علی ربیعی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کار و امور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر کار مشغول به فعالیت شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی در سال ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران به دنیا آمده و پیش از پيروزي انقلاب اسلامي تکنیسین کارخانه «جنرال موتورز» بوده است.

وی پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داد. ابتدا از دانشگاه تهران لیسانس مدیریت دولتی خود را دریافت و پس از آن فوق لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد.

ربیعی همچنین دارای مدرک دکترای تخصصی PHD مدیریت استراتژیک است. وی مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رئیس جمهور طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده است. ربیعی همچنین مشاور اجتماعی محمد خاتمی در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری وی بوده‌ است.

ربیعی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کار و امور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284 رای/ موافق: 163 رای؛ مخالف: 100 رأی؛ ممتنع: 21 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعي مشغول به فعالیت شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس 2 موافق و 2 مخالف برای هر وزیر به قید قرعه انتخاب می‌شوند این افراد می‌توانند هر یک 15 دقیقه برای موافقت و یا مخالفت سخنرانی کنند، همچنین می‌توانند وقت خود را با نمایندگان دیگر تقسیم کنند.

* وزارتخانه تعاون فانتزي نيست

عبدالوحيد فياضي نماينده مردم نور و محمود آباد در جلسه علني صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد در مخالفت با علي ربيعي وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: ربيعي از چهره‌هاي خوبي هستند كه مورد اعتماد ما هستند اما لازم است چند نكته را به خاطر تقويت كار دولت عرض كنم.
 
وي در ادامه افزود: اگر اين جا انتقادي مطرح مي‌شود به خاطر كسر برخي از مسائلي است كه در برنامه‌هاي وي مشاهده كردم، جناب ربيعي از چهره‌هاي پاك دست و متديني است كه در جمهوري اسلامي نقش خوبي را ايفا كرده، منتها در برنامه‌اي كه نوشته است لازم است چند نكته را عرض كنم.
 
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: زيربنايي بودن وزارت تعاون بر كسي پوشيده نيست، اين وزارتخانه فانتزي نيست، وزارتخانه‌اي است كه مبناي توليد، اشتغال و رفاه اجتماعي را شكل مي‌دهد.  
 
فياضي ادامه داد: اشتغال و توليد مولفه مهم فلسفه وجودي اين وزارتخانه است، جناب ربيعي در برنامه‌هايشان افزايش سهم تعاوني‌ها در بازار پولي كشور را تا حدودي كم رنگ ديدند، ما بايد اذعان داشته باشيم كه تعاوني‌ها نقش موثرشان در نظام اقتصادي كشور بسيار پويا و مهم است، امروز دهها اتحاديه تخصصي و هفت هزار فروشگاه تعاوني در سراسر كشور فعاليت دارند كه مي‌توانند يكي از بخش‌هاي مهم نظام پولي را عهده دار شوند.
 
اين نماينده با بيان اين كه يكي از پايه‌هاي طرح تحول هفت گانه اقتصادي نظام توزيع است تصريح كرد: جناب دكتر ربيعي بگويد كه در رابطه با تقويت اين نظام چه برنامه‌اي دارد چرا كه اين نظام توزيع مي‌تواند حتي در مهار تورم نيز نقش داشته باشد.
 
وي اظهار داشت: در قانون اساسي به اقتصاد مبتني بر تعاون به شدت تاكيد شده و يكي ازيادگارهاي شهيد بهشتي علاوه بر اصل مترقي ولايت فقيه اصل تعاوني‌ها بوده اما من امروز برنامه‌تان را خيلي جدي در نظام توليد مبتني بر تعاوني‌ها نمي‌بينم، علاوه بر اينكه 50 درصد مردم ايران عضو تعاوني‌ها هستند كه اين ميزان در دنيا 12 درصد است اما سهمشان از سرمايه فقط 7 درصد است كه البته در برنامه شما 5 درصد اعلام شده است.
 
فياضي در ادامه به مشاغل خانگي اشاره كرد و گفت: يكي ديگر از نكات مهم اين است كه شما چگونه مي‌خواهيد مشاغل خانگي را اجرا كنيد البته اين مهم راهش سهوالوصول و در عين حال مهم است، به نظر مي‌رسد.  
 
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات با طرح اين سوال كه برنامه شما براي حمايت از كارگر و كارفرما چيست گفت: بايد تقابل بين كارگر و كارفرما را كاهش داد، يكي از موانع اشتغال و توليد تقابل درگيري و تنش بين كارگر و كارفرماست، خود شما از جنس كارگريد لذا تقاضا مي‌كنم به اتحاديه كارگري توجه شود.  
 
وي ادامه داد: سازمان بزرگي به نام سازمان شستا در حوزه كار شما وجود دارد كه اين سازمان از ديرباز حياط خلوت صاحبان قدرت بود، فرقي نمي‌كند كه چه كسي باشد يا كدام دولت، از دولت اعتدال و از جناب عالي كه انصافا فرد پاكدستي هستيد انتظار داريم كه سازمان شستا را به عنوان يك فرصت ملي براي همه ايرانيان بدانيد.  
 
فياضي اظهار داشت: الان كارخانجات، درمانگاه‌هاي تامين اجتماعي و بيمارستان‌ها در شهرهاي بزرگ است و در شهرهاي كوچك خبري نيست البته در شهرهاي بزرگ نيز اين فرصت برابر توزيع نشده است لذا از شما تقاضا دارم به اين ابهامات پاسخ دهيد. 

* ربيعي چهره‌اي سياسي است نه اجتماعي

رضا صابري نماينده راميان و آزادشهر در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي کار و تعاون و رفاه اجتماعي سخنراني كرد.

 وي گفت: مخالفت من با وزير پيشنهادي کار و تعاون و رفاه اجتماعي، ناظر به يک مقدمه و چند محور برنامه‌اي است.

صابري افزود: تقريبا همه آحاد جامعه تحت تاثير سياست‌ها و برنامه‌هاي اين وزارتخانه است که دو سال پيش با تصويب مجلس شوراي اسلامي از ترکيب سه وزارتخانه تشکيل شد که خوشبختانه وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي نيز اين اقدام را هوشمندانه اما ناقص مي‌داند.

وي اظهار داشت: سخن از وزيري براي وزارتخانه‌اي با اهميت در حوزه‌هاي گوناگون امور اقتصادي، بيمه‌اي، درماني، آموزشي و اجتماعي است که اگر امروز در استان‌ها و شهرستان‌ها تنها با يک اداره کل يا اداره از يک وزارتخانه سر و کار داريم در اين وزارتخانه با 4 اداره کل برخورد داريم.

نماينده مردم راميان و آزادشهر اظهار داشت: سازمان تامين اجتماعي و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترين زنجيره اقتصادي کشور، نيروي کار جامعه و گرفتاري‌هاي آن، آموزش فني و حرفه‌اي و عدم انسجام و هماهنگي آن و بيمه و ناملايمات حوزه بازنشستگي تنها بخش کوچکي از موضوعاتي است که نکته اول ضرورت توجه به اين وزارتخانه را بيان مي‌کند.

صابري تصريح کرد: نسبت‌هاي تجربي و علمي وزير پيشنهادي با اين وزارتخانه چيست؟ اگرچه برجستگي در يک معيار يا برخورداري از ميانگين مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب براي تصدي يک مسئوليت با احترام به تجربه ربيعي در حوزه کارگري متناسب است، اما ممارست وي در حوزه هاي اطلاعاتي، امنيتي و دانشگاهي کفايت تجربه کافي براي اين مسئوليت نيست.

وي افزود: از نظر علمي نيز اولويت‌هاي کاري در اين وزارتخانه نشان از اهميت و ارجحيت علوم انساني چه نيروي انساني يا بيمه‌اي و يا حقوق بر علوم ديگر در اين وزارتخانه لازم است، البته برخورداري آقاي ربيعي از علم جامعه شناسي و مديريت استراتژيک به لحاظ موضوعيت آسيب‌هاي اجتماعي در اين وزارت قابل توجه است، اما از آن اولويت سازماني فاصله دارد.

عضو کميسيون آموزش تصريح کرد: نکته اساسي آن است که ربيعي به عنوان چهره سياسي و فعال سياسي مطرح است و چه تضميني وجود دارد که فضاي اين وزارتخانه پس از حضور وي به تصميمات سياسي آغشته نشود؟

صابري اظهار داشت: نکته دومي که درباره وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي حائز اهميت است، اين است که اگر به حوزه برنامه‌اي ربيعي نگاه بيندازيم، مشاهده مي‌شود نکات قابل توجهي است که بايد به آن اشاره کرد.

وي افزود: مسلما فرصت بنده در پرداختن به حوزه گسترده اين وزارت در اين وقت اندک است، لذا در اين مجال کوتاه به چند محور اشاره مي‌کنم.

عضو کميسيون آموزش، خاطرنشان کرد: وزير پيشنهادي در برنامه‌هاي خود بيکاري را اولين چالش وضع موجود و اشتغال و بازار کار را اولين برنامه خود اعلام کرده است و در دومين برنامه خود تنظيم روابط کار و صيانت از نيروي کار را بيان کرده است. آقاي ربيعي سوالي که در اينجا مطرح است توجه به اين موضوع است که صيانت از نيروي کار اعم از شاغل و بيکار است؟

وي افزود: در حاليکه در ذيل صيانت از بازار کار و نيروي کار وزير پيشنهادي به چهار اقدام اجرايي در حيطه وزارتخانه اشاره کرده است، اما تنها در يک بند به اعمال حمايت‌هاي قانوني و حقوقي در برابر بيکاري اشاره شده و 13 مورد ديگر فقط به صيانت از نيروي شاغل اشاره دارد، آيا وزارت کار فقط صيانت از شاغلين را وظيفه خود مي‌داند؟ اين  کم توجهي نسبت به بيکاري در جامعه نه تنها چالش را حل نمي‌کند بلکه دامنه سردرگمي آنها را افزايش خواهد داد.

صابري تصريح کرد:‌ آقاي ربيعي شما واقف هستيد که ادارات کار حتي مراجعات بيکاران را نمي‌پذيرند و با ايجاد دفاتر کاريابي در بخش خصوصي از اين مشکل رها شده و پاسخگوي بيکاران نيز نيستند، به نظر شما يک بيکار چند سال از اين دفتر به آن دفتر کاريابي مراجعه و ثبت نام کند؟ البته بايد گفت دفاتر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شهرستان‌ها دفاتر خوب و پاسخگو براي کاريابي وزارت کار هستند و مشکل شما را حل خواهند کرد.

عضو کميسيون آموزش اظهار داشت: آقاي ربيعي مدل اجرايي شما در حل بلندمدت وکوتاه مدت بيکاري در جامعه چيست؟ اين جملات شماست که برنامه پيشنهادي اشتغال صرفا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مرتبط نيست و يا موفقيت وزارتخانه در اقلام اقتصادي به خصوص ساماندهي بازار کار به شدت تحت تاثير ساير نهادهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي تاثيرگذار در کشور خواهد بود، شما را به آنجا نمي رساند که فردا در مجلس شوراي اسلامي نيز به نمايندگان بگوييد مسئول اشتغال کشور من نيستم؟

صابري افزود: نکته دوم درباب برنامه‌هاي وزير پيشنهادي در مقوله بيکاران بدهکار بانکي است که آقاي ربيعي در سياست‌هاي بنگاه‌هاي زودبازده به آن اشاره کردند، در اينجا بايد اين مسئله را به وزير پيشنهادي گوشزد کرد که چگونه اقدام پيشنهادي شما در بند 9 برنامه 1 تحت عنوان ارائه تسهيلات بانک خوداشتغالي جهت ايجاد مشاغل براي بيکاران فاقد اين ضعف و نتيجه است.

عضو کميسيون آموزش تصريح کرد:‌ آقاي ربيعي شما به بدهکاري دولت به صندوق تامين اجتماعي اشاره نموده ايد، البته اين دور تسلسل در پاسخگويي مد شده است چرا که وزير بهداشت هم بايستي در طلبکاري خود در حوزه درمان و سلامت از صندوق تامين اجتماعي بگويد شما چگونه از اين بيت‌المال در جهت رفاه حال بيمه شدگان و بازنشستگان بهره مي‌گيريد؟

صابري تاکيد کرد: علي رغم اينکه در قانون بودجه 91 ذکر شده بود و در قانون بودجه 92 نيز تکرار شده اما مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمي‌شود، اين چيزي نيست که شما بخواهيد بعد از 3 ماه يا 6 ماه وعده حل آن را بدهيد، مگر اينکه در اين شرايط اقتصادي قائل باشيد که بدون حقوق هم مي‌توان زندگي کرد.

نماينده مردم راميان تصريح کرد: شما چه ضرب العجلي براي بازنشستگان فولاد طبق قانون بودجه اعلام مي‌کنيد؟

وي خاطرنشان کرد: يکي از حوزه هاي مهم در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي حوزه مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي اجتماعي است، شما اگر به برنامه‌هايتان عنايت داشته باشيد مي بينيد که اولويت‌هايتان ناقص است، شما استحضار داريد که امروز شما نمي‌توانيد معلوليني را تحت پوشش اين سازمان، وزارتخانه قرار داده و به آنها خدمات بدهيد.

وي اظهار داشت: امروز معلولين به حق بايد از خدمات اين سازمان بهره مند شوند اما يک جواب از سازمان شما مي‌شوند توان حمايت از شما را نداريم.

*‌ سوابق اجرايي ربيعي وي را وزير مطمئني براي وزارت تعاون معرفي مي‌کند

منصور آرامي نماينده مردم بندرعباس، قشم و بوموسي در مجلس براي تائيد وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم اظهار داشت: بنده در دفاع از کسي که جان و آبروي خود را براي سربلندي ايران  اسلامي نهاده به ايراد سخنراني مي‌پردازم.

وي افزود: وزراتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي متشکل از سه وزارتخانه است که نيازمند برنامه‌ها و اهداف گسترده‌اي است و هر وزيري که قرار است مسئوليت چنين وزارتخانه اي را برعهده گيرد نيازمند تخصص‌هاي زيادي است.

آرامي ادامه داد: مديريت نيازمند توانايي مديريت استراتژيک و آگاهي و تسلط بر اين نوع از مديريت است که با توجه به روحيه همگرايي، مشورت و همفکري که در شخصيت آقاي ربيعي به وضوح ديده مي‌شود مي‌توان به فعاليت‌ها و تحول در چنين وزارتخانه از در صورت تصدي آقاي ربيعي براي اين سمت اميدوار بود.

نماينده موافق وزير پيشنهادي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به تخصص‌هاي ربيعي گفت: فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي، معاونت وزارتخانه، مشاور اجتماعي رئيس جمهور و مسئوليت کميته تبليغاتي وي در گذشته نشان  از توانمندي و شايستگي وي براي تصدي اين وزارتخانه دارد.

نماينده مردم بندرعباس بيان داشت: گردش مالي فراوان سازمان تامين اجتماعي و شرکت‌ها  و صندوق‌هاي وابسته به آن و همچنين امکان فساد در چنين سيستمي از جمله دغدغه‌هايي است که در اين وزارتخانه به چشم مي‌خورد لذا با توجه به سوابق اجرايي و پژوهشي اقاي ربيعي در زمينه مبارزه با فساد اداري و همچنين ارائه نظريه و انتشار کتب مختلف در اين باب صلاحيت وي را دو چندان مي‌کند.

وي اضافه کرد: عضويت در هيات مديره صنعتي، شوراي عالي کار و همچنين تجربه مديريت کارگري نشان دهنده ماهيت روحيه کار و کارگري وي و همچين آشنايي کلي با فضاي کار از ديگر سوابق آقاي ربيعي در بعد اجرايي است.

آرامي بيان داشت: تسلط آقاي ربيعي در حوزه‌هاي اجتماعي با  توجه به  انجام پژوهش‌ها و مطالعات وي نشان از فهم درست از اسيب‌هاي اجتماعي، حمايت از اقشار آسيب پذير، گرايش به فقرزدايي، باور داشتن به انديشه تعاون، داشتن فهم راهبردي و همچنين درک روشن از توسعه و امنيت دارد.

وي افزود: در اعتدال، پاک دستي، جديت در کار، وجدان ديني و اجتماعي و پايبندي به ولايت فقيه از سوي آقاي ربيعي هيچ گونه ترديدي نيست.

نماينده مردم بندرعباس با اشاره به مخالفت‌هاي گروهک‌هاي سياسي خارجي براي تصدي آقاي ربيعي براي وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: گروهک‌هاي سياسي مخالف و عده معدودي از افراطيون داخلي در فضاي مجازي اقدام به تخريب اين چهره کردند اما بايد گفت: فعاليت و حضور وي در دوران دفاع مقدس و عمليات مرصاد دليل اصلي چنين هجمه‌هايي است چرا که ربيعي به عنوان يک خادم امتحان خود را در سخت ترين بحران هاي انقلاب پس داده است.

آرامي در پايان خاطرنشان کرد: سوابق اجرايي و برنامه‌ها و اهداف وزير پيشنهادي وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي نشان از اطمينان از وي براي حضور در چنين وزارتخانه‌اي است.

