وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ايجاد فضايي مناسب براي اصحاب فرهنگ و هنر و برداشتن موانع در دستور كار ما است.

"علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: روز خوبي بود هم با "جناب دكتر حسيني" وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي كه ديداري داشتيم كه اطلاعات خوبي را از ابعاد مختلف وزارتخانه ارائه كردند كه براي آشنايي من با شرايط جديد وزارتخانه خوب بود.



وي افزود: جلسه‌اي هم با مجموعه معاونان و روساي مستقل وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيم كه آنها اندكي گزارشهاي توجيهي را هر يك از آنان در حوزه مربوط به خود را ارائه دادند و هم من در رابطه با سياستها و رويكردهاي جديدي كه به مجلس داده شده و بر آن اساس كه راي اعتماد دادند را بررسي كرديم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين دوره نيز موظف است كه همان برنامه‌هايي را كه به مجلس ارائه شده است را انجام دهد.

"جنتي" با اشاره به اولويت‌ برنامه‌هاي خود ابراز داشت: ايعاد مختلف اين برنامه‌ها تشريح و باز شد كه بتوانيم در همان جهت حركت كنيم و برنامه‌هاي در اولويت را به عنوان كارهاي فوري‌تر و ضروري‌تر را در دستور كار خود قرار دادم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به ترويج فرهنگ كتابخانه و برنامه‌هايي در اين راستا ابراز داشت: به طور كلي برنامه‌هاي ما برگرفته از اسناد فرادستي است كه هر كسي كه در اين وزارتخانه قرار بگيرد، موظف است كه برنامه‌هاي خود را در چهارچوب همان اسناد ارائه دهد و به آن عمل كند كه از جمله آن مي‌توان به "اسناد چشم‌انداز"، "اصول سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران" مصوبات عالي شوراي انقلاب فرهنگي قانون وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برخي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري كه خود آنها براي ما جز اسناد فرادستي هستند را بايد مورد توجه قرار دهيم.



وي ادامه داد: لذا در گذشته شايد برخي از اين برنامه‌ها بوده‌اند كه هم اكنون آنها در حال تكرار هستند به خاطر اينكه ما در چهارچوب آن اسناد فرادستي عمل مي‌كنيم.

"جنتي" با اشاره به سياستهاي خاص كاري خود افزود: بخشي از كارهاي ما سياستهاي خاصي است كه منافاتي با اسناد فرادستي ندارد ولي جزء سياستهاي دولت جديد است مثل "اقتصاد فرهنگ" كه ما بايد تلاش كنيم كه كليه فعاليتهاي فرهنگي و هنري را به سمتي هدايت كنيم كه اقتصادي شود تا بخش خصوص روي پاي خود بياستد.
 
بايد زمينه‌هاي مختلف ارائه كالاهاي هنرمندان فراهم شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به هنرمندان گفت: بايد هنرمندان ما بتوانند كالاهاي خود را در سطح جهاني عرضه كنند و به طور دائم نياز به كمك دولت نداشته باشند كه همواره دولت بخواهد يارانه دهد يا كمك جداگانه‌اي را داشته باشد.

وي ادامه داد: بحث عدالت فرهنگي و ايجاد فرصتهاي برابر از امكانات موجود و نيز ايجاد فرصت براي ساكنان پايتخت و ديگر مناطق محروم دور افتاده نيازمند تاكيد بيشتر است.

"جنتي" تصريح كرد" ارائه يك تصوير مناسبي از جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و در ميان مسلمان‌‌هاي دنيا و نيز در ميان ديگر مردم جهان ضروري است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: تصويري كه رسانه‌هاي جهان در حال حاضر از ما مي‌سازند تصويري نامناسب و حول‌انگيز از جمهوري اسلامي است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خوبي مي‌تواند در عرصه‌هاي جهاني با توجه به پيشينه فرهنگي و هنري ايران ظهور پيدا كند.

وي با اشاره به استفاده از ديپلماسي فرهنگي اظهار داشت: بايد بتوانيم بيشتر از ديپلماسي فرهنگي استفاده كنيم و نقدي بر عرضه كالاهاي فرهنگي خود در دنيا را داشته باشيم تا در ديپلماسي فرهنگي از آن بهره‌مند شويم كه در گذشته كمتر اتفاق افتاده است.

"جنتي" در پاسخ به برنامه‌هاي آينده خود كه برگرفته از شعار فرهنگي رئيس‌جمهور است، گفت: طبيعي است كه حجت‌الاسلام و المسلمين "دكتر روحاني" رئيس‌جمهور كه برخوردار از رأي اكثريت مردم بودند مردم به برنامه‌ها و سياست‌هاي اسلامي ايشان رأي دادند و هر وزيري بايد در حوزه كاري‌اش بتواند به آن سياستها جامه عمل بپوشاند و ايجاد يك فضاي مناسب‌تري براي اصحاب فرهنگ و هنر و برداشتن موانعي كه از نظر قانوني وجود دارد تا آنها بتوانند فعاليتهاي خود را گسترش دهند و ايشان هم در مبارزات انتخابي خود انها را اعلام كردند و مردم هم به آنان راي دادند و ما هم موظف به حركت در چهارچوب همان سياست‌ها هستيم.

وي با اشاره به روز آينده و اولين روز كاري خود تصريح كرد: در روزهاي اولي كه ما در وزارتخانه هستيم بيشتر بايستي با برنامه‌هاي در حال اجرا توسط حوزه‌هاي مختلف آشنا شويم تا مشكلات را بررسي كرده تا به دنبال آن بتوانيم سياست‌هاي جديدي را به حوزه‌هاي مختلف انتقال دهيم./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.