پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات در مقاله ای با عنوان "ناامید شدن واشنگتن در مصر" به قلم "مصطفی زین" نوشت: آمریکا درباره به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر و برنامه آنها اطمینان داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات ؛ در ابتدا به نظر می رسید این برنامه در مسیری مستقیم حرکت می کند تا به اساس خاورمیانه جدید تبدیل شود که آمریکا در صدد ایجاد آن است. از نظر آمریکا برای تحقق این هدف، راهی بهتر از این نبود که اسلامگرایان در کشوری مهم مثل مصر آن را اجرا کنند.

آمریکایی ها بی گدار به آب نزدند.. دهها سال است که رویکردهای دینی و طایفه ای در منطقه ظهور پیدا کرده است و اسلام گرایان حاکم بر ترکیه ثابت کردند متحدانی قابل اعتماد در لحظات دشوار هستند. اختلاف آنها با اسرائیل گذرا بود و از آن صرفا برای نزدیک شدن به ملت های عربی استفاده کردند ولی به همکاری نظامی و اطلاعاتی خود با اسرائیل ادامه دادند. اخوان المسلمین مصر قبل از آن که به قدرت برسد امتحانات بسیاری را پشت سر گذاشت و رهبران آن دیدارهای زیادی با مسئولان کاخ سفید انجام دادند. بعد از به قدرت رسیدن نیز محمد مرسی اعلام کرد از این که به عنوان کارشناس در سازمان ناسا کار می کرده است افتخار می کند.

رهبران اخوان المسلمین طی یکسال حکومت خود برای تقویت اعتماد واشنگتن تلاش کردند و به توافقنامه کمپ دیوید با اسرائیل پایبند ماندند. آنها حماس را به محور مخالف ایران و سوریه جذب کردند و در کنار النهضه در تونس به زیربنای همکاری آمریکا با اسلام سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شدند.

ولی آمریکایی ها بعد از حوادث خونین در مصر متوجه شدند که گزینه درست را انتخاب نکرده اند. میلیون ها نفر در مصر برای اعتراض به سیاست اخوانی ها و سیطره انحصاری آنها بر کشور و تلاش برای تحمیل برداشت خود از اسلام بر دیگر مصری ها تظاهرات کردند. ناامیدی مصر در اقدام آمریکا به لغو مانور مشترک با مصر نمایان شد و اکنون کمک های آمریکا به مصر نیز در انتظار حوادثی است که در آینده در مصر روی خواهد داد. اگر ارتش مصر سیاستی را که از زمان سادات و مبارک آغاز کرده است ادامه دهد، کمک ها نیز ادامه خواهد یافت و شاید بیشتر خواهد شد وگرنه کمک ها متوقف خواهد شد و شاهد گام هایی خصمانه تر نیز در خصوص مصر خواهیم بود.

مهم آن است که اخوان المسلمین به خشونت و اقدام زیرزمینی متوسل نشود زیرا این کار مداخله گسترده تر آمریکا و دیگران را ایجاب خواهد کرد و مصر به سوریه دیگری تبدیل خواهد شد.

در واقع واشنگتن بین ارتش مصر و اخوان المسلمین، طرفی را انتخاب خواهد کرد که بیشتر با سیاست هایش همسو باشد نه این که دموکراتیک تر باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار