خشکیدگی و ریزش محصول خرما ،بلای جان نخلداران ریگانی شده وتاکنون60درصد محصول خرمای ریگان ازبین رفته است .


فرماندار ریگان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : در سالهای اخیر به دلیل گرمای شدید و وزش توفانهای سهمگین شاهد خشکیدگی خوشه های خرما در ریگان بوده ایم اما امسال علاوه بر خشکیدگی، ریزش خرما نیز به مشکلات افزوده شده است.

 اعتمادی با اشاره به اینکه دلایل ریزش خرما در حال بررسی است افزود:هنوز دلیل مشخصی برای ریزش خرما مشخص نشده است

وی برضرورت راه اندازی هرچه سریع تر مرکز تحقیقات خرما در شرق استان تاکید و خاطرنشان کرد : راه اندازی مرکز تحقیقات خرما از جمله مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت است که مسئولان چهارشهرستان شرقی به همراه نماینده این شهرستانها در مجلس شورای اسلامی پیگیرراه اندازی آن هستند .

فرماندار ریگان در باره گلایه نخلداران در زمینه ناچیز بودن غرامت بیمه گفت : با توجه به ضررده بودن این بیمه برای شرکتهای بیمه ،این شرکتها در این زمینه زیربار نمی روند ولی دولت هرساله مبلغی را در نظر می گیرد.

 اعتمادی با اشاره به تک محصولی بودن این شهرستان ومشکلات اکنون خرما، از کشاورزان خواست تا کاشت محصولات زود بازده وسازگار با شرایطمنطقه را در کنار خرما در دستور کار خود قرار دهند .

وی گفت : احیای دامداری ودامپروری نیز که سالهای دور از ارکان اقتصادی منطقه بوده در کنار کشاورزی می تواند توسعه و رونق هرچه بیشتر منطقه را رقم زده وریگان را از تک محصولی خارج کند .

فرماندار ریگان راه اندازی شرکت مادر تخصصی را نیز در زمینه آبادانی هرچه بیشتر منطقه موثر دانست واز کشاورزان خواست در زمینه های گوناگون کشاورزی ورود وسرمایه گذاری کنند .

سالانه بیش از 35هزارتن خرمای مضافتی از نخلستانهای ریگان برداشت می شد ولی امسال به گفته مدیر جهاد کشاورزی ریگان برداشت محصول به 10هزارتن هم نخواهد رسید ./ب

برچسب ها: ریزش ، خرما ، ریگان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.