* ربيعي گلوگاه‌هاي فساد را شناسايي كرده و گزينه مناسبي براي وزارت كار و تعاون است

غلامرضا تاج گردون نماينده مردم گچساران و باشت در مجلس در موافقت با  وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي اظهار داشت: من به عنوان کارشناس زمانيکه آقاي دکتر ربيعي را براي وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي انتخاب کردند از ديد کارشناسي خيلي موافق ايشان نبودم ولي زمانيکه وي را زيارت کردم و چند جلسه در کميسيون حضور پيدا کردند احساس کردم که نيروي بسيار مناسبي براي وزارت مهمي به دولت انتخاب و پيشنهاد شده است.

وي دلايل خود براي موافقت با وزير پيشنهادي کار ، تعاون و رفاه اجتماعي اين گونه مطر کرد:وزارت کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعي از سه جز کار، تعاون و رفاه تشکيل شده است اين که چه کسي مسئول اين وزارتخانه باشد و آيا اينکه آن فرد، فردي کاملا  اقتصاد دان و يا با نگرشي اجتماعي باشد دو مسئله متفاوت است.

تاج گردون تصريح کرد:  برداشت من "آن است که نبايد به اين وزارتخانه نگاهي صرفا اقتصادي و يا اجتماعي داشت چرا که اگر اين  دو مطلب بخواهد با هم ديده شود آن گاه اين وزارتخانه آسيب پذير مي‌شود.

نماينده مردم گچساران اظهار داشت: براساس اصول 29 ، 43 و 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مهمترين وجه براي کمک به  وزارتخانه کار ، تعاون و رفاه اجتماعي است.

تاج گردون تصريح کرد: رفاه و امور اجتماعي همکار اقتصادي و هم کار اجتماعي است و هر سه مورد را مي‌توان در اصول قانون اساسي مشاهده کرد و راه حل اين موضوع يعني چگونه بايد به اين وزارتخانه نگاه کنيم اين است که همواره بايد يک نگاه استراتژي به اين مطلب داشته باشيم.

نائب رئيس کميسيون برنامه و بودجه در ادامه  افزود: جناب آقاي دکتر ربيعي به زعم بنده با توجه به سوابق اجرايي شان در گذشته و به دليل نگاه استراتژي که به بسياري از موضوعات دارند به نظر من فردي شايسته براي تصدي وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي هستند.

تاج گردون تصريح کرد: همچنين مطالعات و پشتوانه علمي دکتر ربيعي انجام داده کاملا گويا اين مطلب است که حضور ايشان مي‌تواند تاثير بسياري بر اين مجموعه داشته باشد.

وي ادامه داد: زمانيکه در يکي از کميسيون‌ها در خدمت ايشان بودم دکتر ربيعي حرف بسيار بسيار جالبي زدند ايشان گفتند اين مجموعه مانند يک کشتي است که به فرموده مقام معظم رهبري کسي نمي تواند از اين مجموعه خارج شود؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي و يا صندوق‌هايي که ما در اين وزارتخانه داريم صندوق‌هاي بين نسلي هستند که تنها متعلق به نسل فعلي نبوده و اين تنها نمي‌توان به  اين صندوق‌ها يک نگاه غير استراتژيک و انتزاعي داشت.

تاج گردون تصريح کرد: زمانيکه براي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در مجلس قرار بود قانوني تصويب شود آن موقع بحث بر سر ان بود که وزارت رفاه چه نوع وزارتي است که ان زمان گفته مي شد وزارت رفاه يک سازمان برنامه ديگري است يعني بايد کليه منابع کشور در انجا تجهيز شود تا بتواند امور اجرايي قانون اساسي به ويژه اصل 29، 43 و 44 را عملي کنند.

وي اظهار داشت وزارت رفاه همواره دو اثر داشته باشد يک اثر مثبت و يک اثر منفي اثر مثبت انکه موجب ارتقا رفاه در داخل کشور مي شود و اثر منفي آنکه اگر نگاه خوبي به اين وزارتخانه نداشته باشيم موجب فساد مي‌شود.

نائب رئيس کميسيون برنامه و بودجه در ادامه افزود: مطالعاتي که آقاي ربيعي داشته بيانگر اين است که ايشان گلوگاه هاي فساد را کاملا شناسايي کرده آنها را بلد است و مي‌تواند اگر سکان اين وزارتخانه را به وي بدهيم به دليل شناخت بالاي ايشان به همين گلوگاه هاي فساد که در اين وزارتخانه بسيار مشهود است به خوبي عمل کند و آن صندوق‌هاي بين نسلي را براي تمام نسل‌ها نگذارد.

تاج گردون تصريح کرد: آثار مثبت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتمايع آن است که اگر در نظام جمهوري اسلامي قانون اساسي به دنبال رفاه باشيم که بايد هم شکل بگيرد همواره با يک نگاه استراتژي آنرا عملي کنيم.

نماينده مردم گچساران تاکيد کرد انتخاب انسان‌هاي عالم، علمي و دانشمند هيچ گاه به ضرر ما نيست  اگر يک فرد سياسي براي وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعي انتخاب شود قطعا انتخاب درستي نخواهد بود اما بايد کسي انتخاب شود که يک نگاه استراتژيک به مسائل داشته تابتواند تاثيرات خود را بر اين وزارتخانه بگذارد.

نائب رئيس کميسيون بودحه در پايان خاطرنشان کرد: کتاب‌هاي دکتر ربيعي در زمينه توسعه امنيت و کارآفريني و معماري دولت مدني  بيانگر ان است که ايشان در اين زمينه کارهاي ارزشمندي انجام داده اند و همواره با يک نگاه ميداني و چند کشوري به مسائل نگاه مي کند بنده از دوستان انتظار دارم به عنوان همکار عزيز به آقاي دکتر ربيعي راي مناسبي دهند.

* معرفي ربيعي خواسته تشکل‌هاي کارگري است


عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در جلسه نوبت عصر مجلس شوراي اسلامي (چهارشنبه) در موافقت با وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: متاسفانه برخي از اقايان محترم در مخالفت با وزير پيشنهادي موضوعاتي را مطرح مي کنند که خلاف قانون اساسي است، لذا آنها را ارجاع مي‌دهم که بار ديگر قانون اساسي را مطالعه کنند.

وي افزود: در مقدمه قانون اساسي بحثي وجود دارد که اقتصاد وسيله است نه هدف، لذا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي يک سازمان اجتماعي است که براي صيانت از سرمايه‌ها به وجود آمده است.

محجوب افزود: توضيحاتي که برخي از نمايندگان مخالف وزير پيشنهادي مطرح کرده اند خلاف برنامه بود، تعجب مي‌کنم با توجه به اينکه اين نمايندگان به علم اقتصاد اشراف دارند ولي برنامه پنجم توسعه را مطالعه نکرده و راجع به چيزي بحث کرده ايم که صراحتا قانون تکليف آن را مشخص کرده است.

عضو کميسيون اجتماعي صتريح کرد: مطابق ماده 26 بند ب شرکت سازمان‌هاي بيمه گر و صندوق‌هاي تامين اجتماعي از استمرار بنگاه دراي منع شده اند و جهت استحضار شما نمايندگان عزيز عرض مي کنم که انتظار مي‌رود که دقت و نظر بيشتري را در اين باره اتخاذ کنيد.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: بند 2 ماده 26 انجام هرگونه فعاليت بنگاه داري جديد براي صندوق‌هاي دولتي را ممنوع کرده است و موارد قبلي و موجود را نيز به صندوق‌ها واگذار نموده، لذا بايد اين موضوع طي برنامه زمانبندي که به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد تا پايان اجراي برنامه‌ها با رعايت مقررات به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني واذگار شود از اين رو نمايندگان درباره اين موضوع بايد از وزير مربوطه سوال کنند که در يک سال و نيم اخير چقدر از اين قانون را اجرا کرده و سپس از وزير آتي اين موضوع را مطالبه کنند.

محجوب اظهار داشت: اما در باب قانون کار نمايندگان را ارجاع مي‌دهم به اين موضوع که اول قانون را بخوانند سپس به طور صريح و شفاف صحبت کنند.

عضو کميسيون اجتماعي افزود: برخي از نمايندگان که ديگران را متهم مي‌کنيد محقق، کارآمد و توانمند نيستند اول بايد توانمندي خود را به عنوان يک نماينده اثبات کنيد و قوانين را به خوبي بخوانيد.

وي گفت: ماده 73 قانون اساسي دولت را موظف کرده تا پايان سال اول اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراين تکليف روشن است و براي اصلاح قانون کار و تامين اجتماعي اين موضوع بايد لحاظ شود.

محجوب تصريح کرد: ايجاد انعطاف براي حل اختلاف کارگران و کارفرمايان و همسو کردن منافع دوطرف، تقويت بيمه بيکاري به عنوان بخشي از تامين اجتماعي و شغلي کارگران، تقويت همسو منافع کارگران و کارفرمايان، تکاليف دولت در حمايت از توليد، تقويت شرايط کارگري و کارفرمايي براساس شرايط تکنولوژي و مقتضيات خاص و تقويت تشکل‌هاي کارگري مهمترين موضوعاتي است که در دولت و وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعي به آن بايد پرداخته شود.

نماينده مردم تهران تصريح کرد: اين 6 بند جهت اطلاع قانون در کميسيون‌ها مطرح شده و پس از آن به وزارت کار ارجاع داده شده است و طبق بند 8 قانون اساسي دولت جديد بايد به آن رسيدگي کند.

نماينده مردم تهران اظهار داشت: اين وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي بنابر درخواست‌هاي تشکل‌هاي کارگري و کارفرما انتخاب شده است لذا لطفا نمايندگان رعايت کساني که به آنها راي دادند انجام داده و موقع راي دادن به اين وزير اين موضوع را احتساب کنند.

* نبايد به وزير پيشنهادي تعاون چهره امنيتي داد/ وزير نمي‌تواند ذوالفنون باشد

حسيني‌صدر نماينده مردم خوي در سومين روز از صحن علني مجلس براي تائيد وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي، گفت: من از مخالفين تشکر مي‌کنم چرا که با رعايت انصاف و اخلاف صحبت کردند و از تهمت و افترا پرهيز کردند و دکتر پورابراهيمي اطلاعات خوبي از بخش اقتصادي وزارت تعاون به ما دادند که اين اطلاعات به برکت اينترنت از وزارت کار و شستا روشن است مثلا 47 درصد محصولات پتروشيمي با فعاليت شستا بوده، 30 درصد قيرکشور و 32 درصد توليد دارو و سيمان هم جزئي از آن است که نشان‌دهنده فعاليت‌هاي مختلف آن است.
 
وي تصريح کرد: اين اطلاعات مفيد است و در اينترنت هم قابل دسترسي است که ازبيان مجدد آن تشکر مي‌کنيم.
 
نماينده مردم خوي اظهار داشت: اگر قرار بود بانک رفاه يا تعاون بانک عادي باشند و يک اقتصاددان بالاي سر آن مي گذاشتيم اين بانک‌ها اصلا براي چه ايجاد مي‌شدند و بايد مي‌رفتند زيرنظر وزارت اقتصاد چرا که اين بانک‌ها براي اهداف مشخص و خاص در حوزه وزارت‌خانه تعريف شده است.
 
