متخصص ناباروری در پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد گفت: برنامه ریزی برای بارداری و انجام تست های غربالگری باید چند ماه پیش از بارداری صورت بگیرد؛ چرا که بسیاری از ناهنجاری ها در جنین ناشی از توجه نکردن نسبت به اقداماتی است که باید پیش از بارداری صورت بگیرد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد

متخصص ناباروری در پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد گفت: برنامه ریزی برای بارداری و انجام تست های غربالگری باید چند ماه پیش از بارداری صورت بگیرد؛ چرا که بسیاری از ناهنجاری ها در جنین ناشی از توجه نکردن نسبت به اقداماتی است که باید پیش از بارداری صورت بگیرد.

علی شیخها افزود: هدف از مشاوره پیش از بارداری دستیابی به رویه ای درست و حساب شده برای مراقبت است تا یک خانم با دارا بودن سلامت کامل وارد یکی از حساس ترین مراحل زندگی اش یعنی بارداری بشود و بتواند روند حاملگی سالم تری را داشته باشد.

وی افزود: البته غربالگری به پیش از بارداری خلاصه نمی شود، بلکه با غربالگری های سه ماهه اول، دوم و سه ماهه بارداری تکمیل می شود و چرخه سلامت مادر و جنین را کامل می کند.

این متخصص یادور شد: به همین دلیل بسیاری از متخصصان زنان و زایمان به داشتن برنامه ریزی و انجام مشاوره پیش از بارداری تاکید می کنند، چرا که بسیاری از خانم ها هنگامی متوجه بارداری خود می شوند که سیستم عصبی و قلبی ـ عروقی جنین شان شکل گرفته و دوران طلایی برای پیشگیری از برخی ناهنجاری ها که با مصرف اسید فولیک، پیش از بارداری قابل پیشگیری است از دست رفته است.
بهترین زمان مشاوره؛ 3 ماه قبل از بارداری

متخصصان تاکید می کنند
بهترین زمان انجام مشاوره پیش از بارداری، سه ماه قبل از بارداری است. مشاوره پیش از بارداری باید از سوی متخصصان زنان و زایمان یا کارکنان آموزش دیده نظام بهداشتی که عهده دار ارائه خدمات و مراقبت های بارداری، تنظیم خانواده و نوزادان هستند، صورت بگیرد.

به گفته دکترشیخهادر کنار ارائه یک شرح حال از سابقه بیماری و مشکلات مادر و نیز بررسی بیماری های ژنتیکی که ممکن است در پدر، مادر و خانواده درجه اول آنها وجود داشته باشد، سابقه وجود مشکلات تولید مثلی قبلی مانند وجود سقط، مرده زایی، زایمان زودرس، فشارخون و دیابت بارداری، مسمومیت بارداری، بارداری خارج از رحم و جفت سرراهی از مواردی است که مورد توجه و بررسی قرار بگیرد
./ب
برچسب ها: غربالگری ، بارداری ، برای ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.