به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه این طرح با هدف تسهیل و تسریع در روند جابجایی کالا و مسافر و نیر فراهم کردن زمینه های توسعه روابط همه جانبه به ویژه اقتصادی با کشورهای همسایه به همراه بستری مناسب برای تجارت با اروپا به عنوان طرح ملی از سال 73 آغاز شد اما از سال گذشته طرح از ملی به استانی تقلیل و روند کند تزریق اعتبارات نامناسب آن نیز کندتر شد.
آذربایجان غربی با دارا بودن هزار کیلومتر مرز تنها استانی است که با سه کشور مهم و حساس ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و نیز تنها استانی است که شاهراه ارتباطی ایران با اروپاست اما متاسفانه تاکنون این مزیت ویژه و بارز آن منجر به توسعه و توجه مسئولان کشوری و استانی در جهت توجه به زیرساخت های ارتباطی آن نشده است.
همه ساله حجم وسیعی از مبادلات و جابجایی کالا و مسافر از محورهای ترانزیتی این استان به ویژه ارومیه – سرو صورت می گیرد اما وضعیت نامناسب و نیمه تمام جاده دسترسی ضمن بروز مشکلات اساسی یکی از خواست های کشور همسایه ترکیه برای توسعه سطح روابط است.
نکته قابل تامل دیگر تناقض گویی های مسئولان استانی در این خصوص است به طوری که مدیرکل راه و ترابری اسبق آذربایجان غربی در سال 90 میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را بیش از 50 درصد عنوان کرده ولی امروز مدیرکل راه و شهرسازی استان از پیشرفت 30 درصدی طرح خبر می دهد.
همواره كارشناسان توسعه روابط با كشورهای همجوار را كلید رشد و توسعه آذربایجان غربی بیان می كنند و یكی از زیرساخت های اساسی تحقق این امر، توسعه شبكه محورهای ارتباطی زمینی است كه مهم ترین بسترهای لازم برای گسترش ارتباطات و روابط با كشورهای خارجی بشمار می آید.
آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده که این موقعیت استان دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده، راه های زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی واقع بوده و بی توجهی به آن لطمات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می کند.
بزرگراه ارومیه - سرو که به گمرک مشترک سرو – اسن دره در مرز ایران و ترکیه منتهی می شود از طرح های بزرگ و تاثیرگذار در امر ترانزیت داخلی و خارجی کشور است که با بهره برداری از آن دستاوردهای چشمگیری در بخش توسعه تجارت جهانی کشور ایجاد می شود.
محور ترانزیتی ارومیه – سرو بعد از 19 سال همچنان بلاتکلیف
یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات اجرایی محور ترانزیتی ارومیه – سرو از سال 73 آغاز شده است اظهارداشت: با گذشت بیش از 19 سال طرح مذکور از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار نیست.
نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگارما ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه استان به لحاظ هم مرز بودن با سه کشور خارجی و نیز شاهراه ارتباطی ایران به اروپا افزود: این طرح به طول 55 کیلومتر با کندی روند اجرا مواجه بوده که نشان دهنده بی توجهی مسئولان ذیربط است. وی با تاکید بر اتمام هر چه سریعتر این محور ترانزیتی گفت: توجه به زیر ساخت ها متناسب با موقعیت ویژه استان در کنار مزیت های کم نظیر جغرافیایی و اقتصادی می تواند آذربایجان غربی را به یکی از کانونهای مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کند.
قاضی پور همچنین با اشاره به اتمام دو ساله یکی از بزرگراه های کشور افزود: چرا محور تزانزیتی و مهمی چون ارومیه – سرو تنها با 55 کیلومتر وسعت تاکنون به اتمام نرسیده است.
وی اتمام هر چه سریعتر این طرح را یکی از نیازها و خواست مردم منطقه دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان به ویژه راه و شهرسازی استان برای تسریع در روند عملیات اجرایی طرح شد.
کمبود و تزریق نامناسب اعتبارات موجب کندی روند اجرای محور ارومیه – سرو
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در واکنش به اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، محور ترانزیتی ارومیه – سرو به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی مبادلاتی استان برشمرد و گفت: متاسفانه کمبود و تزریق نامناسب اعتبارات موجب کندی روند اجرای طرح شده است.
خلیل محبت خواه در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه با بیان اینکه محور تزانزیتی ارومیه – سرو به طول 55 کیلومتر از سال 73 آغاز شده است، افزود: این در حالی است که اعتبارات طرح مذکور در این سالها به میزان دو کیلومتر دو کیلومتر یا پنج کیلومتر تزریق شده و همه اعتبارات طرح یکجا پرداخت نشده است که طرح به اتمام برسد.
وی ادامه داد: در این راستا به محض اختصاص اعتبار به این طرح روند اجرای کار تسریع یافته و اگر کل اعتبار مورد نیاز یکجا پرداخت می شد امروز نیز این طرح خاتمه و آماده بهره برداری می شد.
محبت خواه با بیان اینکه تاکنون 22 کیلومتر از این محور اتمام یافته است اظهارداشت: هشت کیلومتر نیز در دست اجرا بوده و تا دو الی سه ماه آینده آماده بهره برداری می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح در سالجاری هنوز ابلاغ نشده است گفت: در صورت تامین اعتبارات کامل و مورد نیاز این اداره کل آمادگی دارد محور ارومیه – سرو را در عرض دو سال اجرا و آماده بهره برداری کند.
وی با بیان اینکه اجرای هر یک کیلومتر بزرگراه به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اعلام کرد: در صورت وجود معارض ملکی این رقم به 15 میلیاردریال می رسد این در حالی است که اعتبارات اختصاص یافته به محور ارومیه سرو هم برای حل معارض ملکی و هم اجرای طرح هزینه شده است.
اتمام محور ترانزیتی ارومیه – سرو 440 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
محبت خواه اعتبارات هزینه شده از سال 73 تاکنون برای این طرح را 150 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: به دلیل وجود معارض ملکی برای اتمام این طرح بیش از 440 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه پیشرفت فیزیکی طرح از پیشرفت ریالی آن جلوتر است گفت: هم اکنون بیش از 20 الی 30 میلیارد ریال به پیمانکاران این طرح بدهکار هستیم.
وی از چهاربانده شدن این محور ترانزیتی خبر داد و گفت: طرح مذکور تا سال گذشته به عنوان یک طرح ملی بوده ولی از سال گذشته طرح استانی شده و وضعیت نامناسب تزریق اعتبارات موجب کندی روند اجرای آن شده است.
محبت خواه از محور ارومیه – سرو به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی ترانزیتی استان حتی کشور نام برد و اعلام کرد: این محور به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به غرب و نیز هم مرز بودن با ترکیه نقش کلیدی و مهمی در ترانزیت کشور به عهده دارد.
وی تهسیل و تسریع در روند مبادلات کالا و مسافر در محورهای مرزی ایران و ترکیه، توسعه حجم مبادلات بین ایران و کشورهای خارجی را از اهداف مهم اجرای این طرح عنوان کرد و یاد آور شد: در حال حاضر تنها مشکل تسریع در روند عملیات اجرایی این طرح اعتبار است که اگر برطرف شود تا دو سال آینده آماده بهره برداری می شود.
اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حالی مطرح می شود که قبل از ادغام اداره کل راه و ترابری و نیز مسکن و شهرسازی مدیرکل راه و ترابری وقت آذربایجان غربی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را در سال 90 بیش از 50 درصد عنوان کرده بود این در حالی است که امروز پیشرفت فیزیکی این طرح 30 درصد اعلام می شود.
همچنین محور ترانزیتی ارومیه – سرو به عنوان یکی از بزگراه های مهم و نیز طرح ملی در سال 73 آغاز شد ولی هم اکنون از سال گذشته طرح از ملی به استانی تقلیل و روند تخصیص اعتبارات آن نیز بسیار از کندتر از سالهای گذشته شده است./ب