وي ادامه داد: اگر بخواهيم وزارت تعاون را 80 درصد اقتصادي ببينيم اين نقض غرض است يا اينکه مشکلاتي وجود دارد الآن وزيري که نيامده را دادگاهي مي‌کنيم مثلا مي‌گويند بيکاري هست بله هست و هم اکنون 5 درصد ظرفيت تعاون احيا شده که طي قانون اساسي بايد 25 درصد الآن تعاون چه کاره است؟
 
حسيني‌صدر در ادامه افزود: مگر بيمه سلامت در برنامه پنجم توسعه تدوين نشد مگر نبايد بيمه يکسان داشته باشيم مگر نبايد همه بيمه بيکاري داشته باشند؟ مگر نبايد اولين کشور منطقه باشيم؟ در دولت قبلي ميانگين مديريت در اين وزارت‌خانه 1.3 سال بوده و اينها بايد در دوره قبل اتفاق مي‌افتاد که الآن شما براي وزيري که نيامده آن را برمي‌شمريد.
 
وي در ادامه تصريح کرد: اي کاش برنامه دکتر ربيعي مطالعه مي‌شد چرا که از 30 عنوان آن 28 مورد عملياتي و مطابق برنامه پنجم توسعه است اما دوستان مخالف قبلي که صحبت کردند آيا بخش درمان تأمين اجتماعي اهميت کمتري دارد؟ آيا بيمه‌ها اهميت کمتري دارند؟ آيا قوانين کار و کارگر اهميت کمتري دارد؟ آيا بهبود کسب و کار که آقاي پورابراهيمي گفتند الآن رتبه صد را داريم اهميت کمتري دارد؟ البته الآن رتبه 135 را در جهان داريم که هر سال 4 و 5 پله در آن تنزل مي‌کنيم آيا اينها با وجود يک اقتصاددان حل مي شود؟
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس بيان داشت: يک نفر را مي‌خواهيم که مديريت بلد باشد وزير که نمي‌تواند ذوالفنون باشد  و نمي‌تواند همه کارها را مثل اقتصاد، بهداشت، قوانين کار را همزمان بلد باشد بلکه يک آدم پاک دست، کارآزموده، زبردست، کاردان که وفاداري خود را به نظام اثبات کرده باشد و مورد اعتماد رئيس‌جمهور باشد و در آذربايجان غربي از آن بحران‌ها عبور کرده باشد نيازمند است و ذوالفنون هيچ جا پيدا نمي‌شود.
 
وي ادامه داد: آيا در کشورهاي موفق رئيس‌جمهور همه کار بلد است اتفاقا فقط مديريت بلد است و بلد است از افراد خبره و واجد شرايط استفاده کند و ما هم از دکتر ربيعي خواسته‌ايم که حذبي و براساس دوستي و باندي کار نکند و تأمين اجتماعي را حيات خلوت نکند و همچنين آدم ضعيف را در بزرگترين هولدينگ نگذارد و نبايد اين وزارت‌خانه را با وزارت نفت مقايسه کند.
 
حسيني‌صدر اظهار داشت: تأمين اجتماعي در حال حاضر 35 هزار ميليارد دارايي دارد و در خوشبينانه ترين حالت به سه هزار ميليارد سود مي‌دهد که اگر در بانک بود ده هزار ميليارد سود مي‌داد.
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: دکتر ربيعي يک نفر از قشر کارگر و رزمنده که 20 سال است که مورد اعتماد رئيس‌جمهور بوده و 12 سال در دبيرخانه شوراي امنيت کار کرده و مديريت قوي او ثابت شده و کتاب زنده باد فساد را نوشته و راه‌هاي مبارزه با آن را ذکر کرده که اين کتاب 7 بار چاپ شده است.
 
حسيني‌صدر در ادامه افزود: در چند سال اخير کساني که ثروتشان صد برابر شده چقدر هستند، من کسي نيستم که تمجيد کنم و اگر اعتقاد نداشتم صحبت نمي کردم و بايد به همکاران بگوييم که ايشان پاک دست هستند و از عهده آن برمي‌آيند و اين آدم مي‌تواند اين حوزه بزرگ را که 4 تا 5 وزارت‌خانه کارش را انجام مي‌دهد اداره کند.
 
وي ادامه داد: تنظيم سند ملي کار شايسته‌اي بوده که در اولويت وي است و دکتر ربيعي مديران قبلي را حذف نمي‌کند و براساس شايسته‌سالاري اقدام مي‌کند و وي دانشيار پايه 23 و پژوهشگر نمونه بوده و نبايد به ايشان چهره امنيتي بدهيم چرا که يک دانشگاهي بوده‌اند و در زمان مقتضي حاضر به جان‌فشاني در جبهه شده‌اند.
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در پايان خاطرنشان کرد: کارهاي بزرگي که به دکتر ربيعي محول شده با موفقيت به اتمام رسيده و هم اکنون دولت مي‌خواهد کار را شروع کندو ما هم بايد به آن کمک کنيم که دولت در اسرع وقت کابينه را تشکيل دهد و نبايد گناه دولت‌هاي قبلي را برسر وزيري بريزيم که هنوز نيامده و با يک بيت شعر صحبت هاي خود را به پايان مي‌رسانم:
 
 گنه کرد در بلخ آهنگري......... گردن زدند به شوشتر مسگري


*‌ تاكيد ربيعي بر حل مشكلات بازنشستگان


در طول بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، هر یک از وزرا می توانند نیم ساعت درباره برنامه هایشان توصیح دهند. علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همدلی و مشارکت مردمی اصرار ایستادگی مقام معظم رهبری براصول و تاکید ایشان بر حفظ دو عنصر اسلامیت و جمهوریت  نمایندگان محترم مردم که امام راحل آن را عصاره فضایل ملت خواند زمینه ساز تحقق مردم سالاری دینی شده‌اند لذا من امروز در همین چهارچوب در این جایگاه ایستاده‌ام تا از برنامه‌ام برای این وزارت دفاع کنم و این چهارچوب را ارج می‌نهم.

