اوضاع بسکتبال چین در جام ملتهای آسیا بدتر از این نمی توانست باشد، کارشناسان بسکتبال آسیا به بررسی دلایل ضعف چین می پردازند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم چین از زمان ورود به مسابقات جام ملتهای بسکتبال آسیا در سال 1975، 15 بار از 19 دوره حضور خود قهرمانی بازیها را به دست آورده و تنها یک بار حضور در جمع چهار تیم نهایی را با شرکت تیم ب خود در سال 2007 از دست داد.

هیچ کشور آسیایی از نظر مدال های جام ملتها حتی نزدیک چین هم نیست و تنها فیلیپین با فاصله زیاد و داشتن پنج قهرمانی بعد از چین قرار می گیرد. ایران با سومین قهرمانی در رده سوم و ژاپن در کنار کره با دو قهرمانی در رده های بعدی قرار دارند.

کارشناسان بسکتبال نتیجه سال 2007 را با توجه به حضور تیم ب این کشور در بازیها در ردیف نتایج این تیم به حساب نمی آورند. اما امسال چینی ها بعد از نمایش نه چندان خوب در لندن به جام ملتها آمده بودند. چین با مربیگری دانوالد آمریکایی در جریان المپیک حتی یک برد هم به دست نیاورد.

**تعویض بی فایده مربی

چینی ها بعد از دانوالد به مربیان خارجی دیگری مثل دیوید بلت و ایلاس زوروس روی آوردند که هیچ کدام حاضر به قبول کار نشده و در نهایت جیاناکیس نظر نهایی قهرمان آسیا را جلب کرد.



جیانا کیس که با تیم ملی یونان در سال 2006 نایب قهرمان جهان شده بود با مبلغی نامعلوم هدایت چین را بر عهده گرفت. این مربی چهارمین مربی خارجی چین بعد از دل هریس، جوناس کازلاسکاس و دانوالد بود.

**غیبت گارد راس مناسب و اضافه کردن زوری بازیکن

چین برای این دوره از جام ملتها  اسامی 24 بازیکن از جمله "لیو وی" گارد راس قدیمی خود را اعلام کرد. وقتی اسامی 12 نفر نهایی مشخص شد نامی از وانگ ژی ژی کهنه کار در این لیست دیده نمی شد اما "وی" همچنان در تیم حضور داشت.

نزدیک به یک هفته پیش از بازیها 3 بازیکن به دلایل مختلف از ترکیب کنار گذاشته شده و "ژی ژی"، "گو آیلون" و "ژو فانگیو" جایگزین آنها شدند.  

"وی" از شانگهای، " هان شو " و  "لی موهائو" سه بازیکن حذف شده بودند. طبق اعلام فیبا آسیا چینی ها برای تغییر بازیکنان خود 3200 دلار برای هر بازیکن پرداخت کردند.

حتی شنیده می شود جیاناکیس ترجیح می داد وانگ ژی ژی در ترکیب تیم نباشد اما به دستور مقامات بسکتبال چین، ستاره کهنه کار تیم درنهایت به ترکیب اضافه شد.



ترکیب بی تاثیر ژی ژی و ژیان لیان

با حذف "وی" در پست گارد راس تیم چین رهبر خود در زمین را از دست داد و "سون یو" بازیکن اسبق لس آنجلس لیکرز هم در بهترین شرایط خود نبود.

این بازیکن در 3 اقدام به پرتاب خود مقابل چین تایپه حتی یک امتیاز هم به دست نیاورد، جیاناکیس برای جلوگیری از باخت تلاش کرد از ژی ژی و ژیان لیان درکنار هم بازی بگیرد اما حتی برجهای دو قلوی چین هم نتوانستند جلوی شکست این تیم را بگیرند.

ژیان لیان که در چهار دیدار تیم به خاطر مصدوميت غايب بود، 22 امتياز و 10 ريباند داشت اما نتوانست جلوي امتيازات بيشتر تايواني ها در منطقه 3 ثانيه را بگيرد.

كوينسي ديوييس بازيكن تبعه تايوان نقطه قوت اين تيم بوده و 26 امتياز با گل كردن 12 پرتاب از 13 اقدام خود به دست آورد و 2 پرتاب از 4 پنالتي خود را هم در جریان یک بازي عالي گل كرد.

**باخت تحقير كننده مقابل تايوان

اين اولين باري بود كه تايواني ها از بازيكن آمريكايي در جام ملتها استفاده مي كند و اين حركت جواب خوبي هم داد. باختن به تايوان براي چيني ها که هيچوقت احتمال اضافه كردن يك بازيكن تبعه به تركيب خود را ندارند، بسيار دردناك بود.

تايوان به عنوان عضوي از چين در سالهاي دور شناخته مي شده و از سال 1971 عنوان چين تايپه را در بازيهاي المپيك و ساير رويدادهاي ورزشي گرفت.



در حالي كه تيم چين 1/3 ميليارد نفر جمعيت دارد به كشوري باخت كه تنها 23 ميليون نفر جمعيت دارد اما چين قبل از يك چهارم نهايي هم شكست هاي بدي را مقابل كره و ايران تجربه كرد و مقابل قزاقستان هم نقاط ضعفي داشت.

چيني ها مقابل بحرين نیز در يك كوارتر كاملاً كم آورده و نتيجه بازی بسيار نزديك شد.

چين بازي به كره را با حضور ناموفق ژيان ليان و بازي به ايران را بدون اين بازيكن و ضعف بسيار در زير حلقه باخت. شاگردان جیاناکیس 22 ترن اور (توپ از دست رفته) در اين بازي داشتند و ضعف اين تيم در دفاع مقابل ايران و چين تايپه به چشم آمد.

**بازيكنان بلند قامت بي فايده

هر چند چين با تيم الف خود به مسابقات آسیا آمده بود شش بازيكن زير 23 سال هم در تركيب اين تيم بودند. تنها 3 بازيكن 30 سال و بالاي 30 در اين تيم حضور داشتند و در نهايت این تیم با وجود 7 بازيكن بالاي 2 متر موفق به راهيابي به فينال نشد تا نشان دهد يك تيم تنها با داشتن فيزيك مناسب به موفقيت نمي رسد.

روحيه تيمي نكته گم شده ديگری در تركيب تيم جياناكيس بود به خصوص مربي براي برقراري ارتباط با بازيكنانش و كسب احترام آنها به طرز واضحي مشكل داشت.

به گفته يكي از كارشناسان آسيايي مشكل چين بازي در سطح آسيا است. اين تيم هميشه عادت به شكست حريفان با قدرت زياد داشته و با عقب افتادن در بازي وحشت زده مي شود چون عادت به اين شرايط ندارد.



اين مشكل با غيبت يك گارد رأس مناسب كه تيم را در كنار هم جمع كند و رهبري را در اختيار داشته باشد بيشتر به چشم مي آيد.

چيني ها شايد 3 بازيكن بالاي 210 سانتي متر داشته باشند اما اگر يك گارد رأس با توانايي راه انداختن حمله تيم در ترکیب حضور نداشته باشد بازيكنان بلند قامت هم در زمين سرگردان مي مانند.

بدون شك چيني ها براي پس گرفتن قدرت کامل خود در منطقه به كار زيادي نياز خواهند داشت./آق
برچسب ها: بسکتبال ، چین ، جام ملت ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار