفق به اخذ مجوز نمایندگی فروش از سوی شرکت آمریکایی جنرال ‌موتورز نشده و روال قانونی لازم نیز برای ورود این خودروها به ایران، طی نشده است.

گذشته از آن نکته مهم دیگر آن است که حتی نام این شرکت واردکننده داخلی نیز در سامانه اداره نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی در بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نشده و به این ترتیب طبق قانون، این شرکت اجازه واردات هیچ کالایی با برند خارجی به ایران را ندارد چه برسد به خودروهای آمریکایی جنرال موتورز!

در این زمینه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تاکنون هیچ یک از خودروهایی آمریکایی در لیست سواری‌های مجاز وارداتی به کشور قرار نگرفته‌اند.


برچسب ها: قانون ، مجوز ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.