وی افزود: نمی‌توانم سخن آغاز کنم بدون آنکه از آنانی که زمینه ساز این فضا بوده‌اند یادی نکنم یاد امام راحل، یاد شهدای دفاع مقدس و دوستان هم رزمم که هنوز سنگینی طابوت آنان را بر دوششم احساس می‌کنم یاد همه ایثارگری‌ها و جان فشانی‌ها را به خود و همگان یادآور می‌شوم.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دموکراسی که امروز من بحث می‌کنم و نمایندگان نقد می‌کنند و شما دولت را نقد می‌کنید همه ناشی از این ایثارگری‌ها است و ما آن را ارج می‌نهیم و معتقدم با در خاطر داشتن آنها پای در پذیرفتن مسئولیت نهاده‌ام که مسئولیت خطرناکی است.

ربیعی گفت: من از نمایندگان محترم تقدیر می‌کنم ؛در مدتی که در کمیسیون‌ها حضور یافتم و همچنین ناقدین محترم من به خصوص ناقدی که با آمار سخن گفت از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه قرعه این بار به اسم من افتاد وگر نه از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم و من این بار با درک استراتژیک وضعیت امروز را چنان دیدم که اطمینان یافتم هر کس هر اندازه توان دارد در هر جایگاهی که هست باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز که می‌تواند زمینه ساز دشواری‌های جبران ناپذیر بشود به میدان بیاید.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: کار را فراموش می‌کنیم شرایطی که در آن بوده‌‌ایم اتفاقات در کشور رخ داد مردم به یک جهت رای دادند آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش، بی کاری به دغدغه رهبری و ملت تبدیل شده، کار و سرمایه ایرانی در سراشیب قرار گرفته، کیفیت زندگی بخش مهمی از جامعه در معرض تهدید است.

وی گفت: امروز بخشی از جامعه به لحاظ هزینه سنگین درمان به طبقه فرودست سقوط می‌کنند در این شرایط من پذیرفتم که در این وزارتخانه به کمک دوست عزیز و بزرگوارم دکتر روحانی بیایم.

ربیعی افزود: من معتقدم فضل خداوند و همکاری و پشت گرمی مجلس موجب می شود تا به وظایف خود بپردازم.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالات نمایندگان تصریح کرد: در برنامه‌های روابط کار و اشتغال که برخی از دوستان در این زمینه سوالات و ابهاماتی را مطرح کرده‌اند اولا معتقدم اساس و ترجمان اعتدال گرایی در این وزارتخانه یک بحث اعظم آن در حوزه روابط کار و اشتغال است.

وی اظهار داشت: بحث کار شایسته، سه جانبه گرایی که امیدوارم سند آن را در روزهای اول کار خود پخته تر و کارشناسی تر خدمت مجلس محترم ارائه کنم تسهیل فضای گفتگو با شرکای اجتماعی، تقویت تشکل های کارگری و کار فرمایی از جمله ی این برنامه‌ها است.

ربیعی گفت: همگان باید بتوانند چه در جریان کارگری چه کارفرمایی تشکل های خود را به وجود بیاورند و این وزارتخانه از آنها حمایت کنند.

وی افزود: وقتی بحث صیانت از نیروی کار کردیم فقط نیروهای شامل نیست بلکه نیروهای داوطلب شغل هم در این مجموعه قرار می‌گیرند لذا گسترش چرخ حمایت‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید بخشی از برنامه ی ارائه شده من در این حوزه است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: من معتقدم اشتغال فقط محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست پول در بهترین حالت، چرخ لازم است در همین شرایط فعلی در صورت ثبات سیاسی روشن بودن افق سیاست‌ها و با تضمین حقوق مالکیت و مبارزه با فساد و دولت پاک می‌توانیم سیاست‌های لازم را به پیش ببریم و شغل ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: من مطالعات زیادی در حوزه ی کارآفرینی کرده‌ام در حوزه روابط کار و اشتغال برخی از دوستان این ایراد گرفتند که ممکن است نگاه من نگاه یک جانبه کارگری باشد من کتمان نمی کنم که نگاه مستضعف گرایانه و کارگری دارم اما می‌دانم هر کس که در این کشور آجر روی آجر بگذارد را باید ارج نهاد و مجسمه او را ساخت.

ربیعی گفت: من معتقدم مجسمه اولین کسی که چراغ برق و کارخانه را به تهران آورد باید بسازیم و آن را نماد کنیم کار آفرینی و ایجاد شغل یک ارزش فراموش شده است و من به احیای آن اعتقاد دارم  و ده ها پایان نامه را در این زمینه راهنمایی کرده‌ام.

وی افزود: موانع حقوقی در بخش مالکیت و موانع سیاسی در بخش امنیت، حوزه‌های فرهنگی زمینه ساز همه می‌توانند حل شوند.

وزیر پیشنهادی تعاون کار  و رفاه اجتماعی تصریح کرد: پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین حدود دو سال و نیم مورد مطالعه عمیق من بودند و هرچه داده جهانی بود در این زمینه مطالعه کرده‌ام که کشورهای صنعتی شده چگونه پیشرفت کرده‌اند.

ربیعی اظهار داشت: تنها راه عبور ما و نجات کشور ایجاد شغل است و من این را ارج می‌نهم و این هیچ مغایرتی با نگاه مستضعف گرایی و کارگری ندارد لذا به یک سو افتادن کشور را با بحران مواجه کردن است.

وی گفت: نماینده‌ای سوال کرد طریق ایجاد شغل توسط شما چگونه خواهد بود سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد یک سیاست کلان است که به کل دولت قوانین و مقررات و مجلس بر می‌گردد، دوم سیاست تنظیمی است  که متعلق به وزارت تعاون کار  و رفاه اجتماعی است که در این جا مقررات تنظیم می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: سیاست انفعالی نیز سیاست سوم است مثل بیمه‌ها و حمایت کار که من مسئولیت آن را به عهده می گیرم که بخشی از فعالیت‌های وزارتخانه را تشکیل خواهد داد.

