راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی لرستان در شهرستان ازنا شاید در سال جاری یکی از مهم ترین رخدادهای اقتصادی این استان بود که به وقوع پیوست، منطقه ای که در صورت استقبال سرمایه گذاران می تواند ناجی اقتصاد این استان باشد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شهرستان ازنا با توجه به قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی و خط ریلی شمال - جنوب دارای موقعیت مناسب جغرافیایی و ظرفیت های فراوانی برای توسعه و پیشرفت های صنعتی است که با آغاز به کار منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، زمینه ی سرمایه گذاری کلان در این شهرستان بیش از پیش فراهم شده است.

منطقه ویژه اقتصادی ازنا که در هفت کیلومتری این شهرستان واقع شده است، ابتدا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی سنگ و مواد معدنی و در زمینی به مساحت 71 هکتار شروع به کار کرد و درسال 86 توسط شورای عالی مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت 273 هکتار ارتقا یافت.

راه اندازی گمرگ و چشم انداز روشن توسعه صادرات

از مهمترین ویژگی های این منطقه بهره مندی همزمان از مزایای شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی از جمله 15 سال معافیت مالیاتی است که بستری امن و مناسب را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

همچنین با راه اندازی گمرک در منطقه ویژه اقتصادی ازنا زمینه صادرات و واردات انواع کالا از این منطقه به صورت مستقیم فراهم شده است که با توجه به زیرساخت های موجود این منطقه می تواند به قطب اقتصادی غرب کشور تبدیل شود.

در حال حاضر 12 واحد صنعتی غذایی، شیمیایی، نساجی، فلزی و کانی غیر فلزی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه فعال هستند و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر در این منطقه وجود دارد.

ظرفیت ایجاد دو هزار شغل در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

این در حالیست که هم اکنون 255 نفر در این منطقه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت راه اندازی کامل صنایع در حال ساخت، این تعداد به دو هزار نفر افزایش خواهد یافت که ظرفیتی مهم در حوزه اشتغالزایی این شهرستان محسوب می شود.

عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفتگو با مهر با یادآوری نقش راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در توسعه منطقه می گوید: هم اکنون بیش از 80 درصد صادرات استان از همین منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است انجام می شود.

وی معتقد است که راه اندازی گمرک مستقل و منطقه ویزه اقتصادی می تواند به ارتقا این میزان صادرات کمک کند و یادآور می شود: افتتاح این منطقه ویژه و گمرک آن در فعالیتهای اقتصادی کل استان لرستان و حتی غرب کشور موثر است.

وی با یادآوری اینکه شهرستانهای دورود و ازنا در بخشهای مختلف به ویژه معادن و سنگ دارای ظرفیت های خوبی هستند، ادامه می دهد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می تواند بخشهای مختلف اقتصاد منطقه اعم از اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات و ... را تحت تایر قرار دهد.

صرف 20 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های زیرساختی منطقه ویژه

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان نیز با اشاره به احداث و تکمیل امکانات زیربنایی منطقه ویژه اقتصادی و همچنین استقرار گمرک در این منطقه می گوید که راه اندازی منطقه ویژه یکی از اهداف استراتژیک و راهبردی این شرکت بود که خوشبختانه در سالجاری محقق شد.

فرزاد محمدی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای تامین زیرساختهای این منطقه ویزه اقتصادی عنوان می کند: در این راستا کار پیمان سپاری 12 پروژه اجرایی به منظور رفع نواقص و کاستی های زیر ساختی منطقه در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.

وی یادآور شد که برای اجرای پروژه های یاد شده اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال هزینه شده است.

بهره مندی از مزایای شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان افزود: از جمله پروژه های اجرا شده در این منطقه ویژه اقتصادی احداث جاده دسترسی، دیوار حراستی، شبکه مونیتورینگ، کنترل روم، شبکه روشنایی، احداث انبار مسقف و روباز، اجرای محوطه سازی معابر، احداث سردرب ورودی منطقه، ساخت و نصب تابلو منطقه، تجهیز ساختمان اداری گمرک، اجرای آسفالت و خیابان کشی منطقه، تکمیل و اجرای فضای سبز و آبیاری قطره ای بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های این منطقه افزود بهره مندی همزمان از مزایای مناطق ویژه اقتصادی و شرکت شهرک های صنعتی از مهمترین ویژگی های این منطقه است.

به گفته محمدی احداث پست 63 کیلو ولت و ایجاد شبکه ریلی را از مهمترین نیازهای منطقه ویزه ازنا عنوان کرد.

محمدی با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "حماسه اقتصادی"، راه اندازی این منطقه ویژه را گامی در راستای شکوفایی اقتصاد منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که شاهد استقبال سرمایه گذاران و استقرار صنایع مختلف در این منطقه باشیم./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.