ربیعی اظهار داشت: چهارمین سیاست، سیاست فعال است که این سیاست به طور مستقل به وزارت کار بر نمی گردد اما در برنامه های خود از آن شانه خالی نکردم  و معتقدم مسئول پیگیری سیاست‌های فعال یعنی دستگاه‌هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: ارتقای شاخص های بهبود وضعیت کسب و کار در این وزارتخانه باید طراحی شود و متعلق به این وزارتخانه است و نوشتن و اجرایی کردن اسناد اشتغال استانی که امروز مشکل ما است ایجاد توازن‌ها در اشتغال نیز از جمله وظایف این وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: عرصه‌های مانند بازار یابی خدمات، گردشگری صنایع، خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات زمینه هایی هستند که از این همین وزارتخانه ایده‌ها و طرح‌های آن به دولت برود.

ربیعی افزود: تقویت کسب و کارهای خورد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط با آسیب شناسی وام‌های اشتغال و بنگاه‌های زود بازده که دو تجربه قبلی ما است نیز از برنامه‌هایی است که من در این وزارتخانه پیگیری خواهم کرد.


 وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با برنامه‌هاي رفاه اجتماعي اظهار داشت: مهمترين بخش برنامه‌هاي من مربوط به رفاه اجتماعي است چرا كه اين مهم نقطه توازن و تعادل برنامه‌هاي دولت و اين وزارتخانه است كه هيچ تابلويي از رشد و توسعه كه درمسير آن عده‌اي غرق شوند پذيرفته نيست.  
 
وي ادامه داد: بخش رفاه اجتماعي بايد متوازن كننده رشد و توسعه در كشور باشد بنابراين نگاه يك بعدي به اقتصاد منهاي نگاه حمايت گرايانه اجتماعي درست نيست.  
 
ربيعي افزود: تجربه‌اي كه در مسير توسعه فقط به تزريق مستقيم پول توجه داشته باشد و يا منهاي نگاه حمايت گرايانه اجتماعي فرآيند توسعه را ادامه دهد به بار نخواهد نشست و درست نيست.
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با بحث تامين اجتماعي تاكيد كرد: 47 درصد جمعيت كشور در اين حوزه قرار دارند و ما بايد آگاه باشيم چرا كه تمام صندوق‌هاي ما ورشكسته است به طوري كه نسبت بين شاغلين و افراد مستمري بگير زير 6 درصد بوده و اين خط قرمز و زنگ خطري است.
 
ربيعي در ادامه افزود: وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيشترين تغييرات را در حوزه مديريتي داشته و دليل بسياري از مشكلات از همين حوزه مديريت است بنابراين من با خداي خود عهد كردم مجموعه اين وزارتخانه را از سياست زدگي دور كرده و قوي‌ترين افراد را فارغ از جناح سياسي آن‌ها به كار بگمارند.  
 
وي تصريح كرد: فراموش نكنيم كه وظيفه دولت، بنگاهداري نيست بنابراين ما بايد به سمت غيربنگاه داري حركت كنيم.
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با سوالي مبني براينكه تناسب وي با اين وزارتخانه چگونه است گفت: من معتقدم وزارت‌خانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي يك مدير استراتژيك مي‌خواهد و من يك مدير استراتژيك هستم و با مجموعه فعاليت‌هاي علمي‌ام قادر و توانا براي اجراي برنامه راهبردي يكسو به مسائل نگاه نمي‌كنم.  
 
ربيعي در ارتباط با سوالي مبني بر امنيتي بودن كابينه اظهار داشت: بنده نمي‌دانم چه تصوري از امنيت وجود دارد اما فكر مي‌كنم تصور از امنيتي بودن تصويري درستي نيست چرا كه در تمام دنيا هوشمندترين افراد در بخش‌هاي امنيتي فعاليت مي‌كنند بنده پاسدار بوده‌ام و به گذشته خود افتخار مي‌كنم و امنيتي بودن من به اين معنا است كه در فكر امنيت آبروي مردم، امنيت اجتماعي، امنيت منافع ملي و امنيت نان برسر سفره مردم بردن هستم و اين نقطه قوت من است.  
 
وي تصريح كرد: بنده اعتقاد كامل به فرمايشات مقام معظم رهبري در هر زمينه‌اي به خصوص انتخابات دارم چرا كه با تحقيقات دانشگاهي به اين درك رسيده‌ام كه مشاركت، دمكراسي و ثبات اگر در كنار هم نباشند دمكراسي رو به عقب مي‌رود بنابراين طبق فرمايش مقام معظم رهبري تبعيت از قانون كرده‌ام و حيات سياسي و جاني من با انقلاب رقم خورده است.  
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پايان سخنان خود با اشاره به فرازهايي از سخنان اميرالمومنين به عثمان بن حنيف خاطر نشان كرد: بنده با خداي خود عهد مي‌بندم كه از رنج مردم بكاهم و لبخند برلب فرزندان كارگر بنشانم و از رنج بازنشستگان بكاهم.

* نظر رئیس جمهور درباره وزیر کار

رئیس جمهور درباره وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: وزیر کار و رفاه اجتماعی، آقای دکتر علی ربیعی، بیش از 20 سال با وی کار کرده‌ام. 27 سال است که با وی رفیقیم. از وقتی که معاون پارلمانی بود در مجلس. در دبیرخانه شورای امنیت ملی 16 سال خدمتش بودیم. فردی صاحب نظر است. اگر بگوییم فکر استراتژیک دارد سخن ناروایی نگفته‌ام. الان ایشان به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت میکند. در بحث وزارت کار و رفاه اجتماعی، ما غیر از بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری بسیار مهم است که ایشان در این زمینه صاحب‌نظر است. درست است که ایشان تحصیل کرده و صاحب نظر است ولی در جمع صنوف کارگری بوده و کارگر است و همه کارگران کشور ایشان را از خودشان میدانند و آشنا به امورشان.

برای شنیدن صوت اینجا کلیک کنید.



برچسب ها: ربیعی ، وزیر ، کار ، رای اعتماد ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار